Reacties reisverslag

De belevenissen van Bart en z'n pa op hun tocht naar Dakar

Re: Reacties reisverslag

Berichtdoor pietsky » 19 feb 2011, 20:23

Laatste berichten van vandaag van de Niva'is jammer dat zij geen GPS hebben.

We zijn onderweg naar zagora, net een stukje extreme geprobeerd echter hopeloos verdwaald geraakt en nu onderweg naar de campif over de weg!

Owja ook de eerste reparatie aan de lada gedaan! 1 slangenklemmetje vervangen, nu lekt er geen koelvloeistof meer! Straks zwemmen in zwembad!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Dr GorillaH » 19 feb 2011, 22:02

pietsky schreef:We zijn onderweg naar zagora, net een stukje extreme geprobeerd echter hopeloos verdwaald geraakt en nu onderweg naar de campif over de weg!
!

Ik heb dat stuk op kompas gereden. Als ge min of meer de juiste richting aanhoud komt ge wel terecht.
Er zijn daar echt zelfs geen sporen of dingen die op een pad lijken.
Juist zien dat ge genoeg water bijhebt. De woestijn blijft gevaarlijk.
In de dorpen rond merzouga zijn er ook locals die zich aanbieden om voor een prijsje mee te rijden en te gidsen.

@pietsky:

klopt, ik had overland boek van chris scott bij. Supergoed boek! De meeste routes doorheen de atlas heb ik kunnen rijden aan de hand van de landmarks die hij beschrijft.
De m6 route echter waren we na een 15km al hopeloos verdwaald.

Misschien was het achteraf gezien wat roekeloos wat ik daar heb uitgespookt. Met zn tweetjes in marokko alle zwaarste pistes gaan rijden met een Niva. Maar ge leeft maar ene keer he.

Om tot Dakar te geraken nemen ze misschien best geen overbodige risicos. Hoop van harte dat ze het halen.
en keep us posted eh :wink:
Dr GorillaH

Mijn Niva('s): 1700i 2008 LPG

Berichtdoor pietsky » 19 feb 2011, 23:16

Dr Gorillah'voor de rijders was het best moeilijk om tegen de tijd dat het donker werd om dan ook nog de goede route vinden.
jij zal ook wel meegemaakt hebben in Marokko en Afrika gat het licht toch sneller uit dan hier in Europa, zeker in dit jaargetijde.
Gelukkig zit het weer wel mee 26 graden in feb dat is mooi natuurlijk.
pietsky

Berichtdoor pietsky » 20 feb 2011, 11:51

Zoals Jan al berichtte wees zuinig op je auto want het kan zo kapot gaan.
Ik heb de woestijn gangers een beetje gevold en helaas gaat het niet zoals zij willen, 1 auto met een kapotte motor en verder nog meer pech.
Al met hadden zij dus 13 uur gereden en waren 80 km ver gekomen in de woestijn, dat zegt wel wat.
Een van de grootste problemen is dat de meeste auto's overbeladen zijn en vaak ook niet over de juiste banden beschikken.

Even snel nog een paar berichtje van de jongens welke in de woestijn op de M6 route zitten.

route extreme 1e dag goed gegaan. 13 uur keihard werken in de orangina, 80km afgelegd. 1 lekke band en kapotte sleepkabel. zand is zo fijn als bloem, alles zit onder. wat een avontuur !

Ard, Leo, Ton & Matthijs zijn tot 4u aant sleutelen geweest, naja de mannetjes dan, zij mochten niets doen. Tis 4x2 nu, Maar t werkpaard rijdt weer! ( ochtend 4 uur)

Woestijnkonijnen worden gesleept door Merkwaardig. Waarschijnlijk kapotte motor. Wij volgen Ali TomTom op z'n brommer door de woestijn. Camping? ;-)
Zie je het al voor je 4 4x4 auto's achter een bromfiets in de Marokkaanse woestijn

De extreme route is ook echt extreme. Wat een uitdaging voor zo'n Volvo. We hebben een kapotte uitlaat door een steen en een kapot sleepoog.
pietsky

Berichtdoor pietsky » 20 feb 2011, 12:00

Anders dan wat de org van Amdak zegt zijn er voor Bart en Jan wel Niva's gefinischt in Dakar en door gereden naar Gambia.

Hieronder een paar foto's van de Niva challengers
Deze Niva is voor zover ik heb kunnen nachecken, ook de finisch gehaald.
Afbeelding
Met Mauratanische gidsen in het zand
Afbeelding
Met de boot op weg naar Banjul in Gambia, dan is het nog 20 km rijden. Dus deze Niva is dus daadwerkelijk aangekomen
Afbeelding
Een lada uit de editie 2007, deze heldhaftige auto heeft 8000 kilometertjes verslonden!
Afbeelding
Afbeelding
pietsky

Berichtdoor pietsky » 20 feb 2011, 16:05

Laatste berichten van teams in Zagora rond 13.00 uur

Net even over de markt gestruind in Zagora. Armen en nek zijn lekker verbrand . Er gaan steeds meer auto's stuk. Achter assen die afbreken, koel problemen, koppakkingen, gebroken veren. Audi houd zich goed nog!

nog even een aanvulling op het bericht van de rust dag omdat een stukje was weggevallen Bij nadere inspectie blijkt echter niet het portier de oorzaak. Maar zakt de hele Ami door zijn rug. Ook geen wonder want je kunt bij de voorstoelen zo de grond zien
pietsky

Berichtdoor pietsky » 20 feb 2011, 18:50

Update zondag 20 feb 17.00 uur

Vanochtend erg leuke extreme route gepakt door palmbos en hele smalle steegjes vol met kuilen en stenen. Divers hebben imperial kapot gereden. Nu shortcut door desert!
pietsky

Berichtdoor pietsky » 21 feb 2011, 16:44

21 feb 16.00 uur

We lopen ondertussen een dag voor op schema waardoor we wel rustdag hebben in icht voordat we mauretanie intrekken. Lada rijd 1:9!
pietsky

Berichtdoor pietsky » 22 feb 2011, 20:37

22 feb 14.00

Net nieuwe updates gedaan in internet cafe, nu genieten van de zon! Morgen weer op pad richting mauretanie. Net extra jerrycans geroggeld!
hier zitten ze vanavond
pietsky

Berichtdoor nivageraardsbergen » 22 feb 2011, 21:23

ik vraag mij het volgende af: Ze zijn nu allemaal gezellig naar dakar aan het rijden, maar wat gaan ze doen als ze daar zijn, terug rijden, de auto verkopen, of hem de boot opzetten en teruggaan met de vlieger?
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor pietsky » 22 feb 2011, 21:40

Ok in Dakar aangekomen bij het rose meer kunnen ze kiezen om daar evt 1 dag te blijven of ze gaan de volgende ochtend richting Gambia (Banjul) dit is het einddoel daar wordt de auto geveild of je schenkt hem aan een organisatie.
Deelnemers gaan met het vliegtuig terug.

Je kunt wel aftellen op je vingers dat als een oud barrel tot de draad toe afragt onderweg dat hij daar niet veel meer oplevert, de mensen die een wat duurdere auto hebben gekocht en er goed mee omgaan onderweg deze auto's brengen dan veelal wat euro's op.
Dit geld gaat dan naar een stichting of goed doel ter ondersteuning van een project.

Welke auto's zijn gewild in Afrika; Toyota 4x4, Nissan 4x4 lieft diesels, Mercedes, VW tranporter, Peugeot en nog een aantal merken maar dit zijn de koplopers.
pietsky

Berichtdoor pietsky » 23 feb 2011, 17:34

23 feb 12.00 uur

Nu onderweg naar laayoune, net zonder problemen door germin oid gereden. Hier zijn vannacht teams met stenen bekogeld! Bijna bij de oceaan

Lange rechte weg richting Westelijke Sahara afzakkend naar Mauratanie.
Asfalt vreten voor ong 700 a 800 km.

Klik hier voor de locatie waar zij nu zitten
in satelliet view geheel inzoomen dan zie je de camping
Locatie is Camping Le Roy Bedouin, gerund door belgisch echtpaar, Luc en Martine
http://www.lemarocencampingcar.com/?24-le-camping-du-roi-bedouin

Een aanrader voor onderweg uiterst vriendelijke mensen en heerlijk eten.
Specialiteit Kamelenvlees met cous cous en vijgen
pietsky

Berichtdoor nivageraardsbergen » 23 feb 2011, 17:42

met stenen bekogeld?? Waarschijnlijk van die iets te agressieve protesten, die hun woede kwijt willen op alles wat maar van de "vijand" kan zijn...
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor pietsky » 23 feb 2011, 20:58

23 feb 19.00 uur

Aangekomen op 4x4 campif 40 km voor laayoune! Waait stevig maar prachtig uitzicht over zoutvlaktes en oceaan! Lada gaat super! Morgen 700km asfalt
pietsky

Berichtdoor pietsky » 24 feb 2011, 17:22

24 feb: 12.00 uur

Problemen met de disco, lekke radiator. Nu oplossing zoeken en verder knallen naar dakla! Lada gaat wederom als speer, gisteren campo losgetrokken!

Disco = landrover discovery.
Campo = opel campo
pietsky

VorigeVolgende

Keer terug naar Amsterdam-Dakar in een Niva