banden en velgen informatie.

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

banden en velgen informatie.

Berichtdoor Bart Gelan » 25 okt 2012, 14:51

omdat ik me de laatste tijd wat in banden heb verdiept en hier op het forum niet echt iets vond plaats ik hier een mooie en nuttige uitleg (althans, voor mij toch :mrgreen: )
hoop dat iemand er ook iets mee is.

Wat betekenen al die cijfers op mijn band

De algemene notatie van de gegevens van een band luidt: 195/50 R15 85V
Wat kun je hier nu uit lezen?
195 De breedte van de band in mm.
50 De hoogte/breedteverhouding. In dit geval is de hoogte 50% van 195 mm.
R Staat voor "Radiale opbouw"
15 De hieldiameter in inches. De band past in dit geval op 15" velgen.
85 De belastingsindex (85= 515 Kg).
V Het snelheidssymbool (V= maximaal 240 km/u)

De belastingsindex (ook wel "load index" genoemd) en het snelheidssymbool worden door middel van een code weergegeven. In onderstaande tabellen vind je de betekenissen van de codes.
LI KG
78 425 91 615 104 900
79 437 92 630 105 925
80 450 93 650 106 950
81 462 94 670 107 975
82 475 95 690 108 1000
83 487 96 710 109 1030
84 500 97 730 110 1060
85 515 98 750 111 1090
86 530 99 775 112 1120
87 545 100 800 113 1150
88 560 101 825 114 1180
89 580 102 850 115 1215
90 600 103 875 116 1250

Symbool Maximum snelheid

Q 160 km/u
R 170 km/u
S 180 km/u
T 190 km/u
H 210 km/u
V 240 km/u
W 270 km/u
Y 300 km/u
ZR > 240 km/u


Daarnaast heb je nog een belangrijk cijfertje. Een band veroudert slecht. Rubber veranderd met de tijd, zo is een jonge band beter veiliger dan diezelfde band met enkele jaren meer. Aan de hand van een zescijfer getal op je band kan je weten wanneer de band gemaakt werd. bvb: 1408. De eerste twee cijfers bepalen de week en de laatste twee cijfers het jaar waarin deze geproduceerd werden. In dit geval de 14e week van jaar 2008.

Engelse maten:
vb 33*10.5R15
33: diameter van de band in inch
10.5: breedte van de band in inch
R: radial gemonteerd
15: Diameter van de velg in inch

1inch = 2,54 cm

Conversie van bandenmaten.

bvb: Hoe hoog is mijn band wanneer deze 255/75R15 aangeeft?
Antwoord: (255mmx0,75x2)+15*25,4mm=763,5mm
Om te weten hoeveel dit geeft in inch deel je het resultaat door 25,4. In dit geval 30,05inch


Woordje uitleg over velgen: ET-waarde, steek, montage, offset
bron:http://www.buggyboys.be/nl/velgen_specs.htm


Velgmaat

De maat van een velg wordt weergegeven in breedte en hoogte, uitgedrukt in inches.
(1 inch = 2.54 cm)
Een velg met maat 7x15 is dus 7 inch breed en 15 inch hoog (diameter).
Let op : de breedte van een velg wordt officiëel gemeten van binnenkant velgrand tot binnenkant velgrand. Wanneer je de totale breedte van een velg gaat meten kom je in de praktijk als werkelijk breedte al snel op een kleine inch extra uit.


ET-waarde / Offset

De ET-waarde van een velg wordt ook wel offset genoemd.
("ET" is de afkorting van het duitse "Einpress Tiefe")
Deze aanduiding bepaald hoe ver een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast.
Een positieve ET-waarde geeft aan dat de velg dieper in de wielkast valt en bol gemonteerd staat.
Een negaieve ET-waarde geeft aan dat de velg feller buiten de wielkast steekt en dus hol gemonteerd staat.
Een ET van -30 betekent dus dat het bevestigingspunt (wielflens) 30 mm meer naar binnen ligt dan het midden van de velg (hartlijn).
(zie afbeelding)

Velge-fabrikanten produceren elk type velg slechts in een beperkt aantal fitments. Bijgevolg is het dus best mogelijk dat een bepaald type velg niet beschikbaar is in een ET-waarde die voor jouw auto geschikt is.

Wanneer een velg te ver naar buiten steekt, dan kan er geopteerd worden voor een velg met een hogere ET-waarde. Bij ET 40 valt een velg immers 5 mm meer naar binnen dan bij ET 35. Omgekeerd geldt dus ook : Hoe lager de ET-waarde, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Wanneer een velg te ver naar binnen steekt, dan kan er dus geopteerd worden voor een velg met een lagere ET-waarde. Een andere oplossing is de velg meer naar buiten te brengen door het gebruik van spacers, spoorverbreders, adapters; het gebruik hiervan is in België echter bij wet verboden.

Steek

De steek van een wiel wordt weergegeven in aantal boutgaten en radius.
De steek heeft dus alles te maken met de bevestiging van een wiel.
Het aantal boutgaten is bij een VW Kever standaard 4 of 5, en de radius 205 of 130.
(met radius, ook steekcirkel genoemd, wordt bedoeld : de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de harten van de boutgaten getrokken kan worden) .
Een steek van 5x205 duidt dus aan dat een velg 5 boutgaten heeft met een steekcirkel van 205 mm.
Bij velgen met 4 boutgaten is de steekcirkel gelijk aan de afstand gemeten van hart tot hart tussen 2 tegenover elkaar liggende boutgaten, deze boutgaten staan immers loodrecht tegenover elkaar.
Bij velgen met 5 boutgaten is de radius moeilijker te meten. In zulk geval wordt er dus gemeten met een denkbeeldige cirkel die door de harten van de boutgaten getrokken wordt.
(zie afbeelding)


Montage

Bij montage van velgen dien je op volgende punten te letten : - Het juiste gereedschap
Een momentsleutel is het optimale gereedschap voor het vastzetten van de bouten of moeren van een velg. Wanneer je niet over een momentsleutel beschikt is een wielsleutel het beste alternatief. Zorg er in dat geval wel voor dat je op elke bout / moer evenveel druk uitoefend. Vergeet ook niet : vast is vast, je hoeft dus niet te draaien totdat de boel kraakt.

- De juiste bouten / moeren
Ook van groot belang zijn de gebruikte moeren / bouten.
Sommige velgen vereisen het gebruik van moeren die korter of langer zijn dan de originele.
Bij montage van lichtmetalen velgen zijn de originele moeren of bouten vaak niet meer geschikt.
Als er bouten of moeren geleverd bij de velgen die je monteert, geef dan altijd de voorkeur aan deze meegeleverde moeren / bouten in plaats van de originele.

- De juiste aandraaivolgorde
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren ook goed op de juiste aandraaivolgorde.
Volg bij het aandraaien altijd een kruiselings patroon, zo voorkom je dat je velg wordt scheefgetrokken en de schroefdraad beschadigd wordt.
(zie afbeelding)

TIP : Als je wielen demonteert met de bedoeling ze later opnieuw te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik hiervoor best de standaardafkortingen RV (Rechts Voor), LV (Links Voor), RA (Rechts Achter) en LA (Links Achter). Wanneer je de banden ook van de wielen afhaalt, voeg dan nog een pijltje met de draairichting aan deze markeringen toe.
Door de wielen bij later gebruik terug op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen zoals vibraties door een andere uitlijning van het wiel en / of afslijting van de band.
God schept den dag en Bart plukt hem!
Bart Gelan
Lid 2015
 
Berichten: 422
Geregistreerd: 17 mei 2012, 22:08
Woonplaats: zeveneken
Mijn Niva('s): 1700 multi '01
1600' 91

Re: banden en velgen informatie.

Berichtdoor retro2002 » 02 jan 2016, 11:15

Misschien een beetje een domme vraag maar welke banden slijten het hardst bij een Niva, de voorste of de achterste?
De voorste vanwege het manouvreren of de achterste vanwege meeste tractieverlies (slip) :?

Ik heb namelijk een setje liggen waarrvan twee banden wat meer versleten zijn dan de andere.
Laatst bijgewerkt door retro2002 op 02 jan 2016, 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Все, что действительно здорово и вдохновляющее создается человеком, который мог работать свободно.
Avatar gebruiker
retro2002
Lid 2015
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 25 nov 2015, 20:29
Woonplaats: Berendrecht (2040 Antwerpen)
Mijn Niva('s): Nivaloos.

Re: banden en velgen informatie.

Berichtdoor ladanivabelgium » 02 jan 2016, 16:07

De voorste slijten sneller
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: banden en velgen informatie.

Berichtdoor A26O4 » 02 jan 2016, 19:14

Achteraan heb je niet meer tractie. Zelfde aanrijving als vooraan, maar minder gewicht op.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: banden en velgen informatie.

Berichtdoor retro2002 » 02 jan 2016, 21:36

Mmm verkeerd uitgedrukt idd zelfde tractie maar meer slip vanwege het lagere gewicht :oops:
Все, что действительно здорово и вдохновляющее создается человеком, который мог работать свободно.
Avatar gebruiker
retro2002
Lid 2015
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 25 nov 2015, 20:29
Woonplaats: Berendrecht (2040 Antwerpen)
Mijn Niva('s): Nivaloos.


Keer terug naar Ophanging & stuurdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron