- Het is in Oekraïne zo dat degene die een auto inschrijft, ook de enige is die ermee mag rijden. Voor elke andere bestuurder dient er een officieel document opgesteld te worden waarin de officiele eigenaar zegt dat die persoon toestemming heeft om ermee te rijden.
Bijkomend probleem is dat als de auto op mijn naam zou worden ingeschreven, dat waarschijnlijk niet kan omdat ik geen inwoner van Oekraïne ben. Dus moet iemand anders hem inschrijven en documenten laten opstellen waaruit blijkt dat ik ermee mag rijden...
Zelfde procedure voor alle andere personen die er ginder mee willen rijden als ik er niet op verlof ben en de niva daar gewoon staat.
Als ex-sovjet staat is de administratie daar echter nog steeds zeer omslachtig en zal dat een ingewikkelde procedure zijn...

Maar veel meer kan ik daar nog niet over zeggen, het is één van de dingen die ze nu ter plekke voor me gaan uitzoeken.
- Mijn voorkeur gaat uit naar een 1600 zoals Vova, omdat ik die een beetje gewoon ben en ik ook weet wat ik waar onder de motorkap kan vinden. En meestal al een goed beeld heb van wat er aan de hand zou kunnen zijn als er ergens iets mankeert... Dus liefst zoveel mogelijk analogie, ik ken er een beetje van maar ik ben zeker geen specialist.
- Ginder een nieuwe kopen is een tof idee, heb ik bij de vorige trip ook al even aangedacht... Probleem is dat Oekraïne geen EG-land is en dat de niva's die ginder verkocht worden (bv 1.7 met carburator) onder andere niet voldoen aan de EG-normen voor emissies. Ik weet niet hoe het zit met het gelijkvormigheidsattest, en ik vrees dat de factuur van invoertaks ook niet echt mals zal zijn, ...
Maar ook die mogelijkheid ben ik aan het bekijken...
- Verder hadden mijn Belgische nr-plaat en documenten een groot voordeel, OK, ik werd steevast gestopt voor elke routine controle, snelheidscontrole,... Maar dankzij die papieren en mijn domme "ik snap er geen bal van" -blik kwam ik ook altijd zo weg. Als ik met Oekraiense nr-platen en papieren de schijn van "ik spreek geen russisch en snap er geen bal van" moet ophouden, zal dat een pak moeilijker gaan...