hoe vervang ik voorwiel lagers

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

Berichtdoor TRooPER » 06 sep 2006, 16:36

ik hoor in mijn rechtse voorwiellager ook wat geschuur en tijdens rijden
kleine trillingen. Maar als ik aan het wiel voel , zit er niet echt speling op.
Kan het zijn dat er te weinig vet inzit (uitgelopen door water.....)

Welk vet en hoeveel vet moet er dan terug in.
TRooPER
 
Berichten: 777
Geregistreerd: 21 jun 2005, 11:16
Woonplaats: herzele

Berichtdoor steel » 06 sep 2006, 19:01

als je er vet wil indoen : "roulementenvet"
dat is bleek vet.

SKF is een goed merk

Afbeelding
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Walby » 06 sep 2006, 21:17

op de foto zie je ook meteen hoeveel :twisted:
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor TRooPER » 07 sep 2006, 09:45

Walby schreef:op de foto zie je ook meteen hoeveel :twisted:


heb in de manual iets gelezen van een 40g of zo, idd steel : roulementvet
wat eigenlijk logisch lijkt.

zal het wiellager es goed zijn vet geven :D
TRooPER
 
Berichten: 777
Geregistreerd: 21 jun 2005, 11:16
Woonplaats: herzele

Berichtdoor steel » 07 sep 2006, 12:12

hoeveel? zo veel als ge er in krijgt.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor TRooPER » 07 sep 2006, 13:46

steel schreef:hoeveel? zo veel als ge er in krijgt.


had ergens gehoord dat teveel ook niet goed zou zijn, weet niet
waarom en weet ook niet of het klopt.
daarom dat ze bij nieuwe lagers de juiste hoeveelheid er zouden
bijgeven
TRooPER
 
Berichten: 777
Geregistreerd: 21 jun 2005, 11:16
Woonplaats: herzele

Berichtdoor steel » 07 sep 2006, 18:27

als ik van die conische roulementen plaats, smeer ik ze goe in, monteren en daarna nog een beetje errond.
ge moet er nu ook geen tube instampen hé.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor tomber » 10 sep 2007, 21:36

Sinds een tijdje komt er van vooraan een piepend geluidje, blijkbaar vanuit de wielen. Ik vermoed dus dat de lagers droog aan het lopen zijn.
Het smeren is blijkbaar een hele job, rem demnteren, fusee los, naven eruit, ... Nu zag ik op de site van Nivaventure volgende modificatie :

http://nivaventure.fr/Texte/Equipements ... eux_av.htm

Hier worden smeernippels op de wielnaven geinstalleerd. het smeren van de lagers daarna is kinderspel, geen demontage van de halve voortrein meer nodig.
Heeft iemand deze modificatie al toegepast ? Pro of contra's van deze modificatie ? Laat maar horen.

J.
Voor wie wacht komt alles veel te laat
Avatar gebruiker
tomber
Lid 2015
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 20 jan 2006, 20:38
Woonplaats: Kortenberg
Mijn Niva('s): ex 17i '02
1600 '92

Berichtdoor raf » 18 feb 2008, 22:30

kwestie van niet onnodig een nieuw topic te beginnen...
Gisteren naar huis gereden van rumst (dikke 15 km). Ik vond dat hij precies wat moeite had met vertrekken na elke stop, alsof hij weerstand ondervond. Ook een nieuw geluidje. Bij het thuiskomen eens aan alle vier mijn velgen gevoeld, en rechtsvoor stond hij warm (de drie andere behoorlijk koud). Vooral het mooie chromé plaatje op de naaf was aangenaam warm (niet heet, gewoon lekker warm). Is dit het teken van de niva om te zeggen dat mijn wiellager naar de maan is?
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
Avatar gebruiker
raf
Lid 2015
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 05 feb 2007, 00:40
Woonplaats: mechelen
Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Berichtdoor Walby » 18 feb 2008, 23:58

Ja kan best, het kan ook zijn dat de voor rem vast aan het lopen is.

wiel eens opkrikken, eens mee proberen te bewegen om te kijken naar speling (lager), en eraf gooien en de boel eens nader bekijken (rem).

voor vast lopende voor rem kan je eens op onze zoek functie rond baggeren, is hier ook al veel over gezegd
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor raf » 19 feb 2008, 19:52

had beide opties al overwogen, maar dacht eerder aan lager dan aan rem, omdat de velg zelf niet echt warm was, maar vooral de naafdop.
Waarschijnlijk zal het dan toch wel de rem zijn. :D
Nu even geen tijd om te checken (drukdruk)... :(
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
Avatar gebruiker
raf
Lid 2015
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 05 feb 2007, 00:40
Woonplaats: mechelen
Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Berichtdoor raf » 24 feb 2008, 14:16

en jawel: het lager. Zit enigwat spel op het wiel dat er niet op zou moeten zitten. Ach, weten we weer wat doen...
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
Avatar gebruiker
raf
Lid 2015
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 05 feb 2007, 00:40
Woonplaats: mechelen
Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Berichtdoor Buster » 25 feb 2008, 00:11

tis dat! en hoeveel km staan er nu al op de teller? want er staat toch al een tijdje 3500km
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2397
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989
1.9D 1996

Berichtdoor raf » 25 feb 2008, 20:22

eenvoudige reden: sinds 3500 is mijn kilometerteller (en ook de snelheidsmeter) ermee opgehouden. :( Ik rij al dik twee maanden op de toerenteller... :roll: Een van de kleinere details waar we eens naar moeten kijken. 8) Na de lagers, het chappement, eventueel de tussenbak, en zo nog wat rommel. :D
Een van de redenen om een niva te kopen indertijd was om te kunnen sleutelen. Tja, op dat vlak kunnen we zeker niet klagen...
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
Avatar gebruiker
raf
Lid 2015
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 05 feb 2007, 00:40
Woonplaats: mechelen
Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Berichtdoor Walby » 25 feb 2008, 20:33

raf schreef:Een van de redenen om een niva te kopen indertijd was om te kunnen sleutelen.


Ja had da eerder gezegd, dan konde gratis en voor niets hier sleutelen!
Alé een paar pintjes had ge altijd kunnen mee brengen :wink:
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

VorigeVolgende

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron