Koelvloeistof lek?

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

Koelvloeistof lek?

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 28 nov 2015, 14:33

Onlang zag ik dat er een soort fluogroene vloeistof onder de niva 1600 uitdruppelt.
Ik heb een foto geplaats van waar het lek zich bevind.
Is dit koelvloeistof?

Afbeelding
Afbeelding

Enkele vraagjes:
Hoe ontstaat dit lek? Ik heb onlangs de koelvloeistof bijgevuld. nieuwe bij de oude dewelke er nog inzat. Een chemische reactie?
Hoe kan ik dit in toekomst vermijden?
Ik zou dit dus willen vervangen. Hoe zou dit onderdeel noemen? Ik heb in het onderdelenboek gezocht kan dit volgend onder deel zijn: 21213-1303090.
Dit is de rubberslang dewelke vanaf de thermostaat vertrekt vermoed ik.
Hoe ga ik te werk om dit te vervangen? Nog nooit zoiets gedaan. Zijn er belangrijke aandachtspunten?
Ik probeer als Niva techniek leek te leren en te begrijpen.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Koelvloeistof lek?

Berichtdoor dimitri » 28 nov 2015, 17:30

Het is echt niet moeilijk om dit te vervangen.
Eerst tap je al het koelvloeistof af door de onderste darm los te maken.
Dan vervang je de lekke leiding. Je vult het systeem terug via de vuldop van de radiator.
Zet je verwarming open en laat de niva warmdraaien met open radiator stop om alles te ontluchten en bijvullen in dien nodig. Je kan er nu ook ineens van profiteren om alle leidingen en radiator eens goed door te spoelen met de tuinslang.
En gebruik 1 en de zelfde koelvloeistof begin nieuw met restjes te vermengen.
Gebruik ook zeker nieuwe spanringen. En na enkele weken eens terug aanspannen.
dimitri
Event team

Mijn Niva('s): Niva 1,7I BJ2000
Niva 1.9D BJ1995

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 28 nov 2015, 19:40

De onderste darm, dit is de darm die naar de radiator onderaan loopt veronderstel ik.
Als ik de radiator en leiding wil uitspoelen dan gebeurt dat ook langs onderaan de radiator en langs de cilinderblok? Er zouden 2 openingen zijn...?
En dan achteraf op nieuw vullen en laten warmdraaien.
Gewoon om zeker te zijn dat ik niets beschadig en de zaken een beetje juist aanpak.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015

Berichtdoor Buster » 29 nov 2015, 10:20

Voor nog sneller te kunnen ontluchten kan je best de niva rechts vooraan een beetje opkrikken.
Als je het koelwater volledig van de motor wil afhalen moet je de koelwaterbout uit het onderblok draaien.
Deze zit aan de linkse kant van de motor ter hoogte van de linkse motorsteun.
Denk dat het een hex bout is met sleutel 13 mm geloof ik, ben niet meer zeker.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor Walby » 29 nov 2015, 11:47

Over de vraag hoe is dit gebeurd:

Koelvloeistof verliest na een tijdje zijn anti corrosie eigenschappen.
Als je dan nieuwe bij giet gaat er van alles terug "zuiver" gemaakt worden. Dit veroorzaakt vaak lekken.

Best alle koelvloeistof eruit zien te krijgen en nieuwe op zetten. Gelijk de andere al gezegd hebben: geen verschillende koelvloeistoffen mengen!
Naar mijn mening werkt de roze het beste: g12
Op mijn busjes staat: voor motoren met aluminium kop.

Als de vloeistof eraf is, de rest van de darmen ook controleren. Als ze hard voelen en veel oppervlakte scheurtjes hebben, eventueel alles vervangen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 29 nov 2015, 18:09

Vandaag er even terug naar gekeken.
De motor laten draaien en eens wat beter gevoeld waar het lek was. Uiteindelijk was er geen echt lek te bespeuren. Het leek meer op een spanring met te weinig spanning. De ring op de darm die vanaf de thermostaat naar boven loopt.
Deze even losgezet, terug meer over zijn bevestiging geschoven en de spanring extra vast gezet.
Met een warme motor had ik de indruk dat deze niet meer lekte. Dus dat keb ik voorlopig gelaten voor wat het was.
Bij het openen van de radiatordop vond ik wel dat deze echt heel vol stond. Het komt er misschien zelfs een beetje uit langs daar.

Verder heb ik een nieuwe thermostaat besteld. Ik weet niet zeker of ik deze nog kan vertrouwen.

Als ik merk dat er toch terug lekken ontstaan probeer ik misschien het systeem te spoelen en vullen.
Alvast bedankt.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 29 nov 2015, 18:23

Bert Vanzavelberg schreef:Bij het openen van de radiatordop vond ik wel dat deze echt heel vol stond.

Moet ook zo. Tijdens het opwarmen van de motor word er koelvloeistof lans het darmpje onder de dop naar het expansie vat geduwd.
Tijdens het afkoelen zuigt hij het terug uit her expansie vat naar de radiator.
Dus de radiator zit altijd vol.
Het niveau in het expansie vat varieert wel.

Bert Vanzavelberg schreef:Verder heb ik een nieuwe thermostaat besteld. Ik weet niet zeker of ik deze nog kan vertrouwen.

Kan je aan de darmen voelen. Bij opwarmende motor moet de bovenste darm van de radiator koud zijn (thermostaat dicht).
Eenmaal als hij op temperatuur is, moet deze darm ook heet zijn (thermostaat open).
Walby
moddereter

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 30 nov 2015, 17:23

De bovenste darm is bij het opwarmen idd koud. Bij een warme motor is hij echt heet. De onderste darm daarentegen blijft steeds koud. Maar dat hoort zo dacht ik?
De thermostaat is bij een opgewarmde motor in het midden stuk ook heel heet, het stuk dus waarop de bovenste darm is aangesloten. Het linkse stuk, waarop de onderste darm is aangesloten, is dan weer koud, zo ook dus de onderste darm.

Toch een vraagje. In welke richting werkt het mechanisme eigenlijk? Thermostaat gaat open en koeling werkt richting radiator (bovenste darm)? Radiator word warm. Is het zo dat de onderste gedeelte van de radiator de koude vloeistof weer terug richting thermostaat brengt en deze zich mengt met de warme vloeistof vanaf de thermostaat en zo rond en rond en rond? Dus alles blijft op temperatuur?

Ik heb een thermostaat besteld op mr auto. Van Calorstat by Vernet. Zal wel ok zijn zeker?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 30 nov 2015, 18:31

Bert Vanzavelberg schreef:Bij een warme motor is hij echt heet. De onderste darm daarentegen blijft steeds koud.

Eenmaal de thermostaat een tijdje open staat, moet de onderste darm ook warm worden (minder warm dan de bovenste).
Als deze echt koud blijft is waarschijnlijk de radiator verstopt.

Bert Vanzavelberg schreef:In welke richting werkt het mechanisme eigenlijk?

Waterpomp pompt water in het blok.

Water uit het blok:
Achteraan naar interieur verwarming, retour van interieur verwarming gaat naar achterkant pomp.
Vooraan T stuk boven pomp, gaat naar thermostaat of bovenkant radiator en daarna naar thermostaat.
Van thermostaat stroomt het naar zijkant waterpomp.
Uitlaat collector heeft ook een uitgang, deze gaat naar achterkant waterpomp (kan zijn dat hier LPG verdamper tussen zit)
Walby
moddereter

Keer terug naar Diversen