Remmen

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

Remmen

Berichtdoor tomber » 08 jun 2007, 11:33

Bij het remmen trekt de niva wreedt naar links en na een ritje van 30 km is de rechtervoorvelg zo heet dat je er je hand niet kan opleggen. Wiel eraf en blijkt dat de remplaketten zeer schuin zijn zfgesleten (dikte boven 1 mm, onder meer dan 5 mm) en de as is niet met de hand te draaien, de rem hangt vast.
Iemand een idee hoeveel nieuwe remklauwen kosten ?
En een revisie, hoeveel kan dat kosten, natuurlijk voor beide kanten, linker en rechter wiel. Of heeft iemand er nog een goed paar liggen ? Jan ?

J.
Voor wie wacht komt alles veel te laat
tomber
Lid 2015

Mijn Niva('s): ex 17i '02
1600 '92

Berichtdoor Niva-sport » 08 jun 2007, 22:21

Je kunt eens beginnen de zuigers gangbaar te maken. Beschermrubbers eraf, zuigers met een lijmklem oid terug drukken. Daarna voorzichtig op de rem staan om ze weer naar buiten te drukken, evt met de remblokken erin, en een stukje hout ertussen zodat je de zuigers er niet helemaal uit drukt. Insmeren met kopervet, weer terug naar binnen drukken en de rubbers er weer op. Andere kant meteen ook maar even doen, anders heb je dit over 2 maanden toch wel. Klusje van ca 30 minuten (zolang deed ik er over ;)).
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor ladanivabelgium » 09 jun 2007, 06:09

kijk even: http://www.ladanivabelgium.be/Techniek/ ... /index.htm
ik heb wel goede klauwen liggen, maar beter maak je die van jezelf weer in orde
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Wouter » 09 jun 2007, 07:42

Niva-sport schreef:Insmeren met kopervet

Mij hebben ze altijd verteld dat je speciaal vet voor remmen moet gebruiken.
Het zou iets te zien hebben met de remolie die agressief is.
Wouter

Mijn Niva('s): heimwee

Berichtdoor tomber » 09 jun 2007, 08:24

Een van de remcylinders in de rechter klauw is gewoon helemaal vastgeroest. Eind vorig jaar de achteremcylinders vervangen en nieuwe remolie. Deze remolie ziet op nog geen 6 maand terug zwart. Er is dus duidelijk sprake van water/corrosie in het systeem, dat zullen de dichtingen wel zijn die versleten zijn denk ik.
Omdat de remcylinder zo verroest is en de plaketten zo schuin zijn afgesleten dacht ik van ineens gereviseerde of nieuwe remklauwen te plaatsen, dan ben ik geruster. Remmen zijn toch nodig qua veiligheid vind ik. En er staat niet overal een boompje langs de kant om te helpen stoppen ?

Ik zal de handleiding eens volgen en de binnenkant eens bekijken, dan kan ik nog beslissen om ze op te maken of toch nieuwe te steken.

J.
tomber
Lid 2015

1600 '92

Berichtdoor Buster » 10 jun 2007, 00:52

Heb vandaag nog eens 2 remklauwen gereviseerd. Het is goed te doen hoor! je koopt eerst 2 setjes remdichtingen. Hierin bevinden zich de rubberen stofkapjes en de rubbers die in het gat steken van je remcilindertjes. Als je deze bezit kan je aan het werk beginnen. Demonteer de remklauw. Best kan je remleidingen achteraan de klauw niet losmaken, hier zitten koperen dichtingen die niet meer zo goed te vinden zijn in de autoshop, het zijn er van het dikke type. Draai de remleiding uiteen waar ze met de samenkomen in het plaatje van de carrosserie. Zet de remklauw tussen de bankschroef met de zuigertjes naar boven en de remnippels naar onder. Verwijder eerst alle stopkapjes. Neem een viskriptang en klem deze goed vast op de remzuiger. Beweeg van links naar rechts en geleidelijk aan naar boven. Demonteer op deze wijze de 3 zuigers. Neem een platte schroevendraaier en verwijder de rubberen dichting die in het gat steken van de remcilinder. Maak alles goed proper, best met papieren doek dempen in de gaten van de remcilinder dat alle resterende remvloeistof eruit is. Dan alles goed doorblazen met perslucht via de rubberen remleiding die nog aan je remklauw hangt. Alle herrie nog wat afvegen. De zuigers zelf binnen en buiten heel goed proper maken. Als een zuiger te veel verroest is kan je best een andere steken. Nu monteer je de rubberen dichtingen in de gaten van de remcilinder. Neem wat remolie, sop met je zuiger er eens zodat je deze goed in het gat van de remcilinder schuift. Monteer op deze wijze de 3 remcilinders. Plaats nu de stofkapjes terug, let op dat deze diep genoeg zitten zodat wanneer de zuigers uit bewegen de stofkapjes er niet uit floepen. Monteer de remleidingen weer op de auto. Pomp 5 a 6 keer met het rempedaal, controleer de stofhoezen dat deze niet eruit komen. ( komen de zuigers er nog niet uit moet je even ontluchten en opnieuw proberen, controleer het remvloeistofreservoir tijdens het ontluchten) Daarna monteer remklauw op remschijf. Per klauw deed ik op 30min. Veel succes
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor Buster » 10 jun 2007, 07:41

moest het zijn heb nog 2 set's remdichtingen liggen
Niva under construction
Buster
Lid 2015

1.9D 1996

Berichtdoor steel » 10 jun 2007, 08:41

Wouter schreef:
Niva-sport schreef:Insmeren met kopervet

Mij hebben ze altijd verteld dat je speciaal vet voor remmen moet gebruiken.
Het zou iets te zien hebben met de remolie die agressief is.

ja, normaal met ate vet, meestal is dat blauw van kleur.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
steel
moddereter

Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor tomber » 10 jun 2007, 09:06

Buster, dank je voor de uitleg.

Gisteren de remmen eraf en de cylinder eruit gehaald. De bovenste cylinder was intern verroest en in de remblok was er ook roest in de opening van de bovenste cylinder. Ook de linkerrem gedemonteerd en ook daarin roest in de bovenste cylinder. Alles gereiningd en tijdelijk ingespoten tegen de roest.

Zowel in de autoparts AD als bij Lade zelf geen remdichtingssetjes te vinden, wel gereviseerde remklauwen. Bij AD 170 euro, bij Lade 430, wel voor nieuwe, maar toch, twee nieuwe remklauwen en de waarde van mijn Niva is verdubbeld. Lada had ook geen dichtingssets liggen. Heb de remdichtingen, stofkapjes en plaketten dan maar besteld via internet. Effe wachten dus. Sorry Buster, ik wist nog niet dat jij er nog had liggen.

Ik heb op het rem-schema gecheckt en blijkbaar is de bovenste remcylinder ook verbonden met de achterremmen, dat is één remsysteem, de twee onderste zuigers zijn enkel van het voorste gescheiden remsystem. Moet in nu ook de achteremmmen openen omdat daar ook misschien roest inzit ? Of gewoon de achteremmen remmen doorspoelen ?

J.
tomber
Lid 2015

1600 '92

Berichtdoor Buster » 10 jun 2007, 22:23

je kan je trommels eens afpakken en kijken naar je pompkes of ze lekken. Dit doe je door het wiel achteraan te demonteren en de 2 boutjes van 10 los te draaien en in de vrije openingen van de trommel opnieuw in te draaien. Doe dit gelijkdelijkaan zodat de trommel er egaal afgaat. Voel je bij het aandraaien van de boutjes dat het te stroef gaan kan je best met de hamer wat bijkloppen op de trommel maar let wel je kan stukken van de rand afkloppen. Dan neem je platte schroevendraaier en hef je de rubbertjes een klein beetje weg van de pomp, zie je daar iets vloeibaars dan lekt je pompje en is deze aan vervanging toe. Best vervang je beide pompen in 1 keer. Moest het vorige niet aan de hand zijn kan je de leidingen gewoon spoelen.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

1.9D 1996

Berichtdoor tomber » 20 jun 2007, 21:41

In het weekend de remcylinders terug gemonteerd met de dichtingen die ik via het internet besteld had (nt bij onze vriend, maar bij Lada Total via ebay - zondagavond besteld, woensdagmorgen in de bus). Alles terug gemonteerd en het gehele circuit doorgespoeld met iets meer als 1 liter remvloeistof. Nu al drie dagen mee gereden, geen lekken en de Niva trekt niet meer scheef. Weer een ervaring rijker en iets bijgeleerd.
Dank voor al de info en tips.

J.
tomber
Lid 2015

1600 '92

Berichtdoor Spoetnik 17 » 20 jun 2007, 21:51

Hé Tomber dat Lada Totalding wat is da? Is het veel duurder?
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17

Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor brambo » 21 jun 2007, 06:33

dat is een winkel op Ebay, prijzen zijn iets duurder, maar nog altijd betrekkelijk goedkoop denk ik
brambo

Berichtdoor Walby » 21 jun 2007, 08:51

De link naar de ebay winkel.

http://stores.benl.ebay.be/LADA-TOTAL

(brambo had em er al op gezet bij zaken voor de leden :wink: )
http://forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/ ... php?t=2575

Somige prijzen vallen mee, en somige zijn een toch wel heel wat duurder dan bij "onze vrien", maar dit is relatief hé.

@tomber: Hoe valt deze verkoper mee?
op gebiet van betaling, verzendings qualitijd, en verzendings tijd?
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor tomber » 21 jun 2007, 09:28

Lada Total, zoals ik al zei, zondagavond besteld, woensdagmorgen aan huis geleverd per courrier. Dus zeer snelle verzending, goed verpakt, originele stukken en de prijzen zijn zeer goed, een dichtingsset voor 5.00 euro en remplaketten 19.00 euro (links en rechts).

Ik had een aparte bestelling geplaatst voor de afdichtingsset en de remplaketten, ze hebben het tesamen verstuurd en mij 13 euro transportkosten teruggestort op mijn paypal rekening. Dus zeer correcte verkoper. Voor mij een aanrader.

Ik had het daar besteld omdat ik vernomen had via dit forum dat bij onze vriend er lage wachttijden waren voordat hij antwoord op een mail met prijsaanvragen. En vermits in mijne Niva elke dag gebruikt was het redelijk dringend.

J.
tomber
Lid 2015

1600 '92

Volgende

Keer terug naar Remmen