Pagina 1 van 2

elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 17:36
door A26O4
Heeft iemand een suggestie voor een goede elektrische benzinepomp? Is voor een carbu.

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 18:32
door steven205
Miserie miserie miserie
Heb zo'n elektrische pomp gehad op 1600, merk Facet. Drie stuks.
Ging steeds kapot, sommige na enkele kilometers, andere na paar honderd kilometers
Daarna zoiets Chinees geplaatst, twee kapot op zelfde dag
In Rusland weer een mechanische geplaatst.
Niemand die een oorzaak kan vinden waarom die pompen steeds kapot gaan.

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 18:49
door A26O4
Weet je welk debiet en druk die waren?
Misschien leverden die te veel druk of debiet en draaiend die warm door te weinig afname?
Waren dat die posi-flo pompjes?

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 18:58
door steven205
A26O4 schreef:Weet je welk debiet en druk die waren?
Misschien leverden die te veel druk of debiet en draaiend die warm door te weinig afname?
Waren dat die posi-flo pompjes?


Het waren er zo, wel elders gekocht
http://www.autosportshopsnippe.nl/shop/ ... uct_id=247
http://www.ebay.co.uk/itm/Facet-Posi-Fl ... 2066936476

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 19:41
door A26O4
Hmm, ja deze was ik al tegen gekomen.
Ik heb zo een chinees model (van 10 euro) op mijn partswacher en die werkt na enkele 100en liters nog als nieuw. Wordt wel niet belast natuurlijk.

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 19:48
door steven205
A26O4 schreef:Hmm, ja deze was ik al tegen gekomen.
Ik heb zo een chinees model (van 10 euro) op mijn partswacher en die werkt na enkele 100en liters nog als nieuw. Wordt wel niet belast natuurlijk.


Zulk geval http://www.ebay.com/itm/New-Electric-Fu ... 2357036741

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 02 okt 2017, 17:52
door JosB
ben dit vandaag tegen gekomen.

groetjes

Jos

ELEKTRISCHE BENZINE POMPEN
Lees aandachtig deze instructies voordat U de pomp installeert
1) Fitting instructies
Plaats de pomp zo dichtmogelijk bij de benzinetank, en zo laag mogelijk. De pomp kan immers
relatief slecht aanzuigen en goed wegdrukken. U moet ook weten dat de pomp gekoeld en
gesmeerd wordt door de benzine die zij verpompt. M.a.w. indien de pomp niet dicht bij de tank
staat kan zij een tijdje ‘droog’ lopen, waardoor zij onherroepelijke schade kan oplopen.
Tussen tank en benzinepomp mag geen fijn filter geplaatst worden (enkel een grof-filter zie onder
pt 4). Het plaatsen van een fijn filter tussen tank en pomp kan inderdaad de werking van de pomp
schaden. Het fijn filter dient wel vlak voor de carburator geplaatst te worden.
2) Wat met de mechanische pomp ?
Indien op uw auto nog een mechanische pomp staat, moet deze buiten werking gesteld worden.
Het plaatsen van twee pompen na elkaar kan inderdaad leiden tot grote storingen in de werking
van de pompen.
Hoe kan U dit doen ?
- of u zet een ‘bypass’ over de mechanische pomp. De ingang en uitgang van de mechanische
pomp kan dan ‘gelust’ worden, om te beletten dat er stof in de pomp terecht komt
- U opent de mechanische pomp en verwijderd het membraan en het slag mechanisme. I.p.v. het
membraan plaatst u een metalen plaat (met de nodige dichtingen om lekken te voorkomen) en
sluit de pomp opnieuw. Nu zal de benzine door het pomplichaam vloeien, zonder dat er
‘pompwerking’ is.
3) Elektrische aansluiting
We raden aan tussen het contact en de pomp ergens nog een (verborgen) schakelaar te plaatsen.
Inderdaad zodra de pomp stroom krijgt zal zij draaien. Ook bij stilstaande motor zal de pomp
blijven draaien. Dit kan aanleiding geven tot verhitting van de benzine … Dus indien u ooit het
contact moet opzetten zonder dat de motor draait is het raadzaam de pomp stil te leggen om
oververhitting van de benzine te vermijden. Door die schakelaar ‘verborgen’ op te stellen heeft u
meteen ook een zeer goede antidiefstal !
U moet zowel de “+” als de “-“ klem verbinden (er is geen ‘massa’ op het pomplichaam). De pomp
kan dus ook gebruikt worden voor auto’s met “+” aan de massa.
4) Plaatsen van een voor-filter (pre-filter)
De plaatsing van een grofmazig voorfilter wordt aangeraden in geval van een metalen benzine
tank. Dit filter zal dan zorgen voor het tegenhouden van grote partikels (roest-pellen, verfpellen).

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 08 okt 2017, 08:15
door Bert Vanzavelberg
Ik heb een elektrische pomp gehad, maar die is ondertussen weer vervangen door de mechanische.
Doordat de pomp blijft doorpompen had ik de indruk dat er roet of in elk geval een minder goede verbranding ontstond.
Dit heb ik ontdekt als ik stationair meer toeren gaf. Veel bruine rook langs de uitlaat.
Volgens mij werd er teveel benzine gepompt, wat een slechtere verbranding gaf.
Echter, aan het rijgedrag heb ik dit nooit gemerkt.
Het kan ook zijn dat die "vuile" rook andere oorzaken had.
Terug vervangen dus door de originele.

Later heb ik het ook eens bevraagd bij de leerkracht automechanica, hij was van mening dat je beter elke zoveel jaar de mechanische vervangt.

Maar het blijft een zorg, als het menbraan van de originele het begeeft, loopt de benzine in het carter. Het blok wil dit niet hebben, de schade kan groot zijn.
Het probleem is dat je niet ziet de de originele stuk is, buiten een occasioneel druppeltje. Je kan wel ruiken dat de olie anders ruikt, hoewel ik vind dit ook moeilijk.

Ik hoop ooit een solide elektrische benzinepomp tegen te komen, daar zou ik zelfs iets meer voor durven te betalen.

Men zegt inderdaad dat die pomp zo dicht mogelijk bij de tank moet staan, maar de benzineleiding komt pas vanaf het schutbord tevoorschijn, waar je ze dan kan plaatsen. Persoonlijk vind ik dit redelijk ver van de tank... Misschien heeft dat er iets met te maken?
Interessant topic wel...

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 04:51
door ladanivabelgium
Op Joeps Niva zit al jaren 'een elektrische pomp. kan je es ff kijken naar merk en type, Joep? Hij zit aan de buis waar het reservewiel op ligt

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 06:22
door hades
ladanivabelgium schreef:Op Joeps Niva zit al jaren 'een elektrische pomp. kan je es ff kijken naar merk en type, Joep? Hij zit aan de buis waar het reservewiel op ligt


Ga ik straks doen!

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 11:01
door hades
Het is er een van het merk: Pierburg

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 12:01
door hades

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 13:04
door A26O4
Bedankt om te kijken Joep.

Als ik het zo een beetje afspeur op internet kan ik van alle types en merken negatieve ervaringen vinden. Ook van de pompen die 100+ euro kosten.
Ik ga het bij mechanisch houden. Die heeft mij altijd al thuis gebracht, zelfs al zat ik door het membraan.

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 15:17
door JosB
volgende info ivm Pierburg pomp

Pierburg pomp : rotatieve pomp. Voordeel die pomp is ook ‘zelfregulerend’ en is betrouwbaarder dan een membraanpomp. Je moet wel rekening houden met het feit dat die pomp blijft draaien (ook met stilstaande motor), die pomp wordt gekoeld en gesmeerd door de benzine die ze verpompt; M.a.w. na max. 20 seconden draaien (bij stilstaande motor) moet men de pomp stilleggen. Ik raad daarom ook aan om tussen ‘contact slot’ en de pomp nog een schakelaartje te plaatsen.

hou er wel rekening mee dat alle elektrische benzinepompen een temp limiet hebben van 80°C

eens ik door mijn voorraad posiflow door ben, ga ik eens een pierburg monteren

greets

Jos

Re: elektrische benzinepomp

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 18:20
door A26O4
Wat ik hier nu net zit te bedenken.
Een elektrische benzinepomp van een 1700 heeft een retourleiding. Altijd koude benzine om te koelen dus. Al die aftermarket pompen hebben geen retourleiding. Die draaien wellicht allemaal, gelijk welk concept, kapot door te warm te worden.
Met een drukregelaar op de retourleiding kan je voldoende druk op de carburator houden en toch een continue flow door de pomp hebben. Just toch?