Vragen over het Nare Geurtjes how to artikel

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

Vragen over het Nare Geurtjes how to artikel

Berichtdoor LadaNivaIsCool » 06 mei 2014, 23:48

Hallo allemaal

Ikzelf heb nu ook de nare benzinegeurtjes in mijn Lada Niva en heb het artikel bestudeerd en heb wat vragen.

Allereerst bij het lijstje van wat je nodig hebt staat een 20 cm benzineleiding met een diameter van 25mm. Moet dit niet 15mm zijn? Verderop in de tekst wordt er namelijk gesproken over een 15 mm diameter.

En de slangenklemmen? Er wordt gesproken over slangenklemmen 7 mm en 20 mm. Ik neem aan 7 en 20 mm de diameters van de slangenklemmen zijn, nietwaar?

En wat gebeurt er met die benzineleiding van 5 meter met een diameter van 4mm? Die vind ik nergens terug. Het enige, wat ik kan bedenken, is dat die benzineleiding opgeknipt gaat worden om aan die 4 koperen pijpjes op de staaf te schuiven? Kan iemand dat bevestigen? En waarom is die diameter 4 mm? Moet dat niet 6 mm zijn?

Ik hoop dat jullie me wat antwoorden kunnen geven, want voordat ik ermee aan de slag ga moet ik heel duidelijk weten wat ik aan het doen ben.
LadaNivaIsCool

Mijn Niva('s): Lada Niva 1.7i 2004

Re: Vragen over het Nare Geurtjes how to artikel

Berichtdoor Walby » 07 mei 2014, 09:57

Ik heb eergisteren ook benzine geur probleem aangepakt.

Dit bij een monopoint.
De handleiding op het forum is voor de oude 1600 benzine tank.

Bij de mono kwamen de geurtjes van het ontluchtingspijpje. Dat zat een heel klein beetje los (tussen tank en pijpje).
In dit ontluchting systeem zit ook nog een metalen pot die de leiding naar buiten afsluit als je op je zij of op je dak ligt.
Een overdruk klep die pas naar buiten ventileert als de druk in de tank hoog genoeg is, en een overdruk klep die gassen van de koolstof pot vooraan naar de tank laat.

Afbeelding

Ook zit er een damp / vloeistaf scheiding tank in.
Afbeelding

Ik was van plan om eerst gewoon het pijpje terug vast te zetten en af te dichten met epoxy (of kneedbaar metaal), maar toen ik de boel aan het bekijken was bleek mijn tank naar buiten bol te staan.
Dat wil zeggen dat de "rol klep" niet werkt naar behoren, en blijft plakken, of dat het overdruk ventiel om de tank te ventileren naar buiten te hoog is ingesteld (of defect).
Ik heb toen alles eruit gegooid. Daarna heb ik het T stukje gebruikt om de tank ontluchting rechtstreeks te verbinden met het blauw buisje dat naar buiten gaat.
Op het zijdelingse pijpje van het T stuk heb ik de benzine damp recuperatie darm aangesloten die van het motor compartiment komt.
Je kan hiervoor gewoon de bestaande darmpjes klemmen en T stuk gebruiken. Alleen heb je dan nog een buisje nodig om van de grotere diameter van de leiding van het motor compartiment over te gaan naar de diameter van de leiding van het T stuk, die is kleiner.

Nu ik het nog eens bekijk op de foto, denk ik best dat je tussen de leiding van het motor compartiment en het T stukje gewoon dat potje terug steekt, dat maakt ook de juiste overgang van diameter. En dan moet je niets gaan halen in de winkel. (behalve bier :1bier: )

Misschien haal ik de achterbank er een van dees nog eens uit om het potje terug te steken en dan zal ik wat foto's pakken.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Keer terug naar Diversen