Koelvloeistof vervangen

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

Koelvloeistof vervangen

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 07 nov 2015, 18:07

Onlangs met de Niva in het bos getrokken. Daar wat vastgestoken en met veel te hoge toeren eruit willen geraken, Low Gearing aan alsook difflock.
Gevolg, toen ik de motorkap opendeed was de kookvloeistof aan het koken. Echt verschoten, dat ga'k nooit meer doen. Hoe warm moest de temperatuur wel niet geweest zijn?!

Nu, de koelvloeistof staat dus onder zijn min pijl. Ik zou deze willen vervangen.
Waar ik nieuwe koelvloeistof heb gekocht, vertelden ze mij dat ik geen water meer nodig had als ik alles wou vervangen. Gewoon volgieten met die koelvloeistof, dat zou een gesloten systeem zijn. Nooit nog te vervangen. Zij zouden geen water meer gebruiken omdat dat bevriest in de winter. Klopt dat?

Ik zou het koelsysteem systeem morgen willen flushen en opnieuw vullen met koelvloeistof. Maar nog nooit gedaan. Ik zoek een beknopte raadgeving hierover.
Dus als iemand mij kan helpen met enkele tips, zeer welkom.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Koelvloeistof vervangen

Berichtdoor hades » 07 nov 2015, 19:36

Waar jij het over hebt is waarschijnlijk waterloze koelvloeistof (van het merk Evans)

Hier kun je er iets meer over lezen:

Let wel goed op dat je de reclame niet altijd voor waarheid aanziet.

http://www.oldtimerrestauratie.nu/water ... eistof.php

http://www.classicpassion.nl/Webwinkel- ... istof.html

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5100598

Succes
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 08 nov 2015, 11:21

Ah ok, wel nee tis gewoon koelvloeistof uit een tankstation. Ik wist niet dat daar water bij zat.
Ik vroeg mij af of jullie het koelsysteem enkel op koelvloeistof laten lopen of ook extra water toevoegt.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1986

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 nov 2015, 12:49

je hebt koelvloeistof en antivries (beschermen beiden tegen vriezen)
Koelvloeistof kap je er 100% in, en antivries meng je 50/50 met water. Koelvloeistof heeft de voorkeur..
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor A26O4 » 08 nov 2015, 19:09

Fluchen is product ingieten en laten warmdraaien.
Aflaten onderaan de radiator en goed doorspoelen met water tot er enkel nog helder water uitkomt.
Vullen met water, opnieuw laten draaien en weer goed doorspoelen, tot er enkel nog helder water uitkomt. Herhaal indien nodig
Bij mij heeft dat een 200 liter geduurd. Gefilterd regenwater uiteraard :)
Doorspoelen kan gemakkelijk met de tuinslang. Ik vind het gemakkelijk om de dunne rubber darmen die uit de motor komen en richting binnenruim gaan los te maken en daar de teut van de tuinslang in te steken. Zo kan je makkelijk in beide richtingen spoelen. Wel verwarmingskraantje openzetten natuurlijk.
De radiator ook afzonderlijk goed doorspoelen.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor bornniva » 14 nov 2015, 19:40

je kan het beste g12 koelvloeistof erin doen ,die is meestal roze . deze tast de kop niet aan ,die van aluminium is.
suc6
bornniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Berichtdoor Walby » 15 nov 2015, 12:52

bornniva schreef:je kan het beste g12 koelvloeistof erin doen ,die is meestal roze . deze tast de kop niet aan ,die van aluminium is.
suc6

Die is echt goed! Sinds ik ben over geschakeld is en blijft heel het systeem proper en helder.
Ik heb deze ook altijd staan zodat ik nooit moet aanlengen met water.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Mieke Meijer » 30 dec 2016, 14:19

Dag allen,

Ik heb dat flushen van het koelsysteem ook maar eens gedaan aangezien ik een lekke koppakking heb gehad en na een paar maanden toch weer drap in het reservoir zag zitten. Nieuwe koelvloeistof gehaald en vullen maar. Volgens de specificaties zou er 10,7 liter in moeten kunnen maar hoe schuin ik de wagen ook zet, ik krijg er niet meer dan een liter of 6 in. Is dit problematisch of blijft er toch hier en daar vocht zitten waardoor er niet meer in gaat? M'n verwarmingskraantje was namelijk kort na het vervangen van de koelvloeistof gaan lekken, misschien door insluiting van lucht? Of is dit een toevallige samenloop van omstandigheden? Inmiddels het kraantje vervangen maar wil voorkomen dat ik meer/andere schade veroorzaak.
Mieke Meijer

Mijn Niva('s): Lada niva4x4 1.7i

Berichtdoor Ram » 30 dec 2016, 17:54

10,7 L heb ik er nog nooit ingekregen. Van 2 vijfliterbussen bleef een liter of anderhalf liter ongeveer over. Alleen de aflaatdop van de radiator losgedraaid? De darm tussen thermostaat en waterpomphuis ook losgedaan ? Je kraantje zal al niet meer in al te beste staat geweest zijn en beginnen lekken zijn door de nieuwe nog goed werkende anti corrosiemiddelen in de nieuwe koelvloeistof.
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Mieke Meijer » 01 jan 2017, 15:09

Heb de darm tussen thermostaat en waterpomphuis niet los gehad. Inmiddels wel weer gereden en tot nu toe geen problemen du laten we hopen dat dit zo blijft! Kan de temperatuur alleen niet zo goed in de gaten houden aangezien de meters van de brandstof en temperatuur het niet altijd doen. Had elders al gelezen dat dit wsl een los contact op de printplaat is dus dat wordt de volgende uitdaging.
Mieke Meijer

Mijn Niva('s): Lada niva4x4 1.7i

Keer terug naar Diversen