statisch uitbalanceren

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

statisch uitbalanceren

Berichtdoor JosB » 14 jan 2018, 20:57

Regelmatig lees ik op diverse fora het uitbalanceren van meer offroad (grovere) banden een probleem stelt bij de bandenboer.
Eerder toevallig las ik één en ander over het verschil tussen statisch en "dynamisch" uitbalanceren.
De bandenboer gebruikt als ik het goed voor heb "dynamisch balanceren" (uitbalanceren zowel in horizontale als verticale richting)
Ik kan me dus goed voorstellen dat het grovere profiel serieus roet in het eten kan strooien bij het dynamisch uitbalanceren.

Heeft iemand van het forum ervaring met het statisch uitbalanceren?

Ben echt benieuwd naar opgedane ervaringen

bedankt en groetjes

Jos
JosB
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva Taiga 1986

Re: statisch uitbalanceren

Berichtdoor A26O4 » 15 jan 2018, 11:55

Het formaat van ons bandjes is nu toch ook niet zo overdreven groot. Niet groter of een camionetwiel toch? Die Patrols of wranglers op gigantische banden en kleine velgen, das weer wat anders.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: statisch uitbalanceren

Berichtdoor BartVoermans » 15 jan 2018, 12:26

Goedkope offroadbanden geven problemen. Door de grofheid van het profiel is de kans op onbalans vele malen groter, voeg daarbij toe dat vele "re-furbished" gebruiken en/of andere goedkope meuk (waaronder ik zelf :D ) Rij je veel op gewone wegen (de baan) dan moet je voor "normale" banden gaan en dan heb je eigenlijk nooit problemen. een Niva is ook nog eens specifiek lastiger (omdat ze het niet gewend zijn) ivm de tube type velgen bla bla bla,
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen