Kogellager voor vervangen

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

Kogellager voor vervangen

Berichtdoor Niva espana » 22 dec 2012, 21:24

Ik heb een lada Niva 1700i, maar dat bij het vervangen van de kogellagers niet uit geloof ik. Nu heb ik de manual gelezen en heb t ook al een paar x gezien in mongolie en rusland, maar klaarblijkelijk niet zo goed op gelet. Hoe ik t moet vervangen weet ik wel, maar hoe krijg ik die eerste ring los :? Ik bedoel als je dat ding waar je wiel aan vast zit, los van de auto hebt gekoppeld en dat dan daar een beetje op de grond ligt te liggen. Die eerste ring, metaal met rubber, hoe en vooral ook met wat krijg ik die er vanaf? Hoe is zeer belangrijk en vooral ook met iets wat ik in mijn bezit heb en niet iets wat ik morgen moet gaan kopen, op de fiets in de regen :cry: . Oftewel kan het met iets wat bij de meeste in hun primaire gereedschapskist zit, zoals een schroevedraaier of zo (ja ik weet daar is ie niet voor bedoelt :D ) BVD
Niva espana

Mijn Niva('s): Lada Niva 1.7i uit 2002

Re: Kogellager voor vervangen

Berichtdoor ladanivabelgium » 23 dec 2012, 05:36

die 'ring' is een oliekeerring, of in dit geval een vetkeerring. Hij dient om het vet in je naaf te houden en het vuil er uit. Vernieuwen moet je toch. Ik sla ze stuk met een grote schroevedraaier of klein beiteltje en dan kan je ze er makkelijk uit halen.
Ik weet niet of je hierbij goed opgelet hebt: wat je ook doet, zet de moer van het lager achteraf NOOIT vast-vast!
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Niva espana » 23 dec 2012, 10:53

top dank je, ik ga t meteen proberen.
Niva espana

Mijn Niva('s): Lada Niva 1.7i uit 2002

Berichtdoor A26O4 » 30 dec 2012, 09:42

Als de klus geklaard is en je hebt al een stukje rondgereden, vergeet dan niet om de moer nog eens te controleren.
Ik heb eens een wiel gehad dat los kwam te zitten en die moer draait er redelijk snel af dan. Goed inkloppen met een bijtel is de boodschap.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen