27MC Storing

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

27MC Storing

Berichtdoor hades » 18 maart 2014, 22:02

Mijn 27MC heeft een storing bij het zenden:

Als ik stilsta kan ik prima zenden/ontvangen, bij rijden stoort hij enorm bij de ontvangers. Ik kan de andere wel prima horen
De antennekabel loopt van antenne op dak onder de motorkap via de motorruimte naar binnen.

Ik lees her en der op internet over ontstoorders, maar is er iemand die me uitsluitsel kan geven hierover en hoe ik zoiets moet aansluiten/oplossen.
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Re: 27MC Storing

Berichtdoor drentseniva » 19 maart 2014, 08:24

Mijn ervaring is dat de microfoon bij zenden soms veel storing veroorzaakt.
De indruk knop is dan versleten of zit scheef of zelfs binnen in af gebroken waar door hij slecht contact maakt en gaat storen.
Ter controle de microfoon even los schroeven, let op dat je het veertje niet kwijt raakt.
Afbeelding
drentseniva

Mijn Niva('s): NIVA SAVANNE 1987
in herstelling

Berichtdoor hades » 19 maart 2014, 11:29

drentseniva schreef:Mijn ervaring is dat de microfoon bij zenden soms veel storing veroorzaakt.
De indruk knop is dan versleten of zit scheef of zelfs binnen in af gebroken waar door hij slecht contact maakt en gaat storen.
Ter controle de microfoon even los schroeven, let op dat je het veertje niet kwijt raakt.

Met de microfoon is niks mis, zenden doet hij immers prima bij motor uit...
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor Walby » 24 maart 2014, 11:30

hades schreef:Met de microfoon is niks mis, zenden doet hij immers prima bij motor uit...

Lijkt een storing afkomstig van de ontsteking.

Probeer eens een ferriet kraaltje te steken op de 12V kabel vlak voor hij de bak in gaat.

Ik heb hier van die dingen liggen, je kan ze ook uit een oude (computer) voeding slopen. Je splitst de + en - kabel als het van die figuur 8 kabel is. En dan maak je een paar windingen aan de linker en aan de rechter kant van het kraaltje. (+ links en - rechts (of andersom) maar de windingen moeten symmetrisch zijn.

Afbeelding

Dit zal kleine piek stromen weg filteren voor de spanning de bak bereikt.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Keer terug naar Diversen