reisverslag

Mosterrit die door Piet Roestenburg in z'n Niva gereden wordt

Re: reisverslag

Berichtdoor nivageraardsbergen » 02 aug 2011, 11:37

email van Piet:

alles gaat goed
vandaag gaan we de gobi in
groet Piet

Groeten aan iedereen van de club

BTW: wie zin heeft om een hoop foto's van z'n reis te zien: picasaweb.google.com/mongorally
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor hades » 02 aug 2011, 18:57

is Piet nu de bestuurder van de niva of terrano?
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor nivageraardsbergen » 02 aug 2011, 21:38

van de niva natuurlijk....:D
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 02 aug 2011, 22:11

Hey Piet, geen foto's van (offroad)dag 11?
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor nivageraardsbergen » 03 aug 2011, 08:13

ladanivabelgium schreef:Hey Piet, geen foto's van (offroad)dag 11?

ik heb er via email.....Maar die zijn in een word document verwerkt, en ik krijg ze langs gn kanten geupload nr m'n photobucket account, zodat ze op het forum kunnen komen....Als er iemand een trucje kent....
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 03 aug 2011, 09:01

de foto's kopiëren uit het worddocument en dan plakken in je paint of weet ik veel wat. En anders de .doc ff doormailen naar mij
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor nivageraardsbergen » 05 aug 2011, 07:54

weer een email van Piet :D :

Vanwege sensuur is het hier in China niet mogelijk om de website van de club te laden
Alles gaat goed geen problemen met de techniek
Veel problemen aan de grens met China vanwege nieuwe regels halve dag bezig geweest met de nieuwe documenten
voor de auto's

Tot later
Auto's staan in controle zone en wij in het hotel zullen waarschijnlijk vanmiddag weer rijden met gids.
Morgen naar de muur, maar mogen daar niet komen met de auto.
Dus gaan lopend het laatste stuk naar de muur.
Groet aan iedereen

Piet
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor Lady Niva » 05 aug 2011, 18:10

nivageraardsbergen schreef:weer een email van Piet :D :

Vanwege sensuur is het hier in China niet mogelijk om de website van de club te laden

Hebben ze onze site nu ook al geblockt??? Werkte nog perfect begin dit jaar..........
Welke voor het regime schadelijke info verwachten ze hier te vinden, al bij al toch blij da'k er niet meer woon... :roll:
Afbeelding
Lady Niva
Lid 2015

Mijn Niva('s): VOVA I-roest in vrede
VOVA II-under construction

Berichtdoor nivageraardsbergen » 05 aug 2011, 19:59

Lady Niva schreef:
nivageraardsbergen schreef:weer een email van Piet :D :

Hebben ze onze site nu ook al geblockt??? Werkte nog perfect begin dit jaar..........
Welke voor het regime schadelijke info verwachten ze hier te vinden, al bij al toch blij da'k er niet meer woon... :roll:

Wie weet vonden ze het verdacht dat die site gedurende een tijd door bepalende personen meermaals werd bekeken.... :wink: het regime van de belgische nivavrienden :lol: (die dan volgens hun russische steun zullen krijgen)..... :wink:
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 06 aug 2011, 07:16

Afbeelding

De beloofde foto's van het offroaddagje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 06 aug 2011, 07:31

vervolg van het uitgebreidde verlsag:

Dag 20 Baruunturun - Telmen Nuur Lake (Mongolië)

Dag 20 rijden we naar het Telmen Nuur Lake. Wederom een mooie route. Allen zijn we het er wel over eens dat Mongolie echt een schitterend land om doorheen te rijden met oneindig lijkende vlaktes, mooie natuur en schilderachtige landschappen. Verder lijken regels en verkeersborden hier niet te bestaan en iedereen doet waar hij zin in heeft, wij denken dat het rijbewijs gewoon te koop is bij de lokale supermarkt. Gelukkig is het niet druk op de weg, dus dit levert verder geen vervelende situaties op. Het land is echter niet erg ontwikkeld en er wordt met enige regelmaat uren gereden zonder een dorp, persoon of ander teken van leven te zien, dat soms erg raar is. Aangekomen op het schitterende Telmen Nuur Lake zetten we onze tenten neer aan gaan bijtijds slapen.

Dag 21 Telmen Nuur Lake - Khorgo (Mongolië)

Dag 21 staat Khorgo op de planning. We blijven ons verbazen over de wegen hier, maar vermaken ons prima met de 4X4’s, dan te bedenken dat allen Mongolen zelf met normale auto’s hier rijden over dezelfde slechte wegen als wij. We hebben medelijden met deze auto’s… We rijden door een nationaal park met echt een ongelooflijk mooi landschap. We zien hier van alles en nog wat, adelaars, yakken, gieten, gieren, kraanvogels, etc. We vermaken ons hier prima.

Dag 22 Khorgo - Kharkorin (Mongolië)

Dag 22 rijden we naar Kharkorin. Na dagen achter elkaar alleen maar off-road rijden komen we totaal onverwacht asfalt tegen! We moeten zeggen dat dit toch wel een verademing was waardoor we de kilometers wat sneller konden afleggen. Onderweg hebben we nog wat problemen om brandstof te tanken, vanwege een stroomstoring in de vele dorpen. Gelukkig had 1 pompstation een aggregaat staan, dus we konden alsnog tanken… Gelukkig. Na getankt te hebben konden we weer verder over de asfalt wegen, hierdoor komen we vroeger dan verwacht aan in Kharkorin. Mooi de tijd om het klooster Erdene Zuu te bezoeken.

Afbeelding

Dag 23 Kharkorin - Ulaanbaatar (Mongolië)

Dag 23, vandaag rijden we van Kharkorin naar Ulaanbaatar. Voor het grootste deel bestaat de weg uit asfalt, dus dit was makkelijk kilometers maken vandaag. Zijn vroeg aangekomen in Ulaanbaatar en wat heerst er in deze stad een enorme chaos. Met de auto is het hier werkelijk overleven in het verkeer. Bij binnenkomst is er direct een warm onthaal met aan de rand van de stad een olieraffinaderij, energiecentrale, overal langs de weg opgekrikte auto’s. Er heerst hier een hele aparte sfeer.

Afbeelding

Dag 24 Ulaanbaatar (Mongolië)

Dag 24 was een excursie dag in Ulaanbaatar, dus de stad verder verkent. De algemene indruk is dat het een niet heel mooie stad, maar wel leuk en gezellig is. Hierbij is ook het regelen van een taxi mooi. Langs de weg staan, hand uitsteken en elke willekeurige auto is ineens taxi. Voor hele schappelijke prijzen wordt je de stad rond gebracht.

Afbeelding

Dag 25 Ulaanbaatar - Saynshand (Mongolië)

Dag 25 wordt naar Saynshand gereden. Eerste 200 km is asfalt, daarna moest er 200 km off-road gereden worden. Dit beloofde dus een zware dag te worden. Uiteindelijk was het een leuke route en voor het donker was iedereen in Saynshand aangekomen. Missie volbracht dus! Hele dag ook super lekker weer gehad, en we moeten zeggen dat er in het geheel niet over het weer geklaagd mag worden. Elke dag zon en de enkele keer dat het geregend/geonweerd heeft, was dit in de avond of nacht.

Dag 26 Saynshand - Zaamin Uud (Mongolië)

Dag 26 rijden we naar de grensplaats Zaamin Uud. Er was gezegd door de locals dat de weg prima te berijden was en circa 4 uur in beslag zou nemen. Voor ons reden om de dag te beginnen met een bezoek aan de heilige plek Shambala en het klooster Khamarin Khiid. Leuk om hier de dag te beginnen en alles hier te verkennen. Vandaag door de Gobi woestijn gereden en om half 1 besluiten we de rit richting Zaamin Uud te vervolgen. Al snel blijkt dat de asfaltweg onderbroken wordt door grond op de weg (de manier bij uitstek van Mongolen om wegen te onderbreken) en niet kort daarna overgaat in stenen en zand. De kilometers die we maken vallen daardoor lager uit en de beloofde 4 uur voor de rit halen we bij lange na niet. Eenmaal aangekomen in Zaamin Uud werden we door een politie agent bij gestaan om een slaapplek te vinden. Echt perfect geregeld! Mooi detail hierbij is dat zelfs agenten zich in dit land niet houden aan regels en de beste man was doodleuk zonder gordel in de avond zonder licht rond te rijden. Mooie slaapplek voor allen om morgen uitgerust de grens naar China over te steken.

Dag 27 Zaamin Uud - Ehrenhot (China)

Dag 27, vandaag de grote dag om de grens van China over te steken. We waren van te voren al gewaarschuwd dat dit 1,5 dag in beslag zou nemen, dus we stonden een uur voor openen van de grens al paraat om de grens over te gaan. Hierbij stonden er tevens een enorme hoeveelheid Uaz en andere auto’s klaar, waarvan later zou blijken wat die hier allemaal zouden doen. Het blijkt dat de grens dus niet lopend overgestoken mag worden, dus deze fungeerden allemaal als “taxi’s” voor de locals, waarbij hele rare/bijzondere taferelen ontstonden. Auto’s die zo volgepropt waren met mensen dat de deuren en achterklep niet meer dicht konden, verderop 3 auto’s helemaal volgepropt met mensen en een sleepkabel er tussen, waarbij de voorste de andere 2 over de grens trok. Weer een andere auto werd duwend over de grens gereden en nog veel meer rare taferelen. Mooi om te zien! Wat minder mooi was voor ons, was dat we na een halve dag nog steeds niets opgeschoten waren. De gids was op tijd aanwezig en stond ons al op te wachten, maar het bleek dat er sinds 2 dagen een nieuwe regel in China geldt, dat er vanuit Mongolië papieren van de auto’s meegenomen moeten worden over de waarde van de auto’s. De Mongoolse medewerkers wisten hier niets van en de Chinese ambtenaren hielden stug vol. Piet is uren in de weer geweest en diverse keren heen en weer gereden. Met veel medewerking van de Mongoolse ambtenaren is het toch gelukt alles in orde te krijgen om de auto’s de gerens over te krijgen. Daarna zelf de grens over zien te komen. Na een hoop foto’s die van ons genomen waren, konden we verder. We zijn in CHINA!!! Alle formaliteiten zijn nog niet helemaal afgerond, want we moeten morgen nog de Chinese kentekens en papieren krijgen, maar we zitten nu in het dorp Ehrenhot in China met een Chinees rijbewijs op zak. Lekker gevoel en we hebben wederom veel bekijks hier in China met onze bolides.
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 06 aug 2011, 07:33

Weer een mailtje van Piet:

we gaan vandaag naar de muur en beijing in.
Gisteren om 17.00 uur de auto's terug gekregen van de chinese douane, met chinese kentekens en chin rijbewijzen.
Waren gisteravond om 23.00 uur in Jining.
Zaten om 01.00 uur nog te eten in chinees restaurant

Groet Piet.

Het lijkt daar allemaal leuk en goed te vlotten....Hun reis is bijna ten einde...
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 aug 2011, 12:40

mailtje van Piet:
Hallo beste clubleden

We zijn vanmorgen gefinished in Tianjinn.
Na bijna 12000 km zijn alle auto's zonder veel probemen er gekomen.
Zal morgen mijn verhaal gaan maken.
We zitten midden in het centrum het oude.
Onze organisatie die ons door China heeft geleid en elke dag voor ons klaar ston heeft geweldig werk geleverd.
zal morgen foto's proberen te zenden
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 22 aug 2011, 19:23

Hallo Niva vrienden

Weer terug van een mooi, indrukwekkend en een heel zwaar avontuur.
Na bijna 12.00 km op de teller, is het ons zeer meegevallen met problemen onderweg.
Niva: 1 ontplofte thermosthaat in Polen
1 Defecte dynamo in Rusland kosten 74 euro
1 Lossgelopen bout rechter remklauw.
Benzine 56 maal getankt op de reis totaalkosten nog geen 1000 euro!

Verder totaal geen techische problemen gehad.
Niva ging trouwens onderweg steeds beter lopen.

Zal van de week mijn verhaal een beetje gaan schrijven voor de club.
Wat was nou precies het zwaarste aan deze reis , toch om elke dag je eindoel zien te bereiken en dan zonder al teveel te laat op de bestemmingsplaats te komen.
Soms lukte dit totaal niet door diverse zaken, file, gemiddelde snelheid die gehaald kon worden en vooral in Mongolie waar het elke dag weer een avontuur was om op pad te gaan en offroad je weg zien te vinden in de bergen of over de vlakte.
De altai republiek in Rusland en Mongolie hebben wij allen als het mooiste van ons avontuur beleefd.
Voorlopig heb ik genoeg gesprekstof opgedaan en weet nu ook dat een Niva veel kan en ook doet.
Foto's doorwading riviertje Mongolie diepste punt van de doorwading ong: 60 cm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het lijkt zo op de foto's een makkie maar dit was het niet door de zeer sterke stroming had je al snel dat er water aan de voorkant van je auto opgestuwd werd, plus een zeer oneffen bodem van de rivier.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Danie » 09 sep 2011, 18:50

Baie interressant !

Geniet die reis, en stuur meer fotos !

Danie
Ek bevind myself in Durban, Suid Afrika, en besit een 2000 model Niva, 1.7
Danie

VorigeVolgende