hoe vervang ik voorwiel lagers

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

hoe vervang ik voorwiel lagers

Berichtdoor flyup » 11 jul 2004, 12:32

ik was laatst dus mijn auto aan het kuisen en toen ik even het wiel vast hield om aan de onderkant te kijken, ging het hele wiel heen en weer :shock:. ik denk zo'''n centimeter of twee. dus hoog tijd dat deze vervangen worden :P
maar ik wil het uiteraard weer zelf doen en tegelijkertijd stofhoes vervangen bij linker voorwiel,
maar hoe het precies helemaal moet weet ik nie.
dus alle tips zijn welkom.
welke lagers moet ik bestellen(kan dit ook gewoon van skf zijn ?)

alvast bedankt Ferdy
flyup
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 11 jul 2004, 13:31

probeer ze eerst maar eens terug te regelen. Bij de Niva zijn het vooraan konische lagers en die moeten van tijd tot tijd bijgeregeld worden.
-Haal het chromé deksel van je wielnaaf af en zet de moer van het lager los (dopsleutel 27mm). Uiteraard moet je eerst de auto opkrikken. Zet dan de moer terug goed vast en draai een paar keer met je wiel. Zet dan de moer terug los en zet hem 'tegen'. Terug borgen en klaar.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor flyup » 20 jul 2004, 16:46

zoal iemand al eerder had gepost zijn mijn lagers nu ook naar de euwige jachtvelden, toch eerst aangedraaid met blabla en toen met 7 kn

toen 20 graden terug maar ja zal er wel te lang met te losse lagers hebben gereden?

dus mogen twee nieuwe in. Weet iemand of ik die het beste bij lada dealer kan bestellen of gewoon in plaatselijke garage.

en het nummer dan kan ik ze eerst bestellen voordat ik alles eraf sloopt :D
flyup
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 20 jul 2004, 17:16

maakt niet zo veel uit waar je ze besteld...

bestelnummer SKF-lagers bij de onderdelenhandelaar: VKBA 1324 (complete set per kant incl vet en moer etc)

bestelnummers bij dealer:
lager: 2121-3103020-10
lager: 2121-3103020-11
borgmoer: 14044171
dichting: 2121-3103034
beschermingsring (op fusee): 2121-3001045

dit heb je nodig voor één kant, dus 2x bestellen als je beide kanten wil doen
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Darkangel » 28 aug 2004, 12:44

Is er prijsverschil tussen de originele en die van SKF (of ander nevenmerk).
Toevallig vandaag prijs gevraagd en die kosten op een paar cent na 100 euro origineel van Lada. Zijn die andere goedkoper ?
En tweedehands lagers gebruiken is dat een goed idee of beter niet doen ?
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Berichtdoor ladanivabelgium » 28 aug 2004, 20:49

tweedehandslagers gebruiken is 'van den hond', dus beter niet doen. in 'de handel' kosten ze 75€ + btw
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Darkangel » 29 aug 2004, 01:00

"van den hond" ??? die uitdrukking kennen we hier niet.

Is da 75 voor de 2 lagers en dichtingen , dan is het wa goedkoper als origineel , en kwaliteit evengoed ?
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Berichtdoor ladanivabelgium » 29 aug 2004, 05:19

75 per kant :( Kwaliteit is minstens even goed (SKF)
'van den hond' wil zeggen: is ni goe
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Wiellagers van den hond

Berichtdoor Blockx lieven » 29 aug 2004, 06:15

ladanivabelgium schreef:'van den hond' wil zeggen: is ni goe



Een hond is een beestje dat geregeld aan zijn gat likt en zo een lagers wil je dus niet :lol: :roll: , zoals Jan dus zei "is ni goe" :? je kan een gezond wiellager misschien wel bijhouden zoals ik om mee te nemen naar meerdaagse evenementen als depanagestuk om terug thuis te geraken of zo is het niet voor jou dan mischien voor iemand anders.( wel heel voorzichtig te werk gaan bij de demontage van oliekeerring en lager om geen te grote schade te maken met het oog op recuperatie). De lagers heb ik al maar de meerdaagse rit is voor mij nog niet van toepassing geweest net zoals eender welke rit met jullie, maar er wordt aan gewerkt . :oops:
Blockx lieven
 

Berichtdoor Darkangel » 29 aug 2004, 15:14

Tja , dat was ook mijn gedacht. Het was voor iemand anders en die vond de prijs van nieuwe wat hoog en wou liever 2de hands. Ik had de raad gegeven om nieuwe te nemen , maar ja nu ben ik weer wa euro's rijker :wink: Wie niet horen wil moet ...
Ik ga de lagers toch bij houden , zoals Lieven zegt om te depanneren kunnen ze altijd nog wel dienen.
Wat is de levensduur van die lagers eigenlijk Jan ?(voor en achter en bij terreinwerk , ongeveer welteverstaan)
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Berichtdoor Edwin » 29 aug 2004, 21:22

:( veel te kort heb bij al mijn lada's de achterste reeds moeten vervangen
vooraan is er bij de terugrit v:d crussedardenne anno 2003 ook nog is een gesneuveld als da ni van den hond is :lol:
Den hond was wel ne pipo die zijn bouten v:d lagers had vastgeschoten met een bouloneuse ikke dus :oops:
niet te vergeten , je bent uniek ,net zoals iedereen
Avatar gebruiker
Edwin
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 22 aug 2003, 19:06
Woonplaats: St-jorisWinge

Berichtdoor ladanivabelgium » 30 aug 2004, 09:35

de voorste lagers gaan lang mee (bij de Rus nog maar eentje vervangen uit voorzorg), mits ze goed en regelmatig afgesteld worden.
De achterste lagers zijn een ander paar mouwen, die heb ik al een paar keer vervangen. Het is vooral moeilijk om de boel goed waterdicht te krijgen met dat dunne O-ringetje
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Darkangel » 31 aug 2004, 21:19

ladanivabelgium schreef: mits ze goed en regelmatig afgesteld worden.


Hoe stelt ge die dingen af ?

ladanivabelgium schreef:dat dunne O-ringetje


Den eerste keer dacht ik dat er per ongeluk iets tussen gesukkeld was maar toen bleek dat een dichting te zijn (allé als ge da een dichting kunt noemen)
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Berichtdoor ladanivabelgium » 01 sep 2004, 08:42

Hoe stelt ge die dingen af ?


stond hier al eens:

probeer ze eerst maar eens terug te regelen. Bij de Niva zijn het vooraan konische lagers en die moeten van tijd tot tijd bijgeregeld worden.
-Haal het chromé deksel van je wielnaaf af en zet de moer van het lager los (dopsleutel 27mm). Uiteraard moet je eerst de auto opkrikken. Zet dan de moer terug goed vast en draai een paar keer met je wiel. Zet dan de moer terug los en zet hem 'tegen'. Terug borgen en klaar.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Darkangel » 01 sep 2004, 16:06

Ok , da wist ik nie (meer) :oops:
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Volgende

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron