Probleem

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

Probleem

Berichtdoor Buzz » 26 okt 2017, 15:32

Hey allemaal, ik heb een probleem met mijn nieuwe bandjes. ik ga de situatie even schetsen. Ik heb op mijn niet verhoogde Niva van 2010 ferosa velgen liggen en daar lagen baan banden op 215/75/r15. Mijn banden waren stilaan aan vervanging toe. Dus dacht ik omdat ik nog een ander baanbandenset heb de niva eens te verwennen met een mooie terrein band. Aangezien we al een paar keer hebben vastgezeten en het hier allemaal bos en veld is. Na enig speurwerk over banden heb ik blijkbaar toch ergens iets gemist en heb ik de fedima maxigrip 205/70/r15 aangeschaft. omdat Ik mezelf aan het verwennen was maar ineens 5 stuks besteld. Dus afspraak gemaakt in de garage om bandjes te wisselen. Paar uurtjes later trots gaan halen ( opt zicht echt mooi :D ). De pret was rap over bij de eerste scherpe bocht. Ze raken de wielkas bij het draaien en als je ergens op of af rijdt. Dit is dus het probleem :oops: :oops: . Nu nog een oplossing.
P.s. veel aanpassingen of veel verhogen zie ik niet dadelijk zitten.
Indien een oplossing uitblijft heb ik interesse om de bandjes te ruilen als iemand anders deze wel kan gebruiken tegen andere terreinbandjes die wel passen :D groetjes
Buzz
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 jul 2016, 23:19
Mijn Niva('s): een niva uit 2010

Re: Probleem

Berichtdoor BartVoermans » 27 okt 2017, 13:57

beetje iets te veel offroad profiel hahahaha.

- Nieuwe "stuggere" schokdempers" zou net het verschil kunnen maken.
- afhankelijk van waar de banden aanlopen kun je spoorverbreders gebruiken of juist velgen met een lagere ET-waarde gebruiken.
- Anders is to echt alleen ophogen een optie (hoeft niet veel te kosten, Ladapower heeft verhogingsblokken die maar iets van een 10,- a 20,- kosten oid.
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: Probleem

Berichtdoor Buzz » 28 okt 2017, 10:10

Dan gaat ie vroeger als gedacht een beetje de hoogte in , vind er hier veel over terug maar ook veel verschillende meningen
Wil 5cm doen maar hoe weet je dan als alles terug goed in positie staat en wat heb je allemaal precies nodig .
Kan je bv een complete set kopen ?
Gr
Buzz
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 jul 2016, 23:19
Mijn Niva('s): een niva uit 2010

Re: Probleem

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 28 okt 2017, 12:52

Wel ik zit ongeveer met hetzelfde probleem als u.
Ik heb ook nieuwe banden op andere velgen geplaatst.
Mijn velgen zijn 15" Vitara velgen, mijn banden Insa Turbo Dakar 195/80R15.

Ik heb uw en mijn banden een berekend:
195/80R15 is een diameter van 69.3cm.
205/70R15 is een diamter van 66.8cm.
Toch wel 2.5cm kleiner.
Dat zijn uiteraard theoretische afmetingen. Misschien maakt Fedima zijn banden sowieso groter.
Ik heb bvb mijn bandenmaat eens geprobeerd met Guyane Blackstar banden, die raakten overal, hoewel het dezelfde maat was.

Mijn banden raken op baan niet, zelfs met plastiek kappen.
In het terrein daarentegen, veel lawaai.
Misschien is uw ET-waarde nog groter als Vitara velgen.

Persoonlijk denk ik eraan te 4cm te verhogen met volgende verhogingsset: https://ladapower-europe.com/catalog/tu ... 0mm-detail
Stuggere schokdempers heb ik al en nieuwe originele veren ook.
Spacers wil ik niet steken omdat de banden al een beetje uit de kas komen.
Slijpen, liever niet, maar als het niet anders kan... dat wil ik graag samen met iemand doen die daar wat ervaring met heeft.

Suggesties zijn voor mij evenzeer welkom.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Probleem

Berichtdoor INZELL » 28 okt 2017, 13:54

als ik me niet vergis zijn fedima en blackstar altijd rechappé banden en daarmee dus iets groter dan de maat op de band.. ik denk dat beide de et waarde eens moeten bekijken en dan pas evt gaan verhogen
Avatar gebruiker
INZELL
Lid 2015
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 30 aug 2012, 17:19
Woonplaats: Ramsel (BE)
Mijn Niva('s): 1.9Diesel

Re: Probleem

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 28 okt 2017, 17:38

Voor de vitara velgen.
5.5Jx15 ET25
Van de suzuki vitara van 1997, dus niet van de grand vitara.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Probleem

Berichtdoor Buzz » 29 okt 2017, 11:05

Diameter van de fedima is 71 cm en van de ferosa velg is het 41 cm
Buzz
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 jul 2016, 23:19
Mijn Niva('s): een niva uit 2010

Re: Probleem

Berichtdoor A26O4 » 29 okt 2017, 18:12

Als ze de buitenzijde van de wielkas raken zijn uw velgen te breed (ET waarde he, niet de J). Kan opgelost worden met verhogen.
Als ze de binnenzijde (motorafscheiding) raken zijn uw banden te groot. Dit gaat een heel klijn beetje erger worden met verhogen.

Bij voorkeur mogen de banden ook niet raken op oneffen terrein of al je zwaar een bocht instuurt. Een grof profiel durft echt wel bijten in de kas. Je zal wel merken als dat gebeurd.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: Probleem

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 29 okt 2017, 18:34

Ok merci.
Dat ga k eens bekijken.
Er zijn hier toch nog leden geweest met Vitara velgen, kan iemand met hetzelfde soort velg misschien zijn ervaring hieromtrend delen?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Probleem

Berichtdoor Buzz » 30 okt 2017, 14:49

Banden raken de buitenzijde , als ik rechts draai raakt hij aan de linkse voorkant aan het voorste onderste puntje van het spatbord (en omgekeerd)
Ze zouden onder elke omstandigheid natuurlijk niet mogen raken , zou bv gaan om drie cm te verhogen en dan met een velg die minder breed is ?
Buzz
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 jul 2016, 23:19
Mijn Niva('s): een niva uit 2010

Re: Probleem

Berichtdoor A26O4 » 31 okt 2017, 08:04

Krik de niva eens cm op, dan zie je al meteen het effect als je je stuur volledig omslaat.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: Probleem

Berichtdoor pietsky » 31 okt 2017, 14:15

Buzz schreef:Banden raken de buitenzijde , als ik rechts draai raakt hij aan de linkse voorkant aan het voorste onderste puntje van het spatbord (en omgekeerd)
Ze zouden onder elke omstandigheid natuurlijk niet mogen raken , zou bv gaan om drie cm te verhogen en dan met een velg die minder breed is ?


Niva's met bredere en grotere banden daar zie je zeker 60% van, die de voorste punt van de voorspatborden eraf gezaagd hebben.
Zie deze officiele Niva Bronto, orginele fabrieks uitvoering.
Afbeelding
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: Probleem

Berichtdoor Buzz » 01 nov 2017, 12:33

Ziet er zeker niet verkeerd , ga er eens over nadenken . Zou ik precies liever doen als verhogen.
Ligt die bronto precies ook al niet wat hoger ?
Alvast bedankt .
Buzz
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 jul 2016, 23:19
Mijn Niva('s): een niva uit 2010

Re: Probleem

Berichtdoor pietsky » 01 nov 2017, 18:53

Bronto is geheel aangepast.
Dwz verhoogd 3 tot 4 cm, verbrede velgen met banden 235 x 15 inch.
Kortere diff overbrenging voor en achter.
en natuurlijk fe zaken die ik vorige maal aangehaald had wat nodig is als je hem verhoogd.
In Duitsland te koop bij Made in Russia, voor 16.000 Euro.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast