verhoging niva

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

verhoging niva

Berichtdoor zyx » 29 okt 2017, 11:47

Even enkele vraagjes over vehoging. is reeds duizendmaal besproken waarschijnlijk maar zou het simpel willen houden met zo goed als ja en nee vragen.
wat de voorophanging betreft:
-de schotels waar de veer tussen zit, als je deze verhoogd tov de draagarm of chassis met afstand X dan zal de afstand tussen as en wielkast verhogen met 2X en dit omdat de veer ongeveer in het midden van de veerpoot staat : klopt dit?
- er moet ook een afstandstukje tussen de bovenste draagarm en de ball joint geplaatst worden is dit gelijk aan X
wat de achteras betreft:
- de schotels waar de veer tussen zit, als je deze verhoogd tov de draagarm of chassis met afstand X dan zal de afstand tussen as en wielkast verhogen met X
- wel moeten de stangen aangepast worden om de as in het midden te houden en de pont weer pas te krijgen?
- moet de remkrachtverdeler aangepast worden of enkel geregeld?
- hoe weet ik welke schokdempers ik moet bestellen?
zou ongeveer 50mm lift willen bekomen, gewoon omdat het stoer toont is niet direct voor zwaar offroad werk, ga daar later een andere lada voor ombouwen, heb de smaak te pakken. er staan wel schokdempers op de site van lada power voor +50mm maar zou toch eerder een gekend merk kiezen.
zyx
Lid 2015

Mijn Niva('s): lada niva 1600 van 1988

Re: verhoging niva

Berichtdoor pietsky » 29 okt 2017, 15:54

50 mm is in mijn view teveel 40 mm is goed te doen, zonder dat je al teveel problemen krijgt.
Onthoud dat ook de voorste aandrijfassen 100% in orde moeten zijn zij worden ook onder een grotere hoek belast plus dat zij iets langer worden vanwege de langere afstand, naar het wiel dat is minimaal.
Maar de voorste homokineten van je assen krijgen gewoon iets meer force voor hun kiezen.

Inderdaad ga je een tussenstuk moeten plaatsen tussen het fusee en de bovenste draagarm.
En je hebt langere schokdempers nodig, evt van de Niva M.
Je kan ook kiezen voor langere bilsteins.

Dan de achteras.
Je hebt een langer tussenstuk nodig om de remkrachtbegrenzer weer optimaal te laten functioneren.
Tevens een langere afstelbare panhard stang.
Ook weer langere dempers.
De nummers van de Bilstein dempers zijn niet goedkoop maar waarschijnlijk wel de beste.
De voorste B46-0258, de achterste B46-1794
Ram heeft ze onder zijn Niva zitten.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): Niva 1.7i, 21214, monopoint.

Re: verhoging niva

Berichtdoor zyx » 29 okt 2017, 18:23

bedankt pietsky ga hier rekening mee houden
zyx
Lid 2015

Mijn Niva('s): lada niva 1600 van 1988

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen