vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Forum enkel voor offroad-technieken en accessoires

Moderator: pietsky

vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 feb 2011, 08:21

stel hier je vraag. Ze zal beantwoord worden en zo nodig wordt het bijgeplaatst in het juiste topic van '4x4 technieken'.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor nivageraardsbergen » 26 feb 2011, 08:41

een vraagje over het onderdeel winchtechnieken: Er staat geschreven dat als je je winch volledig afrondt meer kracht kunt zetten, als dat ze volledig opgerold is, het beschreven tandwielsysteem. Dat snap ik allemaal, maar als ik op m'n winch kijk staat er bijvoorbeeld op: 1ste lijn = 10m = 3500kg, 2de lijn = 20m = 2500kg enz.....
Op de winch staat het precies het omgekeerde, denk ik, hoe langer uw sleepafstand, hoe minder gewicht ik kan trekken..
Kan er mij iemand uitleggen waarom ze dat op die winch schrijven en wat eventueel de juiste redenering zou moeten zijn?
Where the roads end, the adventure begins.....
Avatar gebruiker
nivageraardsbergen
moddereter
 
Berichten: 1779
Geregistreerd: 21 mei 2010, 05:35
Woonplaats: Deux-Acren
Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 feb 2011, 08:46

eerste lijn = eerste rol kabel op je drum (laatste lijn is die waar je haak aan zit)
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor nivageraardsbergen » 26 feb 2011, 09:01

ah ok nu snap ik het, maar waarom schrijven ze er dan 10m of 20m naast...? is dat soms de afstand tot je op de 2de lijn komt te zitten?
Where the roads end, the adventure begins.....
Avatar gebruiker
nivageraardsbergen
moddereter
 
Berichten: 1779
Geregistreerd: 21 mei 2010, 05:35
Woonplaats: Deux-Acren
Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 feb 2011, 09:08

vind de uitleg op de winch nogaal raar. Waarschijnlijk bedoelen ze 10 m kabel op de rol? Misschien kan walby hier even uitleg geven, hij heeft ook een GEW 10000
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor Walby » 27 feb 2011, 12:17

Uitleg komt zo dadelijk, ik ga eerst nog een paar afbeeldingen maken.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor Walby » 27 feb 2011, 18:33

nivageraardsbergen schreef:Op de winch staat het precies het omgekeerde, denk ik, hoe langer uw sleepafstand, hoe minder gewicht ik kan trekken.

OK, het eerste wat we duidelijk moeten begrijpen is wat ze bedoelen met lagen (Layer) 1, 2 etc.
Laag 1 is de staal kabel die rechtstreeks over de trommel gedraaid is, en heeft de kleinste diameter.
Laag 2 is de staal kabel die over winding 1 ligt, en is groter in diameter.
voor 3 en 4 is het hetzelfde.
Afbeelding
Geel is laag 1
Groen is laag 2
Blauwis laag 3
Rood is laag 4

Nu het tabelletje op de GEW10000:

Code: Selecteer alles
Layer     Maximum         Cumulative
          Single line     Cable
          Pull            Capacity
          (kg)            (m)

1         4540            5.5
2         3600            12
3         3000            19.5
4         2550            26
Maxium single line pull: Is de maximale kracht die de lier kan uitoefenen op de kabel. Die "single line" is erbij gezet zodat je weet dat er dan geen "snatch blocks" (katrollen) gebruikt moeten worden.

Cumulative Cable Capacity: Is hoeveel meter staal kabel je nog ter beschikking hebt.

Als we achteraan in de tabel beginnen:
Layer 4: De kabel is volledig op gerold. (er zitten 4 lagen kabel op de trommel)
Trek kracht 2550 kg
En je hebt nog 26 m kabel op de lier zitten die je kan gebruiken.

Als je de kabel afrolt, blijf je de eerste 6.5 m (26 - 19.5) op laag 4 zitten
En blijft je maximale trek kracht op 2550 kg.

Pas daarna zit je op layer 3
Aan het begin van layer 3 heb je 3 volledige lagen kabel op de trommel.
De kabel op de trommel is nog 19.5 m lang.
En vanaf dit punt heb je een maximale trek kracht van 3000 kg.

Let wel op, als je nu begint te winchen, dan zit je onmiddellijk terug op layer 4! trek kracht 2550 kg!

Zo gaat dit verder tot bijna alle kabel op is.
Ik zeg bijna omdat je een winch nooit volledig mag afrollen voor je er kracht mee zet.
Dat wil zeggen dat er minstens nog 3 a 4 windingen van de eerste laag aanwezig moeten zijn voor dat de kabel onder spanning komt.
Dit is meestal ook gemarkeerd op de winch kabel zelf, namelijk wat rode verf op de kabel.

Als je niet een paar windingen op de trommel laat, en je zet spanning op de kabel, scheurt het bevestigings schroefje van de kabel uit de trommel.

Nog iets belangrijks dat sommige vergeten:
Het is niet dat wanneer de kabel bijna volledig is afgerold dat je de eerste 5.5 meter kan winchen met een maximale trek kracht van 4540 kg!
wanneer je veel kracht met een winch zet, rold die bijna nooit netjes op.
Dus je zit vaak na een meter of zo al op laag 2 en even later al op laag 3
en 4 en vaak ook op laag 5!
LET OP! op laag 5 kan je met een 4540 kg winch nog maar 2200 kg trekken, en de kabel begint dan meestal in de baartjes boven op de winch te schuren, of in je grill of in de carrosserie.

Hier een afbeelding van dit:
Afbeelding
Je moet niet denken dat je een pot vaste niva 25 meter in 1 keer door een modder bak kan sleuren.
Het is vaak een paar meter winchen, afrollen, en netjes terug oprollen en weer een paar meter winchen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor nivageraardsbergen » 27 feb 2011, 19:32

:bedankt: voor de zeer goede uitleg.... :D , nu ben ik volledig mee.
Klein vraagje, met welk programmatje heb je die afbeeldingen gemaakt?
Where the roads end, the adventure begins.....
Avatar gebruiker
nivageraardsbergen
moddereter
 
Berichten: 1779
Geregistreerd: 21 mei 2010, 05:35
Woonplaats: Deux-Acren
Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor toney » 27 feb 2011, 22:41

nivageraardsbergen schreef::bedankt: voor de zeer goede uitleg.... :D , nu ben ik volledig mee.
Klein vraagje, met welk programmatje heb je die afbeeldingen gemaakt?


ik zet in op Solidworks ....
groeten,
Mario
Avatar gebruiker
toney
Lid 2015
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 04 aug 2008, 18:28
Woonplaats: Deventer (NL);
Mijn Niva('s): 1600 1984

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor Walby » 28 feb 2011, 03:01

toney schreef:ik zet in op Solidworks ....

Ik kan niet meer zonder :D
Ook de animatie filmpjes die je kan maken zijn geweldig.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor A26O4 » 19 maart 2011, 17:34

Een ander vraagje:

Ik heb nu een set Lassa's bij mijn nieuwste niva.
Hoe bewaar ik die banden? Mag ik die bvb voor langere tijd stapelen? Hoe voorkom ik dat ze droog worden? ...
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor ladanivabelgium » 20 maart 2011, 06:27

bewaren zoals bier: fris en donker (kelder bij voorkeur). En dit is geen grapje
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: vragen en opmerkingen ivm 4x4 technieken

Berichtdoor toney » 20 maart 2011, 22:45

Hoop niet dat ik net zo vaak naar de bandenboer moet om een nieuwe band op m'n velg te leggen, als dat ik naar de winkel moet om volle flesjes in het krat te laten stoppen. :D
groeten,
Mario
Avatar gebruiker
toney
Lid 2015
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 04 aug 2008, 18:28
Woonplaats: Deventer (NL);
Mijn Niva('s): 1600 1984


Keer terug naar 4x4 technieken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron