Voorvering vervangen

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

Voorvering vervangen

Berichtdoor Japiox » 11 jan 2021, 17:45

Mijn voorveren zijn gebroken en moeten vervangen worden (laatste klus voor de keuring!).

Nu krijg ik het onderste balgewricht (ball-joint) niet los (uit de fusee). Ik gebruik een trekker en laat 'em schrikken met een hamer. Tot nu toe geen succes.
Mijn vraag is of ik wellicht nog andere zaken los moet maken alvorens met het onderste bal-gewricht aan de gang te gaan, bijvoorbeeld de as van de drager en/of de stuurstang?

Eigenlijk wil ik gewoon weten hoe ik te werk ga bij het vervangen van de voorveren. (ik heb het youtube filmpje van ladapower goed bekeken maar de ball-joints zitten hier net wat anders)

Alvast dank!
Japiox

Mijn Niva('s): Lada Niva 2121

Re: Voorvering vervangen

Berichtdoor JJNIVA » 17 jan 2021, 09:04

Hoi Japoix,

Normaalgesproken draai ik de kogels los met de tool zoals afgebeeld op onderstaande site:
https://www.amazon.com/GEARWRENCH-3916D ... 32&sr=8-47
Je beschadigd niets tijdens demontage in tegenstelling tot vorken die je ertussen kunt slaan.
Met de tool maak ik altijd de zaak los, hoe vast het ook zit, geen probleem. Flink op spanning draaien, en springt dan meestal vanzelf los, ander nog een tik geven op het tapeinde waar je de bout overheen gedraaid hebt.
Veel succes, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor Sebastiaan » 20 jan 2021, 21:06

ik krijg het met die tool nogtans voor elkaar om de rubbers gegarandeerd naar de vaantjes te helpen ;) bij mij was de truc om die tool erop te zetten, zo vast mogelijk te draaien en een koffie te gaan drinken. hij sprong dan vanzelf los
Sebastiaan

Mijn Niva('s): 1.7i 4x4 Niva 2008

Berichtdoor JJNIVA » 24 jan 2021, 15:09

Mochten de rubbers defect raken tijdens demontage, kan je die volgens mij zelf los wisselen.
Mvg, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor Japiox » 26 jan 2021, 21:49

Dank voor de tips ik ga ze proberen inclusief het koffiedrinken :wink: Nog ff voor de zekerheid ik kan het onderste balgewricht loskrijgen zonder de as los te maken, hè? :bedankt:
Japiox

Mijn Niva('s): Lada Niva 2121

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen