door Bartjuh80 » 18 feb 2011, 10:59
Dag 3:
Daar lig ik dan, in Sotogrande in het uiterste puntje van Spanje. Vandaag de derde dag van het kilometervreten in Europa achter de rug.
We hebben weer 900 kilometer afgelegd vandaag, zonder noemenswaardige problemen weliswaar!
Vanochtend zijn we rond 7u vertrokken vanuit een hotelletje in Burgos. we hadden beiden goed geslapen op een heerlijk bed (voor 40 euro met z’n 2en)
Toen we bij de auto aankwamen bleek het dat er een dikke laag ijs op lag, dus eerst krabben en bikken voordat we konden vertrekken.In konvooi samen met teamdessertghost, la Freak, Grip en Daddy cool hebben we tot aan toremolinos samen gereden.
Toen we na een urenlange tocht door de olijvenvelden en prachtige berglandschappen van Spanje waren gereden zijn wij samen met Dessertghost afgeslagen naar Torremolinos.
In Torremolinos overwinterd namelijk een oud collega van Gert-Jan en mijn vader. Daar zouden we “een half uurtje” wat gaan drinken, dit is uiteindelijk 2 uurtjes geworden.
Daarna moesten we nog een dik uur rijden naar het verzamelpunt in Sotogrande. Goed, na enige conflict met paps over het instellen van de Garmin zijn we dan toch (bijna) in een keer naar het hotel toegereden.
Team La Freak had voor ons ondertussen een kaartje voor de ferry gekocht, dus nu lekker slapen tot morgenochtend om 6u de wekker weer gaat!
Dag 4:
Dag 4, eindelijk in Afrika! Ondanks dat er velen waren (inclusief ikzelf) die getwijfeld hebben aan het halen van Afrika is het toch gelukt!
Vanochtend zijn we om 6u opgestaan, om 6:45 stipt zouden we richting de ferry vertrekken. Wij waren samen met teamdessertghost en het grootste deel van de anderen op tijd paraat bij de auto.
De Spaanse gids zou ons de weg wijzen naar de ferry, wij stonden als derde in de rij! Toen de gids vertrok sloten wij aan, echter de auto’s achter ons waren te laat met starten.
De spanjaard had daar echter geen boodschap aan dus zijn we met ipv. 50 met 3 auto’s achter de gids naar de ferry toe gereden. De rest heeft het gelukkig ook gehaald uiteindelijk.
Na een boottocht van 45 minuten kwamen we dan eindelijk aan in het spaanse stukje van marokko, dus nu moesten we nog door de Marokkaanse duane heen.
Het begon al snel met stromen lopende mensen langs de doorgaande weg, blijkbaar forenzen deze mensen tussen Marokko en Spanje oid. Toen kwamen we aan bij de Marokkaanse duane kantoortjes.
Daar moesten we een formulier invullen om vervolgens door de controle te kunnen. Overal waren Marokanen die dit voor een paar euro’s voor je wilden doen.
Nou, Marokkaan 2 euro gegeven, formulieren ingevuld, nu ongelofelijk lang wachten op het seintje dat we door mochten rijden. Duane man: “heeft u wat aan te geven” Wij: “Nee” en toen mochten we door.
EINDELIJK IN MAROKKO!
Tussen de eindeloze massa Mercedessen hebben we met een groep teams staan wachten op de rest. Ongeveer 1,5u verder was iedereen door de duane en konden we de reis die nog 350 km zou zijn hervatten.
Het was ondertussen droog geworden, dus het begon goed! Vervolgens begon het weer langzaam om te slaan, eerst wind, toen motregen en vervolgens hoosbuien zoals ik nog nooit heb meegemaakt.
De straten veranderden in no-time in modderpoelen, de ruitenwissers van de Lada konden het eigenlijk niet bijbenen.
Toen de regen weer een klein beetje begon te bedaren, en iedereen erachter kwam dat hun wegenkaart van Marokko bij lange na niet gedetailleerd genoeg was reden we richting Fes. Vervolgens heeft het de gehele
dag geregend, de Lada hield het goed uit! We hadden nog wel een (bijna) ongeluk met de Lada, Paps was aan het rijden toen er een zwerfhond overstak voor de auto en omdat het erg nat was op de weg begon de
Niva te slippen en stonden we overdwars op de weg. Gelukkig waren er geen tegenliggers en kwam iedereen met de schrik vrij. Volgende keer ben ik toch bang dat het leven van de hond op de 2e plaats komt ipv ons leven!
Vervolgens weer met het konvooi getankt (benzine 90 eurocent) ondertussen rijdt de lada 1 op 8,5 dus is het goed te doen. Het probleem met de kachel is ondertussen grotendeels verholpen door het terugduwen van de warm/koud klep.
Maar nu heeft een ander probleem zich gevormd, de deur waar eerder een inbraakpoging bij gedaan was wil ondertussen NIET meer dicht. Op dit moment zit de deur met een stel spanbandjes vast aan de stoel, tijdens de regen kwam het water naar binnen.
Daar moeten we dus nog even goed naar kijken!
Rond 19:30 kwamen we aan na een lange rit met een gemiddelde van 50 km/u aan bij de camping in de stromende regen. Vervolgens na wat onderhandelen konden we in het bungalowpark overnachten, dus samen met dessertghost in een 4 pers kamer!
Nu voor het eerst Marokkaans eten!
Wordt vervolgd….
Dag 5:
Dag 5 van het hele avontuur, vanmorgen na de overnachting in een heerlijk bed rond 8u uitgecheckt uit het bungalowpark.
Eindelijk was het weer goed en we konden vertrekken. Vandaag was de planning niet meer in een groot konvooi te rijden maar in kleinere groepjes om vertraging te voorkomen.
Een deel van de auto’s is ondanks dat het afgeraden werd toch de extreme route gaan doen, wij hebben echter voor de escape route gekozen over asfalt.
Wij gingen voorop als navigator met als enige navigatiemiddel de ongedetailleerde kaart van Marokko en een GPS kastje wat ons hemelsbreed de richting van het eindpunt liet zien.
De allereerste afslag ging het daarom al fout, in plaats van rechtsaf na de camping gingen we linksaf terug het plaatsje Fes in, pas na een half uur rondjes rijden hebben we de juiste richting weer gepakt.
Gelukkig werd ons wachten beloond met adembenemend mooie berg landschappen en prachtige bergwegen. We reden in konvooi samen met Dessertghost, Divers 2 Dakar, Orangina en de deurdouwers.
Halfverwege kregen we de mededeling dat de extreme route van de rest was mislukt wegens hevige sneeuwval in de bergen.
Na een tocht van ongeveer 9 uur kwamen we dan eindelijk aan bij de Meski Oase, een prachtig stukje Marokko met palmbomen en helder water. Dus toen hebben we voor het eerst ons tentje opgezet.
Vervolgens met z’n allen gegeten in het restaurant dat bij de camping hoort. Bij deze camping waren er verschillende winkeltjes, hier heb ik ook een blauwe arabieren das geruild tegen mijn (te grote) mercedes polo.
S’avonds nog gezellig rond de auto gebivakeerd, voor mij werd het vervolgens 4u voordat ik mijn bedje zag. Rond die tijd kwamen ook de extreme gangers binnen.
Leuk detail: Peter van La Freak wou zijn tentje opzetten, gooit zijn tentje, matje en slaapzak op de grond en loopt terug naar zijn auto. Als hij even later omkijkt is het tentje verdwenen!
Het is voor iedereen een raadsel waar het tentje is gebleven, of het met de wind te maken heeft of dat het simpelweg is gejat.
Dag 6:
Vandaag heerlijk wakker geworden in de Meski oase, het was voor mij een beetje laat en gezellig geworden met de Eindhovense studenten maar toch was ik nog redelijk fris!
Het is vandaag maar 95 km rijden, dus een peulenschil in vergelijking met de vorige dagen. Samen met team Dessertghost, Divers en de Deurdouwers gingen we op pad.
Na bij de eerste tankstop na ongeveer 40 km water en brandstof te hebben ingeslagen en de bedelaars te hebben afgeslagen hebben we de route vervolgd.
Na een beetje zoeken hebben we de juiste weg richting de volgende overnachtingsplaats gevonden. het was 16 km asfalt, daarna was het gravel, zand en stenen. Het echte Dakar avontuur kon beginnen!
Dessertghost had na een paar hobbeltjes al de jerrycans van de imperial laten stuiteren en divers had een lelijke tik in de schokdempers. Lada ging wederom moeiteloos door de landschappen heen!
Na ongeveer een trip van 2 uur door dit landschap zonder wegen puur op de GPS kwamen we aan bij de camping. Na even te hebben gebabbeld met de campingbaas bleek dat de kamers 20 euro per nacht waren en de camping zelf 15 euro.
Dus we hebben besloten een kamer te nemen, met lekkere bedden, warme douche en eingen toilet.
De camping heeft een prachtig uitzicht over Dakar zandduien en het uitzicht is prachtig.
Samen met Jan-Willem van Divers 2 dakar ben ik vervolgens naar de garage gegaan om het schokdemperprobleem op te lossen. Het bleken een paar verdwenen rubbertjes te zijn, 50 dihram (4,70) en het was opgelost!
Uiteindelijk gezellig samen gegeten en rond half 11 ben ik lekker vroeg naar bed gegaan omdat ik toch nog wel een beetje kapot was van de zware nacht ervoor. Morgen lekker een rustdag, lada herinrichten en alles weer klaarmaken!