reisverslag

Mosterrit die door Piet Roestenburg in z'n Niva gereden wordt

reisverslag

Berichtdoor nivageraardsbergen » 09 jul 2011, 22:52

vandaag zijn ze vertrokken: het eerste berichtje van piet...

ze zijn nu in Torzym (eigenlijk iets verder)....net in polen over de duitse grens....
en alles gaat goed tot nu toe....
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Re: reisverslag

Berichtdoor nivageraardsbergen » 11 jul 2011, 10:12

vandaag en gisteren geen nieuws ontvangen....
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 11 jul 2011, 19:17

nog steeds geen nieuws ontvangen en de spot blijft maar op dezelfde plaats staan....

http://fms.ws/5Jf85/52.29552N/15.24671E
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 jul 2011, 10:30

haha. Jarits, je doet het fout. je moet steeds de link gebruiken die Piet gepost heeft. Jij gebruikt de link van de spot zelf. Ze zitten nu in Sint Petersburg.

De goede link: klik
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor nivageraardsbergen » 13 jul 2011, 18:53

mercikes jan, ik vond die page niet....stom van mij....
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 14 jul 2011, 15:55

ze zitten nu Tver.... ze rijden duidelijk vlotjes door...
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 15 jul 2011, 10:17

ze zijn nu zo goed als aan moskou....
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 17 jul 2011, 23:40

ze zijn ondertussen al een eindje voorbij moskva, namelijk aan Tazan.....
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 20 jul 2011, 08:55

ze zijn nu in ekaterinburg....niet zo heel ver meer van de grens...ze zijn rusland zelf zo precies bijna door....
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 21 jul 2011, 07:40

Ze bijna aan ishim....ik gok dat ze vandaag de grens zullen overgaan.....:D
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 24 jul 2011, 13:48

ze zijn bijna aan het Silkhemyn nuruu national park... Een wildlife park in Mogolie waar men kan trekken kamperen en klimmen..... :D hun wildlife is zeer uitgebreid....horn sheep, dat is alles wat daar zit... :mrgreen:

http://www.panoramio.com/photo/42759072 als je er een paar fotootjes van wilt zien....
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 jul 2011, 09:44

sms gehad van piet: Niva loopt als een trein :D Zware lange dagen, maar de stemming is opperbest.
Vandaag gaan ze proberen op internet te raken
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor nivageraardsbergen » 28 jul 2011, 08:00

nu zitten ze in een zeer verlaten gebeid, ergens tussen het Altai Tavan Bogd National Park en Khovsgol lake.
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor pietsky » 01 aug 2011, 05:15

Beste Niva vrienden

Vanmorgen een verslag gepost naar jarits, hij zal een en ander gaan publiceren, waarom geen berichten, een en ander onderweg nam zoveel tijd in beslag dat ik vaak volledig moe mijn tentje of slaapplaats op zocht.
Tot nu toe is voor wat betreft de techniek alles goed gegaan en ik moet zeggen de Niva is de auto voor wat wij hebben meegemaakt onderweg.
Ik kan dan een avond organiseren met een mooie presentatie en mijn verhaal.
In Mongolie is ons een offroad avontuur gepresenteerd wat ons in de verste verte niet verwacht hadden, ik kan hier uren over praten maar je moet het zelf zien.
Morgen gaan we de Gobi in en dan over drie dagen staan we in China.
Ik heb zelf de hele reis genoten van alles ongelooflijk wat een indrukken je op doet in zo'n korte tijd.

Op mijn fotosite ben ik een beetje bezig om wat foto's te uploaden dus daar kan je ook wat bekijken.

sorry voor het slechte vorzorgen van het reisverslag
groet Piet
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor nivageraardsbergen » 01 aug 2011, 18:52

Russen…
Na St. Petersburg staat Moskou op de planning. De snelweg tussen deze steden is de belangrijkste weg van Rusland en bestaat uit 1 stuk rechtdoor rijden zonder een enkele afslag. Dus dat moet een makkie worden om 700 km in 1 dag af te leggen. Niets was minder waar! Afwisselend 1 en 2 rijstroken per rijrichting, Russen die rijden alsof hun leven er vanaf hangt en een spoorvorming waar ú tegen gezegd kan worden. De Niva kwam zonder benzine te staan, dus die moest gesleept worden en alsof dat nog niet genoeg was, kwamen we er halverwege achter dat de satelliet telefoon nog op de parkeerplaats in St. Petersburg stond… Toch hebben we ons zonder kleerscheuren richting Moskou gestuurd en na wat gebel en geregel bleek de telefoon terecht in St. Petersburg en werd hij per koerier naar Moskou gebracht.

De volgende dag begonnen met een bus excursie door Moskou waarbij de belangrijkste bezienswaardigheden zijn bekeken, daarna zelf rond gelopen. Hele mooie stad en de metrostations alleen al zijn een bezienswaardigheid.

Afbeelding
St. Basil cathedraal

Afbeelding
Foto Rode Plein

Afbeelding
Foto metro

De volgende dag op weg naar Nizhny Novgorod, de trip was zo’n 450 km en het landschap veranderd flink. Waar we de voorgaande dagen alleen maar km’s moesten maken, kregen we hier echt zin in het rijden. We beginnen ons enigszins in te burgeren en raken wat meer gewend aan de Russische rijstijl. Na een mooie route zetten we de tenten neer op een schiereiland aan de Wolga en een verfrissende duik maken het feest compleet

Dag 9 maken we ons gereed voor de trip richting Kazan, hoofdstad van de republiek Tatarstan. De route wordt steeds mooier en we rijden door verscheidene leuke dorpjes. Watertappen van een waterkraan langs de kant van de weg is de normaalste zaak van de wereld, dus hier maken we gebruik van. Wat opvalt is dat we steeds meer bekijks hebben en steeds meer enthousiaste Russen tegen komen die benieuwd zijn waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan. We besluiten na wat off-road rijden aan de rand van de stad in een recreatiegebied te gaan kamperen. Er was een partytent aanwezig, hier werd bier geschonken en de hele nacht was er muziek, dus dat was lekker slapen. Hierna op weg naar Debecbi richting Perm, leuk gereden, wat off-road alleen 3 uur wachten op een pont die moest bijtanken was wat minder. Helaas een hoop tijd verloren dus, maar toch de planning aan kunnen houden door wat langer door te rijden.

Afbeelding

OFF-ROAD
Dag 11 was de planning om verder richting Novosibirks te rijden waarbij we de keuze hadden om voornamelijk openbare weg te pakken, of een heel stuk off-road te gaan. Uiteindelijk besloten om de off-road route te pakken. We hadden hier en daar al wat off-road gepakt, maar dit zou een echte “off road etappe” worden. Het begon met een brede makkelijk te berijden onverharde weg. Er was wat regen gevallen, dus enigszins modderig, maar met onze 4X4’s was dit geen enkel probleem. Het pad werd echter steeds smaller en modderiger en na een aantal km’s was het echt ploegen. Arie en Steven besloten om rechtsomkeer te maken en met de BMW de route over de weg te vervolgen. De andere 3 auto’s besloten om door de drek verder te gaan. Na een tijdje werd het dusdanig zwaar en smal dat de Niva als proefkonijn gebruikt werd om te kijken of er überhaupt door te komen was. Al snel bleek dat het allemaal net aan ging. Terug gaan was geen optie, dus we gingen stug verder, na een tijdje kwam de Terrano kwam vast te staan maar na wat duw en trek werk konden we verder. Het was erg zwaar, maar we hebben het gehaald. Aan het einde van de off-road rit kwamen we veel munitiekisten tegen en een hoop andere objecten die deden vermoeden alsof we over militairterrein reden. Aan het einde van de “etappe” moesten we door een slagboom waar militairen stonden wat dit bevestigde. Bleek dat we door een operationele Russische raketbasis waren gereden en door een auto van de FSB in de gaten werden gehouden, hebben we dat ook weer mee gemaakt… Daarna moesten we nog een flink stuk afleggen dus de hele avond door gereden naar het eindpunt van die dag.

Siberië
Dag 12 rijden we het Ural gebergte over Siberië binnen. Het heuvelachtige afwisselende landschap veranderd in vlakke uitgestrekte vlaktes en het is voelbaar kouder. Gelukkig geen -50 graden zoals het hier ’s winters is, maar toch fris. We merken dat het rustiger wordt op de weg en de wegen worden (iets) beter. We dachten alle idiote acties op de weg gezien te hebben, maar toen er 2 auto’s met een sleepkabel met een snelheid van ver boven de 100 km/h ons passeerde terplekker van een kruising, over het verdrijvingsvlak was de verbazing compleet. Kennelijk is dat doosnormaal hier. Verder vallen de Russische agenten tot nu toe ook reuze mee. We hadden verwacht elke dag wel een keer staande gehouden te worden en de agent wat financiële ondersteuning te moeten bieden, maar tot dusver is er eigenlijk weinig aan de hand. Wat wel een probleem was, was de weg naar Omsk. De Niva begon wat raar te doen en na enige tijd viel de auto stil. Bleek dat de dynamo de geest had gegeven. Snel een dynamo scoren bij de plaatselijke autozaak, monteren en weer verder. We hebben Omsk nog wel gehaald en zijn hier even doorheen gereden. Erg leuke stad om te zien, helaas hebben we niet genoeg tijd om het goed te kunnen bekijken.
De volgende dag op pad om richting Novosibirsk te rijden. Tijdens deze route kwamen we wat bakstenen op de weg tegen. Na wat slalommen kwamen we de bron van de ellende tegen die we vriendelijk met wat handgebaren duidelijk hebben gemaakt dat er wat lading van de aanhanger af was gevallen en nog meer op het punt stond op de weg terecht te komen. Afdekken van lading is dan ook in het geheel niet gebruikelijk hier in Rusland. Overstekende koeien en paarden op de rijkswegen is overigens ook niet ongewoon, dus af en toe is het opletten geblazen. Piet kon meteen zijn rijke ervaring paarden drijven gebruiken om ze van de weg af te krijgen.

Altai
Dag 14 en 15 staan in de planning om door het Altai gebergte van Rusland te rijden. Het wordt super lekker weer en dit schijnt het mooiste gebied van Rusland te zijn, dus de verwachtingen zijn hoog. Het landschap veranderd in het Altai gebergte van ongecultiveerde vlaktes in een mooi bergachtig gebied. We rijden hier langs de Katun rivier en het is echt schitterend om hier te rijden. We besluiten langs de rivier in Uct Muni de tenten op te slaan waar we met een aantal Russen kamperen. Prima vertoeven hier! De volgende dag rijden we naar Ashanta nabij de grens van Mongolië. Was het de eerste dag door de Altai mooi, de 2e dag door de Altai overtreft alle verwachtingen. Duidelijk het mooiste gedeelte van de roadtrip tot nu toe. Iedereen was onder de indruk van het mooie landschap (en de goede wegen!). Op het moment hebben we er 7.300 km op zitten, helaas zit het Russische deel van de reis er op en hebben we ruim over de helft van het aantal km’s gereden, maar Mongolië wacht op ons. De tenten slaan we op nabij het grensplaatsje Ashanta om de volgende dag vroeg bij de grens te kunnen staan.

Mongolië
Vroeg op staan na een koude nacht (circa 0 graden) in de tent en naar de grens toe. Eerst het Russische deel van de grens passeren dat bestond uit een grote hoeveelheid Russische ambtenaren waarvan niemand weet wat ze precies doen en evenzoveel afgeven van het paspoort. Een enorme bureaucratisch en inefficiënt gebeuren, maar we zijn er door heen. Daarna 30 km door niemandsland rijden en door de Mongoolse grens. Hele aardige mensen hier bij de grenscontrole en na de benodigde formaliteiten afgerond te hebben kunnen we op pad. Het begint direct met onverhard rijden, maar gelukkig hebben we de 1e dag door Mongolië weinig km’s op de planning, dus lekker relaxt rijden en genieten van de omgeving. Heel indrukwekkend hier en we rijden naar het geplande Ger Camp nabij Olgyi aan de rivier bij een gezellige Mongoolse familie. Vroeg slapen vandaag en morgen vroeg op om Mongolië verder te verkennen

Afbeelding

De dag daarna richting Ulaangom gereden via onverharde en geitenpaden. Was een zware route en weinig km’s gemaakt, de omgeving was zeer mooi en indrukwekkend.

De volgende dag zijn we naar Baruunturuun gereden. Wederom een onverharde route waar we geen hoge gemiddelde snelheid hebben gehaald. Wel erg mooi om te rijden en een doorwading met de auto’s gedaan. De Niva had last van los gelopen remklauwen en de Terrano stond even in een groot gat geparkeerd, maar we hebben het allemaal weer overleefd en camperen nabij Baruunturun.
nivageraardsbergen
moddereter

Volgende

Keer terug naar Rijswijk - Moscow - Ulaan Batar - Beijing