remmen "pakken" laat

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

remmen "pakken" laat

Berichtdoor wimpie 4X4 » 01 feb 2014, 18:55

De remmen zijn onlangs goedgekeurd, dus dat is OK, maar het aangrijpingspunt van het rempedaal ligt toch wel zeer diep.
Dwz. hij remt pas als je hem bijna helemaal induwt, dan remt hij wel goed, maar met mijn "iets bredere voeten" en de toch nogal dicht bij elkaar staande pedalen, zit je al eens per ongeluk op de gas te duwen of blijf je aan het ontkoppelingspedaal haperen.
Toch beetje onveilig eigenlijk: de remweg wordt bakken langer omdat het zolang duurt vooraleer de remmen pakken.
Als je dan even met een andere auto rijdt, dan zit je gegarandeerd met je lip tegen je voorruit bij het eerste remmanoeuvre, want je bent gewoon om zeer diep te duwen met de Niva :roll:

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? (remmen zijn goed ontlucht, nieuwe remvloeistof erop, nergens lekken)
wimpie 4X4

Mijn Niva('s): 1.6 LPG '93

Re: remmen "pakken" laat

Berichtdoor Walby » 01 feb 2014, 19:54

Het kan zijn dat je de remmen moet ontluchten, maar 90% kans is dat je gewoon de acentrische bouten in je rem trommels moet afstellen.
Mijn achter rem en hand rem werkte ook niet meer, en ik heb gisteren de boel open gedaan om uit te kuisen en opnieuw af te stellen.

Moest mijn pedaal redelijk diep in drukken, na het afregelen pakt hij terug bovenaan.
Haal je rem trommel er af, alles zuiver maken, kijken of de pompjes lekken, en de trommel er terug op.
Dan moet je de acentrische bouten bij regelen. dat zijn 2 bouten kop 17mm achteraan de plaat tussen de as en de trommel.
Je moet ze een voor een een beetje bij stellen el elke keer aan de trommel draaien tot je een lichte weerstand voelt.

Als je voor de trommel zit moet je de linker bout tegenwijzezin draaien en de rechter bout wijzerzin draaien.

Deze 2 bouten zorgen er voor dat je rem schoenen maar beperkt terug naar binnen gaan.
Als je ze niet bij regelt, en je rem schoenen slijten, dan gaat het rem pompje steeds verder en verder uit moeten slaan. En het zal na het remmen terug naar zijn originele plaats gaan.
Als je die bouten bij regelt gaan ze minder ver terug naar binnen en gaan ze rapper pakken, en ga je de pedaal minder ver moeten in trappen voor je begint te remmen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders laat je het maar weten, en probeer ik het wat beter uit te leggen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Niva-sport » 01 feb 2014, 20:54

Om te beginnen kun je al proberen je handrem op te zetten zó dat die net niet meer pakt. Als je dan je rempedaal maar een klein stukje moet intrappen om werkelijk te remmen moet je idd de concentrische bouten stellen volgen Walby's beschrijving. Succes.
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor wimpie 4X4 » 02 feb 2014, 10:45

Bedankt voor de snelle tips.
Lijkt mij nu zeer logisch klinkende oplossing en zelfs duidelijk Walby :wink:
Ik ga eerst de gereviseerde motor er volgende week terug inbouwen.
En daarna ga ik jullie voorstellen zeker testen en alles goed afregelen.
wimpie 4X4

Mijn Niva('s): 1.6 LPG '93

Keer terug naar Remmen