hoogte standaard niva

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

hoogte standaard niva

Berichtdoor raf » 29 jan 2014, 23:16

Ik heb twee niva's staan en die zijn beide verhoogd, wat ik niet zelf heb gedaan.
De ene is behoorlijk verhoogd met teflon ringen van een goeie 4 cm vooraan en achteraan (aan de cardanas en de rest van de aandrijflijn te horen en te voelen is dat ook wel ruim voldoende).
Bij de andere is enkel de achterzijde verhoogd met langere veren (geen blokken of ringen). Vooraan is hij voor zover ik kan inschatten niet verhoogd en staat hij lager dan achteraan. Hoewel dat in tuning-kringen als een meerwaarde wordt beschouwd, hou ik er toch liever aan om mijn niva's horizontaal te hebben (en dan liefst op het hoogste punt van beide). Daarenboven wil ik bij gelegenheid mijn remkrachtverdeler afstellen en de maten om dat te doen gaan uit van de afstand tussen achteras en bodem. En die is met de verhoging natuurlijk anders dan origineel...

Vandaar mijn vraag: Wat is nu juist de hoogte van een standaard niet-verhoogde niva?

Het meten van die hoogte doe je dan best niet vanaf de grond denk ik, want de velgen- en bandenmaat beïnvloeden mee de afstand tussen grond en bodem van de auto (met grotere banden staat je niva per definitie hoger van de grond). Dus te meten ergens tussen achteras en bodemplaat en vooras en bovenzijde wielkas of iets dergelijks? Misschien is het niet dwaas om te proberen om een vaste afmeting tussen twee punten te vinden die bij iedere niva objectief gemeten kan worden, los van banden en velgen, en dit zowel vooraan als achteraan. Op die manier kan iedereen nagaan of en hoeveel zijn niva verhoogd is.

Iemand ideeën of suggesties?
Een zoekactie op het forum leverde alvast niks op...
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
raf
Lid 2015

Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Re: hoogte standaard niva

Berichtdoor ladanivabelgium » 30 jan 2014, 05:47

meten tussen centerpunt voor- of achteras en de voor- of achtervleugel. Zal vanavond fotootje posten en de maten van onze Laurenz z'n Niva er bij zetten. Die is origineel
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 30 jan 2014, 16:58

Standaard niva, met achterbank, geen LPG, koffer leeg.

Gemeten onderkant achter diff, onderkant voor brug, en bovenste punt wielkast.
Afbeelding
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Ram » 30 jan 2014, 18:21

Ooit eens vooraan gemeten van de grond tot de onderkant van de crossmember ongeveer in t midden. De paarse had 23cm, niet verhoogd, 195 80 15 bandjes toen dacht ik. Den Johnny had 33,5 cm, 31 10,5 15 banden.
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen