het voorraadje voorste steekassen is flink uitgedund sinds de magazijnverhuis. Steekassen met kapotte rubbers zijn allemaal uit elkaar gehaald en met de nog heel goede kooien en homokineten zijn nieuwe sets gemaakt, afgemonteerd met nieuwe OEM rubbers en Kroon Oil vet. Alle meuk met sleetsporen liggen op de oud-ijzerhoop. Van de hele berg steekassen die ik had schiet nu nog over:
- 2 sets gereviseerd
- 2 sets tweedehands met weinig of geen speling en hele rubbers. Deze zijn niet uit elkaar gehaald
- 3 of 4 oude assen die ik dan toch maar bewaar
- enkele kooien en homokineten voor de mensen die ernaar vragen
Als de niet gereviseerde assen op zijn resten er dus nog alleen gereviseerde. De kooien en homokineten zijn zo goed als nieuw en de rubbers zijn allemaal OEM.
Wanneer iemand dus om een steekas komt wordt er met aandrang gevraagd om de oude in te leveren. Mogelijk is 1 van de kooien nog goed en die kan dan opnieuw gebruikt worden op een andere as. Als 1 van de kooien nog bruikbaar is (geen schade of sleet!) krijg je er nog geld voor terug. Ebay- of andere after marked rommel wordt niet overgenomen. Ik heb hier 2 kooien liggen van ebay die 6000 km op een Niva gezeten hebben. Kletteren als een gek en helemaal ingelopen. Niet moeilijk als je weet dat de rubbers er na 2 weken vanaf vallen en de kooien niet gehard zijn.
De kostprijs van een gereviseerde steekas wordt relatief laag gehouden. De gebruikte onderdelen worden in rekening gebracht en dan nog een habbekrats voor m'n moeite.
Op ebay vind je een splinternieuwe voor 125€. Duurder dan eentje uit Kessel, maar mensen gaan daar de voorkeur aan geven want nieuw is nieuw en nieuw is beter. Heel goed zo, want m'n homokineten met naaldlagers zijn nog niet op de diesel gemonteerd, en originele lust hij als warme broodjes