co / lambda injectieniva

Vragen over carburator en injectie kan je hier kwijt

Moderator: pietsky

co / lambda injectieniva

Berichtdoor ladanivabelgium » 15 maart 2014, 08:20

het struikelblok voor vele injectieniva's op de jaarlijkse keuring: de co en lambdawaarden. Ik heb er al dikwijls mee 'gevochten', maar deze keer zal ik hier neerpennen wat je allemaal kan/moet doen als de emissie niet goed is. Ik heb hier een monopoint met 0,6% co en dat mag maar 0,3 zijn (bij een multi <0,2%)
Hoe je met een multimeter een en ander kan testen vind je in de downloadsectie in de handboeken
Allereerst: de uitlaat MOET VOLLEDIG gasdicht zijn

- de katalysator moet in goede staat zijn
- de lamdasonde (bij een multi zijn er 2) moeten reageren zodra de motor warm is en dus in closed loop gaat. Het voltage moet ongeveer 450 millivolt zijn en varieert gedurig.
- de kleppen (monopoint) moeten juist afgesteld zijn
- bougies en luchtfilter moeten goed en zuiver zijn
- er mogen geen vacuümlekken zijn, controleer alle darmpjes heel goed. Vooral dat van een mono dat tussen de MAPsensor en het inlaatspruitstuk/injectie zit

straks of morgen meer. Ik ga nu eerst kleppen regelen en dan de boel uitlezen en testen

Nog wat ff gauw tussendoor: van de week een multi gehad die vorig jaar 8 (acht!) keer naar de keuring is geweest voor lambda/co. De mens werd er bijna zot van (wat trouwens al het geval was :lol: ). Op den duur dan toch groene kaart omdat ze waarschijnlijk medelijden met de arme jongen kregen. Dit jaar op voorhand gezocht tot het probleem gevonden was: de ecu kreeg wel waardes van de lambdasondes, maar deed er niks mee. Even een andere ecu erin om keuring te rijden en er was geen vuiltje aan de lucht. Soms kan je dus testen en zoeken wat je wil, als de ecu niet wil meewerken ga je het probleem nooit kunnen vinden omdat er initieel geen probleem is.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: co / lambda injectieniva

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 maart 2014, 04:41

Bij deze was er een minuscuul vacuümlekje in het darmpje van de mapsensor en 2 kleppen stonden te ruim. Co is nu 0,1 :D
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Bertsteelant » 10 maart 2015, 09:08

Beste Forumvrienden,

Ik deed m'n niva gisteren ook voor de derde keer naar de keuring. Eerder afgekeurd omdat er wat problemen waren met de uitlaat, wat dan hersteld is.
Nu ging ik dus gisteren nog eens met volle moed, maar deze keer afgekeurd door foute uitstoot.

Hieronder twee afbeeldingen met wat info. Ik word stilaan radeloos, de zonnige dagen beginnen er aan te komen!

Is er iemand die me kan helpen?

deze foto is van ongeveer halverwege de meting, ik weet niet of dit dan een indicatie kan geven van de problemen?
Afbeelding
hieronder het keuringsverslag. De problemen met de lichten is nog iets anders, daar probeer ik dit weekend eens voor te kijken.
Afbeelding
Bertsteelant

Mijn Niva('s): 1.7 03 bordeaux

Berichtdoor ladanivabelgium » 10 maart 2015, 09:38

co: 1.58 %: je moet met jouw Niva <0,2 % hebben. Dit lijkt een kapotte katalysator maar dat is bij jouw niet zo zeker. Je hebt nog een heel oud systeem lpg waarvan je nog manueel de boel moet regelen. De regelknop op de gasdarm dichter draaien wil wel eens helpen, ook al zal hij dan niet goed rijden
lambda: 0,979: je moet tussen 0,993 en 1,003 zitten. Ook deze waarde duidt op een te rijk mengsel
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Bertsteelant » 10 maart 2015, 18:40

Misschien een stomme vraag, maar waar moet ik die regelknop ergens gaan zoeken? Nabij de motorblok of eerder naar de lpg tank toe? En hoe ziet dit eruit?
Bertsteelant

Berichtdoor Ram » 10 maart 2015, 19:48

Die regelknop zit op een darm die van je gasontspanner naar je injectie/carbu loopt, onder de motorkap dus. Als je m te dicht draait gaat hij stilvallen, op de keuring mag hij niet stilvallen tijdens en/of na de test. Gokje, driekwartslag a 1 toer indraaien om in de buurt van goed te zitten... Zet met stift of zo een streepje op de knop en de behuizing, dan weet je nog waar m eerst stond en kan je tov van t streepje tellen/ zien hoeveel je aan t draaien bent. Eigenlijk denk ik dat je beter in een garage m aan de co tester gaat hangen en daar aan de knop draait tot m zeker goed staat.
Ram

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Bertsteelant » 10 maart 2015, 20:35

ok, allen dank voor de info.
Bertsteelant

Berichtdoor JJNIVA » 11 maart 2015, 19:19

Heb ik in het verleden wel eens gehad waneer de 1e lambdasonde defect was. Hier regelt de ECU op. Op LPG zijn de uitlaatgassen warmer waardoor de Lambdasonde eerder versleten is. Indien de Katalysator defect is(binnenwerk weg, net zoals bij de mijne) moet het CO getal op LPG toch binnen de gestelde norm zijn.

Is het CO getal op benzine ok? Indien ook niet ok op benzine dan de fout niet in de LPG installatie zoeken.

Sucess, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor JJNIVA » 11 maart 2015, 19:30

Het truckje met het indraaien van de smoring tussen LPG verdamper en megstuk werkt normaalgesproken bij zogenaamde (open loop systeemen).
Open loop werd vroeger veel toegepast, maar is een niet geregeld systeem. Dit deed ik vroeger ook vaker, en het werkt goed. Gr Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor Buster » 12 maart 2015, 10:29

Als je voertuig is uitgerust met LPG wordt je dan enkel gemeten op LPG voor de CO-meting op de keuring?
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989
1.9D 1996

Re:

Berichtdoor ladanivabelgium » 12 maart 2015, 11:14

Buster schreef:Als je voertuig is uitgerust met LPG wordt je dan enkel gemeten op LPG voor de CO-meting op de keuring?

yep
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 12 maart 2015, 11:18

Bert, eigenlijk is het geen slecht plan om je auto eens binnen te doen bij Van Meenen in Eeklo. Waarschijnlijk raden ze jouw een nieuwe voorbouw aan (alles onder de motorkap wat met LPG te maken heeft). Is wel een investering van +- 1000€, maar dan ben je wel gelijk van het gezeik af en is je installatie up to date
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Keer terug naar Brandstof