Opknappen na heel lang stilstaan

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

Opknappen na heel lang stilstaan

Berichtdoor CCCP_Cult » 18 nov 2004, 23:06

Hallo,
Ik ben begonnen aan het opknappen van een Niva uit '78 die 17 jaar heeft stilgestaan. Inmiddels start ie prima en (ont)koppelt ie ook weer als vanouds, maar nu. In stilstand staat ie gewoon rechtop, maar zodra je gaat rijden dan hangt ie scheef naar rechts en trekt ie aan het stuur ook naar rechts. Uiteraard zitten na al die jaren de remmen behoorlijk vast, maar daar gaat ie toch niet scheef van hangen? Waar kan ik nu het beste eerst aan beginnen om het een en ander uit te sluiten; remmen, schokbrekers, lagers?

Alvast bedankt!

Toon
CCCP_Cult
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 29 aug 2003, 13:15
Woonplaats: Heeze / NL

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 nov 2004, 06:18

eerst is het interessant om te wten of de auto al die tijd op z'n wielen gestaan heeft of dat hij op blokken stond (dwz met de wielen los van de grond en de vering uitgeveerd)
in volgorde zou ik aanpakken:
- remmen (toch wel)
- vering (dempers en veren)
Laatst bijgewerkt door ladanivabelgium op 20 nov 2004, 07:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Opknappen na heel lang stil staan

Berichtdoor CCCP_Cult » 19 nov 2004, 20:44

Hallo,

Hij heeft al die tijd gewoon op z'n wielen in een droge kippenschuur gestaan, roest heeft alleen de wielkast linksvoor opgegeten.

Toon
CCCP_Cult
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 29 aug 2003, 13:15
Woonplaats: Heeze / NL

Berichtdoor ladanivabelgium » 20 nov 2004, 07:37

eerst zou ik er voor zorgen dat de remmen terug gangbaar zijn. waarschijnlijk zitten ze aan de rechtse kant zò vast dat hij rechts vooraan eigenlijk altijd remt. Op die manier gaat de snuit de 'grond induiken' en krijg je dat scheefhangend effect.
Dat hij al die tijd zo lang gewoon op z'n wielen gestaan heeft doet er natuurlijk geen goed aan. De banden zullen een platte kant hebben en ook de lagers (alhoewel van keihard staal) zijn er niet mee opgezet dat het gewicht van de auto 17 jaar lang op dezelfde plaats 'drukt'.
Kijk ook de schroefveren goed na op breuken. Dit is dikwijls niet goed te zien, maar als je de auto volledig uit z'n veren krikt zie je meestal wel of er een veer gebroken is of niet
nog ivm dat scheefhangen: controleer ook of de driehoeken van de ophanging vooraan niet vast zitten. Best spuit je de ophangingsrubbers in met een siliconenhoudende spray (géén WD40 of iets dergelijks, want dat is op waterbasis gemaakt en zal op lange termijn averechts werken). Dan maak je de bovenste fuseepennen los (opletten dat de veer niet plots kan losschieten!, zet een extra krik onder de onderste driehoek, zodat het wagengewicht op de veer blijft drukken) en trek je manueel de driehoeken een paar keer naar boven en beneden. Het vastzitten van de driehoeken is al ver gezocht, maar na 17 jaar stilstaan weet je nooit
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Opknappen na heel lang stilstaan

Berichtdoor CCCP_Cult » 20 nov 2004, 09:32

Hallo,

Bedankt, ik kan voorlopig weer aan 't werk.

Toon
CCCP_Cult
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 29 aug 2003, 13:15
Woonplaats: Heeze / NL

Opknappen na heel lang stilstaan

Berichtdoor CCCP_Cult » 13 dec 2004, 22:08

Hallo,

Eerder had ik gezegd dat roest alleen de wielkast linksvoor had bereikt, helaas blijkt dit nu niet helemaal waar. De dorpels onder deuren zijn niet van staal, maar van kunststof met daarachter oude kranten en aluminium strips.
Nou is mijn vraag of hiervoor lasstukken te krijgen zijn, of dat we zelf een dorpel uit een reep staal moeten gaan kloppen.

Alvast bedankt, Toon
CCCP_Cult
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 29 aug 2003, 13:15
Woonplaats: Heeze / NL

Berichtdoor mean machine » 13 dec 2004, 22:34

kunt misschien goede dorpels uit een ander wrak halen
mean machine
 

Berichtdoor niva-man » 14 dec 2004, 17:19

De dorpels kan je in piraatstukken kopen.
staan in de boek van "Van Wezenberg" (kan dat? , ben niet zeker van naam)

en dat is iets van een 40 euro/stuk
Avatar gebruiker
niva-man
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 22 aug 2003, 15:18
Woonplaats: kalken
Mijn Niva('s): Niva 1.6 1991

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 dec 2004, 18:51

is 'van Wezel'
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor darkstar » 15 dec 2004, 11:22

Waar kan jij die cataloog kopen/bestellen ?
De dorpels van mijn monster zijn ook aan vervanging toe :D
darkstar
 

Berichtdoor buurman en buurman » 11 jun 2005, 19:37

Vorige week heb ik contact gezocht met van wezel voor vervangend plaatmateriaal voor mijn niva 1600 uit '91.
Helaas bleek dit niet meer leverbaar.
Uiteindelijk heb ik het wel weten te bestellen in Hongarije. Verzendkosten waren wel erg hoog (22 euro voor een onderdeel van 14 euro)
Wellicht een idee om in de toekomst als men onderdelen nodig heeft dit collectief te bestellen en laten verzenden.
Als er nog vragne zijn hoor ik het wel.
buurman en buurman
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 11 jun 2005, 19:51

Uiteindelijk heb ik het wel weten te bestellen in Hongarije


bij ?***** :wink:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 11 jun 2005, 20:28

bij *****?

Die gast heb ik niets slechts over te vertellen, zijn prijzen vallen reuze mee. Ik heb al veel van Hongarije naar hier laten stuuren, en altijd stukken goedkoper inc transport dan bij een lada dealer hier.

Nooit betalings problemen wat dan ook gehad. En altijd heel goed ingepakd voor verzending.

Prijzen voor transport die hij gebruikd zijn standaard post prijzen van Hongarije, daar kan hijzelf niets aan doen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor jorritweytjens » 11 jun 2005, 20:34

ik heb daar al eens een nieuw hendeltje om te koffer te openen gekocht en ik had het al voor hij het geld had ontvangen :D
Avatar gebruiker
jorritweytjens
 
Berichten: 259
Geregistreerd: 25 jan 2004, 12:12
Woonplaats: veldwezelt

Berichtdoor Niva Fever » 12 jun 2005, 11:50

Nog een tip, gooi wel overal nieuwe olie in!!

Er kan verzuring optreden na langere tijd.

Wij deden er zelfs altijd nog een blikje Wyns bij in.....
Niva Fever
De Zotten Uit Holland!!!! :) :)
Avatar gebruiker
Niva Fever
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 08 jan 2005, 21:56
Woonplaats: Deventer

Volgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron