Velg informatie

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

Velg informatie

Berichtdoor Crispijn » 26 jul 2020, 10:05

Het is een vaak besproken topic maar desondanks zit ik nog steeds met wat vragen jammer genoeg, vandaar deze topic.

Ik ben op zoek naar een set offroad banden (liefst 2dehands velgen voor de kostprijs te drukken). Persoonlijk ben ik op dit moment nog niet gewillig om mijn Lada te verhogen wegens 1) de kostenplaatje ( Het gebruik van blokken aan de veren vind ik geen juiste oplossing) dus dat limiteert de opties een beetje en 2) het is een lichte vracht dus verhogen is niet echt legaal blijkt... :roll: .

Standaard op de Lada 4x4 staan velgen met: basis afmetingen 5Jx16, een positieve offset van ET 58, een steekmaat van 5x139,7 en een naaf diameter van 98,5 mm. (met standaard 175/80 r16 banden)
Naar mijn bevindingen is vooral de steekmaat bepalend voor het passen van een wiel, diameter van de naaf uiteraard ook maar als deze groter is dan origineel dan bestaan er blijkbaar ringen die de diameter van een velg kunnen verkleinen.

Na internet onderzoek kom ik tot deze conclusie:
- Als je mud terrain banden wilt moet je best zoeken naar 15" voor de keuze te vergroten. Komt goed uit want ik wil mijn setje straatbanden graag behouden.
- Deze steekmaat is niet zo voorkomend meer dan ze vroeger was, "recente" modellen met gelijke maat is enkel nog de Jimny

De Jimny heeft: dezelfde steekmaat en een grotere naaf diameter en als afmetingen 5.5j15 dus op het eerste gezicht ideaal maar de ET waarde van de Jimny is 0-5 dus als ik dit goed begrijp zouden de velgen alleen al 58-53 mm naar de buitenkanten uitsteken.
Als we dan gaan kijken naar de beschikbare mud terrain banden (die volgens Baxter's site passen op standaard niva's) dan kom ik uit op 215/75 R15. Deze zouden dan nog eens 20mm extra naar buiten uitsteken (215-175 = 40mm breder dus 20mm naar binnen en 20mm naar buiten). Maar dit komt uit op een totale verplaatsing van 78-73 mm naar buiten, dit is toch te veel?

En ik heb ook mijn bedenkingen bij de breedte van de band op de velg alleen want voor een 5.5" brede velg zeggen ze dat de maximale breedte eigenlijk maar een 195 is. Heeft hier iemand ervaring mee?

Zijn er andere modellen die ik over het hoofd heb gezien? (waarvan er in de 2dehands wereld nog iets van te vinden kan zijn)
Ik heb wel "adapters" gevonden wat eigenlijk spoorverbreders zijn die overschakelen naar een andere steekmaat maar ik heb mijn twijfels bij de veiligheid en deze zijn toch ook al snel 200+ euro voor een set van vier...
Crispijn

Mijn Niva('s): Lada 4x4 (vaz 21214 uit 2010) met LPG

Re: Velg informatie

Berichtdoor t4travel » 01 aug 2020, 10:22

Ik denk dat Feroza velgen het beste bij je eisen passen, niet? Zijn vaak ook goedkoop tweedehands te vinden.
Enkel niet zo mooi :wink:
t4travel
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva gezocht

Re: Velg informatie

Berichtdoor hades » 02 aug 2020, 22:31

Als je 15 inch wil hebben kun je ervoor kiezen om velgen te nemen van de Chevrolet Niva die lijken precies op de 16" niva velg.

Artikelnummer 2123-3101015 even in Google invoeren. Dan heb je stock ogende velgen die zeker passen.
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen