ontluchten

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

ontluchten

Berichtdoor buurman en buurman » 30 apr 2005, 18:57

Vandaag zijn we begonnen met het onluchten van de remmen, dit leek allemaal helemaal gelukt te zijn totdat de motor gestart is. Toen viel opeens de remdruk weer weg, is dit mormaal en moeten we gewoon nog doorgaan met dit proces of is er iets anders aan de hand?
Hoor graag jullie advies
buurman en buurman
 

Berichtdoor mean machine » 01 mei 2005, 19:10

je kan nog eens ontluchten maar het kan ook zijn dat je hoofdpomp kapot is
mean machine
 

Berichtdoor Niva Fever » 01 mei 2005, 20:07

Ik heb inderdaad hetzelfde probleem.

De hoofdpomp kan dus kapot zijn?

Is dat een lastig klusje om te vervangen??

Hij remt nu namelijk niet echt geweldig, en heb er nog wel eentje liggen.

Is dat trouwens dat grote koperen ding? Waar de slangen van het remvloeistofreservoir naar toe lopen??
Niva Fever
De Zotten Uit Holland!!!! :) :)
Avatar gebruiker
Niva Fever
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 08 jan 2005, 21:56
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Skelter » 02 mei 2005, 08:04

Ik had hetzelfde probleem (zie http://forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/ ... ontluchten ).

Ik heb de rubbers in de hoofdremcilinder vervangen maar dat hielp niet. Ik heb een nieuwe remkracht regulator gekocht, maar daarna jammer genoeg geen tijd meer gehad :?

ik ben benieuwd of jullie een oplossing vinden.
Avatar gebruiker
Skelter
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 19 maart 2004, 10:03
Woonplaats: Bretagne, Frankrijk

Berichtdoor buurman en buurman » 02 mei 2005, 09:21

Dank voor de aanwijzingen.
Donderdag gaan we weer aan de slag, hopelijk is het probleem dat er lucht in de hoofdremcilinder zat. Dit is heel goed mogelijk want het systeem was geheel ontdaan van olie. Druk was perfect vóór het starten van de motor, het moet dus wel iets met de vacuumpomp of hoofdcilinder te maken hebben. Of is dit een te voorbarige conclusie?

Groeten
buurman en buurman
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 03 mei 2005, 08:09

vergeet niet dat als je de motor start de bekrachtiger in werking treedt (dmv vacuum) Dan gaat je pedaal automatisch wat dieper ingetrapt kunnen worden
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor buurman en buurman » 03 mei 2005, 09:13

Maar niet in zo'n mate dat de rem pas bij 2/3 (dus als bijna ingetrapt) aangrijpt? En dat zou moeten betekenen dat zodra de motor weer uitgeschakeld is het aangrijpingspunt weer hoger zou liggen?
Toch?

Alvast weer bedankt.
buurman en buurman
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 03 mei 2005, 09:27

En dat zou moeten betekenen dat zodra de motor weer uitgeschakeld is het aangrijpingspunt weer hoger zou liggen?

zodra je de vacuum (na een paar keer pompen) weggetrapt hebt wel

de achterremmen zijn toch goed geregeld? Geen speling op je voorste lagers?
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor buurman en buurman » 03 mei 2005, 13:05

de remvoering achter bepaalt hoe hoog je pedaal aangrijpt klopt dat? Deze zijn niet automatisch geregeld bij een niva uit 91 dus daar ligt misschien ook wel de oplossing.
Hoe kan ik speling in de voorste lagers controleren dan?

we komen d´r wel, het duurt alleen even...
buurman en buurman
 

Berichtdoor mean machine » 03 mei 2005, 13:42

gewoon eens met je wiel rammelen (links-rechts)
als je dan een knikkend geluid hoort heb je speling
als dat is het ijzeren afdekkapje verwijderen en de bout bijdraaien
ik doe altijd gewoon vast draaien en dan 1/5 slag terug los
mean machine
 

Berichtdoor buurman en buurman » 03 mei 2005, 23:12

speling voor is uitgesloten.
het hele systeem was leeg van olie, bijgevuld en zonder lopende motor ontlucht. prima druk was aan het eind merkbaar. Na het starten hebben we nog niet de tijd gehad om te proberen of er nog meer lucht in het systeem aanwezig was (die eerst niet merkbaar was om wat voor reden dan ook) of om weer het systeem op te pompen.

Kan er nieuwe lucht in het systeem komen? lijkt me onlogische, olie eruit kan wel maar lucht erbij?

Wat zijn nou typische kenmerken van een falende hoofdcilinder?

Wordt het aangrijpingspunt vd rem mede bepaald door de remvoering achter?

Donderdag gaan we weer aan de slag, hopelijk kom ik dan met goed nieuws?!

groeten
buurman en buurman
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 04 mei 2005, 08:21

Wordt het aangrijpingspunt vd rem mede bepaald door de remvoering achter

yep, als de voeringen achter te ver van de trommel af staan heeft het systeem je eerste pedaalslag nodig om ze tegen de trommel aan te drukken. Simpele manier omp het even te testen: probeer je pedaaldruk eens met de handrem opgetrokken. Is de pedaalslag nu wel goed, ga dan maar aan het regelen...
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor buurman en buurman » 04 mei 2005, 13:07

helaas dit is het niet...
Het ontluchten is gebeurd met handrem aan (greep mooi hoog aan op dat moment), net als het testen van de remmen met motor aan (en toen verplaatste het aangrijpingspunt.
Wellicht dat het remvermogen niet verminderd is overigens, dat hebben we nog niet getest.
Is er een mogelijkheid dit aangrijpingspunt te verplaatsen?
Ik hoorde dat de hoofdremcilinder te vervangen is door die van een Nissan Patrol (oude type) is iemand hier van op de hoogte? Bijkomend voordeel zou nl zijn dat dit de remvertraging ten goede zou komen.
buurman en buurman
 

Berichtdoor buurman en buurman » 06 mei 2005, 10:09

Gisteren is het eigenlijk prima gegaan. Na een nieuwe sessie ontluchten en het bijstellen van de remvoering achter zijn we maar eens de proef op de som gaan nemen. Het lijkt me redelijk in orde te zijn als je met 80 km/h tot stilstand weet te komen (binnen een redelijke afstand). De wielen blokkeerden hierbij zo nu en dan, de ene keer linksachter dan weer rechts. Is hier nog iets aan te regelen of slijt het de komende tijd wel af tot gelijke verdeling?
buurman en buurman
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 mei 2005, 07:21

als je nieuwe voeringen gemonteerd hebt duurt het ff voor die ingelopen zijn op de schijven/remtrommels.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Volgende

Keer terug naar Remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron