Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Vragen over carburator en injectie kan je hier kwijt

Moderator: pietsky

Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 19 dec 2010, 01:14

Ik heb mijn motor volledig uit mijn Niva gehaald en deze goed schoongemaakt, daarbij heb ik alles aan slangen los gemaakt etc. vervolgens heb ik de koppeling vervangen en de koppakking vervangen. daarna alles weer terug gezet in de Niva. Nadat de motor is terug geplaatst heb ik de olie de verdeler kap en bougie kabels vervangen, als laatste heb ik ook meteen de spanningsregelaar vervangen.
ik heb daarna de ontsteking opnieuw afgesteld en de contact punten goed gezet. en dan nu het probleem:

de Niva start perfect, heb de choke niet meer nodig, zelfs niet bij een koude motor, dat gaat dus goed. als ik ga rijde met de Niva gaat het goed tot 3,5 a 4000 toeren en dan houd de auto in, ik kan niet meer harder (hoger toerental gaat ook niet). als ik in de lage versnellingen de choke uit trek gaat het toerental omhoog tot 5000 maar niet verder. in de hogere versnellingen heeft de choke geen zin, ik kom niet boven de 3,5 a 4000 toeren. het gevolg is dat ik niet harder kan als 80 a 90 km.

heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn ? ik ben nu al dagen aan het testen en controleren maar kan echt niks vinden wat niet klopt. ben vandaag bij de garage geweest en ook daar hebben ze geen idee, maar ja dat zijn dan ook geen Niva vrienden. alle hulp is welkom

ps
voor het vervangen van de pakkingen etc ging mijn Niva 105 maar de koppakking was toen al een beetje lek.

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 dec 2010, 08:53

ben je er zeker van dat je voorontsteking juist afgesteld is? Welke procedure heb je gevolgd?
Mogelijk ligt je distributieketting niet helemaal juist --> Check
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 19 dec 2010, 10:45

Voorontsteking is gecontroleerd en is goed de ketting is wel los geweest maar zit goed omdat alle merktekens goed staan (lijkt me dus goed)
We hebben bij het vervangen van de koppakking alles gemarkeerd zodat we zeker weten dat het ook zo weer terug kan en zit.
Ik denk zelf dat het probleem in de carburateur zit maar dat is maar een idee heb daar nog geen aanwijzing voor.
Alvast bedankt voor de reactie.
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Walby » 19 dec 2010, 11:55

gelijk Jan denk ik eerst ook aan de voorontsteking en dan pas aan de carbu.
Op hoeveel graden staat je voorontsteking nu? Heb je dit met een stroob juist gezet?

Zijn alle vacuüm darmpjes goed aangesloten op de carbu, ook die naar de stroom verdeler?

En idd de ketting, heb je die op de merk tekens op de blok goed gezet, of op eigen merk tekens?
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 19 dec 2010, 22:56

we hebben de ontsteking goed gezet met een stroboscoop, deze staat nu zeker goed. de wagen start ook nu zonder gas geven en zonder choke, dat moet dan haast wel goed staan lijkt me, of niet ?
de ontsteking staat goed met het middelste streepje op de poelie, is dat goed ?

De ketting ga ik zeker nog even controleren, hiervoor moet ik wel even mij radiator etc uit de wagen halen anders kan ik nergens bij, en dan even alles los maken zodat ik de merk tekens allemaal kan controleren. heeft iemand een goed idee om de poelie los te maken ? hier moet volgens mij sleutel 38 op, deze heb ik niet (heb ik vorige keer kunnen lenen maar die gast zit nu in het buitenland voor een week of twee) is er een trucje om te kijken of de ketting goed staat zonder alles los te maken ?

heeft iemand een goede foto van de carbu en de vacuüm slangen zodat ik zeker weet dat dat allemaal goed zit ?

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Walby » 19 dec 2010, 23:30

Voor de ketting te controleren moet je niet de ketting deksel aan de voorkant van het blok los maken.
Als je ketting goed gespannen staat, kan je de merk tekens op de poelie gebruiken.
Zet het streepje op de poelie juist met het lange streepje van de drie op de alu plaat.
Nu moet je alleen nog het kleppen deksel eraf nemen en kijken of het puntje op het tandwiel en op de blok overeen komen.
Als je het puntje niet zien, moet je de krukas poelie 360° rond draaien en dam moet het wel overeen komen.

Is mss nog iets stom maar is iets wat ik zelf aan de hand gehad heb:
Kijk eens naar de slang klem die op de dunne darm zit van de carter ventilatie.
Het schroefje kan het gas pedaal stangen stelsel soms hinderen en dan kan je gewoon je carbu niet meer volledig open zetten.

Foto van de darmpjes kan ik je niet geven, want ik heb er een heel stuk minder op zitten dan bij de meeste, ik heb onder andere geen EGR klep.
Maar je kan altijd een foto nemen van jouw carbu en kunnen wij eens kijken of we niets abnormaal zien.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 19 dec 2010, 23:41

bedankt, ik ga dit morgen avond eens controleren. ik zal meteen ook wat foto's maken van de carbu.
dat van de schroeven van de slang klem had ik overigens ook :oops: maar dat had ik al opgelost voordat ik mijn huidige probleem ontdekte. ik houd je op de hoogte

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 20 dec 2010, 23:06

Vandaag de ketiing gecontroleerd, het lange streepje op de carter komen perfect overeen met de markering op het tandwiel onder de kleppen deksels zoals verwacht. hier zit het dus niet.
ik voeg hierbij meteen een foto bij van mijn carbu met de vacuum slangen. er zit 1 slang los, heb ook geen idee waar die in hoort. als ik deze slang bij de andere vast maak (met een T stuk) is er geen verschil, ook niet als ik de slang dicht maak. hoop dat iemand nog een idee heeft.

Afbeelding
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Walby » 20 dec 2010, 23:35

Afbeelding

Waar gaat de rode naar toe?
Als die naar een dun lang licht gebogen pijpje gaat is dit waarschijnlijk fout.
Dit pijpje dient voor overtollige benzine uit de inlaat collector te laten lopen, en moet niets op aangesloten worden.

En naar wat gaat de blauwe?
Als die naar een potje gaat, word die geactiveerd door het zwarte doosje boven de batterij en de schakelaar op de carbu (groen en rode draad).
en moet het potje verder door verbonden zijn met een ander stuk van de carbu.
Welk weet ik niet meer. Gelijk ik al eerder zij, ik heb een andere carbu.

En er mogen in ieder geval geen vacuüm darmpjes los liggen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 20 dec 2010, 23:42

hier nog een andere foto, mogelijk is dat duidelijker. ik ga morgen alles nog eens controleren.
de rode zit inderdaad op een ijzer lichtgebogen buisje.

Afbeelding

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Walby » 20 dec 2010, 23:49

Sniper schreef:de rode zit inderdaad op een ijzer lichtgebogen buisje.

Dit buisje moet vrij blijven.
Haal deze er eens af, en sluit die aan op het stuk waar die los liggende darm op zit, de los liggende darm laat je dan maar weg.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 20 dec 2010, 23:52

Walby schreef:
Sniper schreef:de rode zit inderdaad op een ijzer lichtgebogen buisje.

Dit buisje moet vrij blijven.
Haal deze er eens af, en sluit die aan op het stuk waar die los liggende darm op zit, de los liggende darm laat je dan maar weg.


Ga ik morgen na mijn werk meteen testen, ik laat het resultaat meteen daarna weten.

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 dec 2010, 07:10

als je er niet uit komt kan je hier ook eens kijken
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 21 dec 2010, 10:55

ladanivabelgium schreef:als je er niet uit komt kan je hier ook eens kijken


controleer ik vanavond ook meteen even alvast bedankt voor de hulp

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 21 dec 2010, 23:44

zo, net terug van de test rit, met het volgende resultaat:

De Niva start goed, met choke vol open en koude motor loopt ie netjes 800 a 1000 toeren. zodra de motor warm is kan de choke dicht en blijft ie 800 tot 1000 toeren lopen.

tijdens het rijden merk ik dat ik meer vermogen heb dan voorheen maar bij 3500 toeren houd hij nog steeds in. als ik minder gas geef (ongeveer half gas) trekt ie door tot het rood (5000 a 6000 toeren) dat is dus al een stuk beter. vol gas geven lukt dus niet, als iemand een idee heeft hoor ik het weer graag.

1ste, 2de en 3de versnelling trekt de Niva goed door zolang ik maar niet vol gas ga. in de 4de versnelling gaat het mis, omdat ik niet vol gas kan heb ik niet voldoende vermogen en kom ik niet boven de 90 km per uur. daarna is de E34 tussen Turnhout en Arendonk op :lol:

het probleem lijkt nu dus nog te zijn dat ik niet vol gas kan, meer als half gas resulteert weer in inhouden van de Niva.
het is dus al stukken beter maar ik ben er nog niet. ideen weer meer als welkom.

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Volgende

Keer terug naar Brandstof

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron