Pagina 1 van 1

deurgrepen vervangen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011, 23:59
door Edward
Hallo,

Voor de meesten zal het geen rocketscience zijn maar misschien heeft iemand er iets aan: wat foto's en tekst n.a.v. het vervangen van een deurgreep. Zie: https://picasaweb.google.com/larkens/La ... directlink

Als ik iets handiger had kunnen doen hoor ik het graag.

Edward

Re: deurgrepen vervangen

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011, 09:09
door nivageraardsbergen
eventjes iets simpeler gemaakt om uw how to te lezen... :wink:

Afbeelding

Losmaken van de binnenbekleding. Het handvat zit met 3 schroeven vast. De schroef op de foto zit verscholen achter een klepje (met schroevendraaier loswippen). Het hengsel voor het raam zit vast met een borgklem. Is wat lastig om los te krijgen. Een maal de borgklem verwijderd trek je het hengsel er makkelijk vanaf.
Het kapje over de deuropener trek je los (klemkoppeling). Daarna de binnenbekleding lostrekken van de deur en uit de bovenste gleuf halen.

Afbeelding

Zo ziet de binnenkant eruit zonder bekleding...

Afbeelding

Het handvat zit met twee bouten vast. De bout recht is makkelijk toegankelijk, echter de bout aan de linker kant zit helemaal verscholen achter een metalen plaatje.
Zit niets anders op dan het mechanisme los te halen zodat dit plaatje niet voor voor de bout zit.

Afbeelding

Met de drie bouten rondom het sluitmechanisme haal je dit los.
Ook de deuropener aan de binnenkant moet losgemaakt worden (2 bouten). Normaal gesproken zit er ook nog een stangetje vast aan het handvat: het stangetje dat de deur open doet met een sleutel. Bij mij was dit stangetje al los (daarom moet het handvat ook vervangen worden...). Dit stangetje zit geklemd in een wit stukje kunststof (zie foto verderop).
Ook de geleider voor het raam moet losgemaakt worden. De onderste schroef is voldoende.

Afbeelding

De bovenste schroef van de raamgeleider kan blijven zitten (ik heb ze beiden losgehad maar kreeg de geleider desondanks die helemaal los). Wel een beetje losdraaien.
Hierna kun je de geleider opzij duwen en kun je via het gat in de carrosserie de moer van de bout draaien.

Afbeelding

Op deze foto is het stangetje te zien dat verbonden is met het handvat. Ik heb eerst het handvat en het mechanisme teruggeplaatst en daarna het stangetje verbonden met het handvat (met een tang de koppeling in het stukje kunststof gekneld/geduwd. Was wel lastig).