Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Vragen over carburator en injectie kan je hier kwijt

Moderator: pietsky

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor ladanivabelgium » 23 dec 2010, 07:20

lijkt erop dat hij geen extra benzine inspuit als de tweede klep van de carbu open gaat. Als ze überhaupt al open gaat...
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 23 dec 2010, 10:47

ik heb nog even iets anders getest. als de auto stil staat en ik geef vol gas gaat hij tot 4000 toeren. daarna lijkt het net of er een begrenzer aanspringt en gaat het toerental niet hoger. bij half gas gaat ie gewoon in het rood overigens.
In de lage versnellingen (tot en met 3) en vol gas en de choke open gaat het iets beter en kom ik tot 4000 toeren, daarna begint de Niva te sputteren. Dat van de klep lijkt me aannemelijk maar hoe ga ik dat controleren ?

Welke carburateur past op de 1600 Niva ? ik denk dat ik maar een nieuwe ga kopen en hopen dat het daarmee goed gaat, anders weet ik het ook niet meer. :cry:

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor stefaan » 23 dec 2010, 20:16

je kan de luchtfilter van je niva halen en iemand volgas laten geven
normaal staan dan de 2 kleppen open.
4WD and not afraid to use it
Avatar gebruiker
stefaan
Event team
 
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11 apr 2006, 17:29
Woonplaats: heist-goor
Mijn Niva('s): 1600

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 24 dec 2010, 00:41

Kan dat ook als de motor niet loopt of werkt dat met een vacuum ?

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Walby » 24 dec 2010, 01:39

werkt met vacuüm.

Maar ik denk niet dat de 2de schacht opengaat zonder belaste motor.
Dus je gaat niet veel zien als de niva stil staat volgens mij.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 24 dec 2010, 09:41

ik heb in mijn andere Niva (1984) die ik heb voor de sloop nog een complete motor zitten, echter is daar niet meer het originele spruitstuk geplaatst (2103 geloof ik) en ik ben bang dus ook niet de juiste carburateur. ga die vanavond eens los maken en kijken of die past. zal meteen eens kijken of ik de klep kan zien bewegen als ik gas geef, en of ik klep met de hand kan bewegen mogelijk ziet de klep gewoon vast.

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 26 dec 2010, 17:39

heb vandaag de carburateur van de andere Niva overgezet. het lijkt erop dat het toeren probleem weg is maar heb het nog niet goed kunnen testen van wegen de slechte wegen in de kempen. de auto stottert niet meer bij 3500 a 4000 toeren. wat wel een probleem is dat de motor nu slecht stationeer loopt, hij gaat van hard naar zacht. verder is het zo dat als ik rij en dan rem de motor stopt. zelfs als de wagen in zijn vrij staat :roll:
heeft iemand een idee hoe en waar de carburateur van een Niva is af te stellen ? iemand een idee waarom het toeren tal van hard naar zacht gaat als de auto stationeer draait ?

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 dec 2010, 19:53

hard naar zacht gaat als de auto stationeer draait ?

lijkt op valse lucht trekken. Kijk even alle aansluitingen goed na.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 27 dec 2010, 00:08

Dat ga ik eens controleren, bedankt voor de tip.

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 27 dec 2010, 15:52

Vandaag de carburateur weer van het spruitstuk gehaald en alle pakkingen vervangen en ingesmeerd met silicone kit. dat kan dus niet meer lekken.
verder de carburateur schoongemaakt met remmen reiniger zowel van binnen als van buiten. als laatste alle sproeiers etc. schoongemaakt en doorgeblazen.

vervolgens de Niva gestart en je raad het al, loopt nog steeds slecht. Na veel draaien aan de schroeven loopt ie nu redelijk goed, het variëren in toeren tal is weg maar als ik gas geef houd de motor een beetje in. soms slaat ie nog af als ik rem (zowel met de koppeling in als in zijn vrij)

Weet iemand hoe je de schroeven van het lucht benzine mengsel en de schroef van de hoeveelheid moeten staan ? is daar een formule voor zoals lucht/benzine mengels 1 slag open is 2 slagen voor hoeveelheid of iets dergelijks ? weet ander iemand een adres waar ze verstand hebben van een echte carburateur en bij voorkeur van een Niva.

de elektra draden op de carb hoe moeten die zitten ? heb nu groen boven en rood onder

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Walby » 28 dec 2010, 11:31

Sniper schreef:Weet iemand hoe je de schroeven van het lucht benzine mengsel en de schroef van de hoeveelheid moeten staan ?

Ik begin altijd met ze volledig in te graaien, en dan beide 3 toeren uit draaien, en dan is het prutsen tot hij goed draait.

Sniper schreef:de elektra draden op de carb hoe moeten die zitten ? heb nu groen boven en rood onder

Die maken niet uit, het is maar gewoon een schakelaar die niet met de massa of zo verbonden is.

Sniper schreef:weet ander iemand een adres waar ze verstand hebben van een echte carburateur

Als je een garage vind die verstand hebben van Amerikaanse oldtimers is de kans groot dat ze ook iets van carbus kennen.
Als je een adres zoekt, het enige wat ik weet is een Jeep garage in Borgloon, die voornamelijk CJkes doet.
Maar persoonlijk heb ik geen ervaring met deze garage.

Je kan ook eens zoeken welke avond scholen oldtimer cursus geven, als de leerkracht een ouwe knook is, is de kans heel groot dat hij je kan helpen.
Syntra in Tongeren bijvoorbeeld zit zo eentje.

Wat je ook nog kan proberen, is de stroom verdeler vervangen, het kan zijn dat er iets mis is met de vlieg gewichtjes.
Kleppen afstellen (maar ik zou het sterk vinden moest dit zo een groot verschil maken).
Zit de massa naar de blok goed? anders krijg je slechte ontsteking.

Of een afspraakje maken bij Jan, of hier eens langs komen, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik het probleem ga vinden.
Heb wel al redelijk wat aan carbus geprutst.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor steel » 28 dec 2010, 11:59

ik heb de mijne gewoon vervangen, ik kreeg hem echt niet goed.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 28 dec 2010, 14:07

steel schreef:ik heb de mijne gewoon vervangen, ik kreeg hem echt niet goed.


heb de mijne deze week vervangen met een Carb uit een werkende Niva, en krijg deze niet goed, ik blijf aan het vervangen :lol:
wat heb je er zelf opgezet, een nieuwe ? en zo ja waar heb je die gehaald en wat kost dat ?

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 28 dec 2010, 14:12

Ik begin altijd met ze volledig in te graaien, en dan beide 3 toeren uit draaien, en dan is het prutsen tot hij goed draait.


daar ga ik eens mee beginnen.

Die maken niet uit, het is maar gewoon een schakelaar die niet met de massa of zo verbonden is.


oke

Wat je ook nog kan proberen, is de stroom verdeler vervangen, het kan zijn dat er iets mis is met de vlieg gewichtjes.
Kleppen afstellen (maar ik zou het sterk vinden moest dit zo een groot verschil maken).
Zit de massa naar de blok goed? anders krijg je slechte ontsteking.


ga ik ook controleren, ga ook meteen eens kijken naar het membraan in de Carb, mogelijk is die gescheurd.

Of een afspraakje maken bij Jan, of hier eens langs komen, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik het probleem ga vinden.
Heb wel al redelijk wat aan carbus geprutst.


maak graag gebruik van het aanbod om eens langs te komen, waar kan ik je vinden ? PM maar even zodat we iets kunnen afspreken.

Sniper
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

Re: Niva 1600 komt niet boven de 4000 toeren (90 km per uur)

Berichtdoor Sniper » 28 dec 2010, 17:55

* membraam gecontroleerd zijn allemaal perfect in orde.
* Alle slangen nogmaals gecontroleerd, zit alle maal vast
* vervolgens veel aan het draaien geweest aan de schroeven maar geen goed resultaat
* alle vacuum los getrokken en de twee stroom draden van de carb log getrokken en daar eens mee gaan prutsen, heb nu het volgende en dat lijkt ergens naar toe te gaan

- het 1 vacuümslang van het spruitstuk (de messing dop met 2 aansluitingen) op het vacuüm potje van de ontsteking zitten
- de andere aansluiting van de messing dop gaat naar een splitter, de een naar het vacummpotje onder aan het spruitstuk en 1 naar de carburateur naast het voorste stel schroefje
- verder zit er nog een slang van de zijkant van de carb (bij de smoorklep stel schroef) naar het spruitstuk links van de carb
- het potje op het spatbord is nu helemaal los.

even de vragen die dit oplevert

* wat doet dat potje op het spatbord met de 2 vacuüm slangen ?
* wat doet de schakelaar op de carb ?
* wat moet minimaal vast zitten om zuinig (hahahaha en dat met een Niva) maar vooral goed te kunnen rijden ?

Sniper
Laatst bijgewerkt door Sniper op 29 dec 2010, 21:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Sniper

http://www.niva4x4.nl

Proud owner of a Lada Niva 1991 and 2001, a Cadillac DeVille Convertible (1967) a Opel Insignia (2010) and a Toyota Prius (2010)
Avatar gebruiker
Sniper
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 29 aug 2010, 00:30
Woonplaats: Arendonk
Mijn Niva('s): Niva 1.6 BJ 91 & 1.7i BJ 01

VorigeVolgende

Keer terug naar Brandstof

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron