Verhoging en bijkomende problemen

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 07 mei 2018, 18:53

Onlangs heb ik dus de niva 4cm vooraan en achteraan verhoogd. Dit met een kit van LadaPower, met blokken op de veren e.d.
Opzich ben ik tevreden van de verhoging. Hij veert beter, mijn banden raken niet meer in de wielkas, en hij ziet er ook wat groter uit, hoewel subtiel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar er is ook een keerzijde.
Sinds de verhoging "klopt" er vanalles onder de Niva. Een kloppend geluid dus.
Ik heb de indruk enkel als ik het gas geef. Stationair niet denk ik.

Aan wat zou dat vooral liggen?
De steekassen vooraan of ook achteraan?
De lagers?
...?

Wat zou kunnen helpen om dit te verhelpen?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor BartVoermans » 08 mei 2018, 08:39

Het zouden de cardanassen kunnen zijn ( Ik had kruisjes) en die vinden de extra grote hoek niet fijn. Voor geen problemen (de Homokineten vinden het prima blijkbaar. Ik heb nu homokineet cardanassen geplaatst en moet nog een derde steun voor de tussenbak plaatsen. het probleem van het bokkende kloppende rijgedrag is al helemaal weg. De derde steun moet voorkomen dat bij (bv) hard remmen (als de achterkant omhoog komt en de hoek dus nog groter wordt) de tussenbak niet kan kantelen en het effect dus minder blijft.

succes
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 08 mei 2018, 16:23

Merci!
Ik heb al vaker gelezen dat er extra steunen worden geplaatst.
Nu, zijn hiervoor reeds bevestigingen voorzien of moet je deze nog zelf maken?
Kan je die steunen, op maat, bij LadaPower vinden?

Ik had ook al gedacht aan zo van die moderne lagers...

Dat van die cardans is inderdaad het proberen waard.
Zowel voor als achter heb ik ook kruisjes.

Blijkbaar bestaan er ook langere steekassen, maar de niva staat niet extreem hoog, dus dat is misschien overbodig?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor Ram » 08 mei 2018, 20:36

K zou als eerste een derde steun aan de tussenbak bevestigen. Die kantelt gemakkelijker door de scherpere hoek. Je kan er zelf eentje maken met een 'tussenbaksteun of kopen bij Ladapower, er zijn verschillende modellen. Er moet wel door de bodem geboord worden.
Ram
Lid 2015
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 15 okt 2011, 15:17
Woonplaats: mariakerke
Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Re: Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor niva-man » 09 mei 2018, 21:45

Je steekassen krijgen in hun glijbanen op termijn een slijtspoor. Als je verhoogt komen je assen onder een andere hoek en rollen de knikkers altijd over dit spoor. Dit kan vooral bij belasting wel een klopgeluid geven.
Wat je niet hebt kan niet stuk
Avatar gebruiker
niva-man
Lid 2015
 
Berichten: 435
Geregistreerd: 22 aug 2003, 15:18
Woonplaats: kalken
Mijn Niva('s): Niva 1.6 1991

Re: Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 10 mei 2018, 11:36

Ok.
Ik bekijk die derde steun eens. Als er iets degelijks is bij LadaPower ga ik daar alvast voor.

Dat van die steekassen, Jan had mij dat ook al gezegd. Ik heb vroeger enkel de linker eens vervangen.
Zou het helpen als ik ze beide vervang?

Is er een mogelijkheid om die slijtage op de glijbaan te verminderen? Zijn er bvb steekassen of lagers die dit beter opvangen? Zoals bvb de kruisjes van de cardans vervangen door homokineten...
Of is dit een probleem dat je er altijd zal moeten bijnemen als je verhoogd?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 10 mei 2018, 12:07

Dat slijtspoor aan de steekassen, is dit vooral aan het voordiff of ook aan de lagers?
Kan men bvb het diff laten zakken of zouden grotere banden dit al kunnen compenseren?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor Ram » 10 mei 2018, 16:12

Dat slijtspoor zit in de voorste homokineten, wiel en diffzijde, links en rechts, 6 per homokineet, dus 24 slijtsporen. Onder de normale hoek krijg je een slijtage , als je dan de hoek scherper maakt door te verhogen, moeten de kogels over een langere afstand in hun banen schuiven. Hierbij passeren ze telkens de oorspronkelijke slijtage en da maakt lawaai, k zou da eerder als rammelend of zo omschrijven. als je verhoogt en nieuwe homokineten hebt vooraan, dan slijten ze onder de juiste hoek in.
Ram
Lid 2015
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 15 okt 2011, 15:17
Woonplaats: mariakerke
Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Re: Verhoging en bijkomende problemen

Berichtdoor educorner » 05 aug 2018, 07:55

geraak je met zo een setje nog door de keuring of is dat bij een oldtimer niet meer van belang?
educorner
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 aug 2018, 19:40
Mijn Niva('s): 1700i


Keer terug naar Ophanging & stuurdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron