Pagina 1 van 1

Niva versus Niva M

BerichtGeplaatst: 27 maart 2014, 05:28
door ladanivabelgium
Ik heb hier een 2012 Niva M in reparatie en ik heb één en ander opgemerkt.

Er zijn wel degelijk verbeteringen aangebracht aan de Niva M
- De slavecilinder van de koppeling is zelfregelend
- de tussenbak heeft dubbele lagers op de uitgaande assen
- De hoofdrempomp heeft een grotere diameter, en dat merk je wel degelijk bij het remmen
- aan de ontluchting van de tussenbak zit een darmpje tot boven (ik begrijp niet waarom ook niet bij de diffs en de bak :? )
- de diameter van de koppeling is vergroot van 200 naar 220 mm


verder heeft hij een (zinloos) ABS remsysteem, maar da's een Euro5 norm, dus het moest er op
idem voor de drive-by-wire, ook euro5 norm. Het geeft een ietwat vaag rijgevoel

en het is nog steeds de ouwe ellende: na goed 20 000 de bak in frut, maar dan ook écht in frut. Ik vermoed wel dat hier een fout van een garage in het spel is, want wat er in zat was heel zeker geen bakolie, maar een petrol- of naaimachineolie-achtig iets

Verder rijdt zo'n M wel goed, het lijkt wel bijna een normale auto :D

Re: Niva versus Niva M

BerichtGeplaatst: 27 maart 2014, 07:36
door Buster
Zou je een bestaande 1600 of oudere 1700 gemakkelijk kunnen ombouwen met deze zelfregelende slave cilinder?
En grotere rempomp?

Kan je hiervan een foto'tje plaatsen?
Heb je een onderdelenboek van de Niva M?

Re: Niva versus Niva M

BerichtGeplaatst: 29 maart 2014, 05:16
door ladanivabelgium
vergeten foto's te maken en de M is al weg. Een M onderdelenboek heb ik niet, maar ik vind er wel eens eentje.
De koppelingsslave past op een oudere niva, de rempomp niet (M heeft ABS)

met de slave moet je wel een beetje opletten, de M heeft een ander druklager dat is voorzien om constant te draaien. De pomp drukt het lager altijd licht tegen de drukgroep aan. Ik durf niet te zeggen dat een 'ouder' druklager daar tegen bestand is.

het onderdeelnummer voor het druklager is 21233-1601180
voor de slave, een plaatje, de bracket, de boutjes en het rubber darmpje is er een set: 21230-1602507

Re: Niva versus Niva M

BerichtGeplaatst: 30 maart 2014, 15:07
door hades
ladanivabelgium schreef:vergeten foto's te maken en de M is al weg. Een M onderdelenboek heb ik niet, maar ik vind er wel eens eentje.
De koppelingsslave past op een oudere niva, de rempomp niet (M heeft ABS)

met de slave moet je wel een beetje opletten, de M heeft een ander druklager dat is voorzien om constant te draaien. De pomp drukt het lager altijd licht tegen de drukgroep aan. Ik durf niet te zeggen dat een 'ouder' druklager daar tegen bestand is.

het onderdeelnummer voor het druklager is 21233-1601180
voor de slave, een plaatje, de bracket, de boutjes en het rubber darmpje is er een set: 21230-1602507


Ik zie de Franse Lada site onderdeel pdf'jes staan, nu is mijn Frans niet zo goed maar ik denk dat er wel 'nieuwe' onderdelen van de M bijstaan (zo zie ik al bijvoorbeeld ABS)

http://lada.fr/Les-pieces/Catalogues-de ... 4x4-1700-M

Re: Niva versus Niva M

BerichtGeplaatst: 30 maart 2014, 15:35
door ladanivabelgium
ik heb de cataloog toch. De M onderdelen staan in het 2009 boek. Ik zet hem van de week online

edit: heb hem in de downloadsectie --> techinsche handboeken onderaan de eerste post gezet