Vova's Challenge 2007

Lady Niva maakt een fantastische reis naar Rusland

Vova's Challenge 2007

Berichtdoor Lady Niva » 11 maart 2007, 13:21

Aangezien ikzelf DRINGEND aan verlof toe ben en Vladimir Igorevich (Vova voor de vrienden) steeds beter in conditie geraakt worden de plannen concreter.

Dus het wordt zoals gezegd België - Oekraïne en terug. Vertrek op 28 april 2007 in "korte" etappes van max. 500 km.

Een eerste deel van de route zal gaan van België via Duitsland (dit wordt zowat de langste rit want ik wil niet teveel tijd verliezen in Duitsland) naar Polen. In Polen is het de bedoeling een stop in te lassen in Poznan, Warchau en Krakau. Vanuit Krakau wil ik een bezoek brengen aan Auchwitch en Birkenau alvorens de grens met Oekraïne over te steken richting L'viv. Dit zal ongeveer een kleine week in beslag nemen.

In Oekraïne zal ik mij laten leiden door onder andere de tips van Elena (mijn van Oekraïense origine zijnde co-pilote), verder wil ik zeker een bezoek brengen aan L'viv, Kiev, Dnipropetrovsk, de Krim, de Zwarte zee kust, Tchernobyl (?), de Lada Niva fabriek, ........

De terugreis ligt nog helemaal open, die is een beetje afhankelijk van hoelang de eigenlijke tocht door Oekraïne duurt maar een mogelijkheid is om via Chisinau in Moldavië, Roemenië en Hongarije terug te keren.

Bedoeling is om op 2 juni ten laatste terug in België te zijn.

Wat ik tot hiertoe als praktische "probleempjes" heb uitgevist:
- autoverzekering is niet geldig in Oekraïne, verdere info wordt uitgezocht door mijn verzekeringsagent. Wat ik tot hiertoe hierover gevonden heb, is dat er blijkbaar is een "premie" te betalen aan de grens met Oekraïne voor de duur van je verblijf in het land.
Heeft iemand hier al ervaring mee, tips,...?
- Hoe zit het met VTB/VAB of Touring assistentie in Oosteuropa...? Heeft iemand hier ervaring mee, want volgens hen zelf is't geen probleem maar volgens andere bronnen is't ook weer niet zo simpel...?
- LPG is er nagenoeg niet in Oekraïne en schaars in landen als Roemenië,...
- Benzine is aanzienlijk goedkoper in Oosteuropa maar van slechte kwaliteit,...
- Jeugdherbergen zijn er nagenoeg niet in Oekraïne, Roemenië, Moldavië,... Iemand ervaring met (wild)kamperen daar? Of iemand adressen van toffe guesthouses, pensionnekes,...?
- Iemand anders nog tips & tricks, zin om een stukje mee te rijden, ander dingen,...?
Lady Niva
Lid 2015

Mijn Niva('s): VOVA I-roest in vrede
VOVA II-under construction

Berichtdoor Lady Niva » 05 apr 2007, 18:48

Een beetje meer "research" heeft het volgende opgeleverd:

- Autoverzekering blijkt wel geldig in alle Oost Europese landen, inclusief Oekraïne en Moldavië, hoewel beiden doorstreept zijn op de "groene kaart". Verzekeringsagent heeft dit schriftelijk bevestigd. Auto moet enkel geregistreerd worden op grens met Oekraïne.
Voor Roemenië geldt dat je max. 90 dagen met je nr-platen mag rondrijden, daarna moet je tijdelijke Roemeense platen aanvragen, dus ook hier geen probleem vermits ik zo lang niet wegblijf.
Voor informatie over pechverhelping, depannage,... wacht ik nog op verdere info/bestek, dit valt mogelijk samen met repatriëring, diefstal, bagage (niet dat dat veel is) te regelen als een reisverzekering ofzo...

- Zelf heb ik geen visums nodig, ook niet meer voor Moldavië waar sinds 1 januari 2007 de visumplicht voor EU-burgers vervallen is. Internationaal paspoort volstaat overal als identiteitsbewijs. Ook Belgisch rijbewijs is in alle landen op mijn route geldig.

- International Youth Hostelling federation heeft goeie website en veel via internet te boeken hostels, t.e.m. Polen. Vanaf dan is het nagenoeg gedaan met de jeugdherbergen en zullen het kleine hotelletjes, pensionnetjes, B&B's, campings,... worden.

- Bezoek aan Lada Niva fabriek: probleempje hier... :(
Volgens eerdere info die ik had werd de Niva onderandere gebouwd in de Lada / LuAZ - fabriek in Lutsk (Oekraïne)... Maar volgens recentere info (uit dezelfde bron) blijkt dit niet meer te kloppen en is de productie van de Niva weg uit deze fabriek, er worden nog wel andere modellen van Lada gebouwd. Kan iemand dit bevestigen...?
Het lijkt me gewoon leuk om met een 15 jaar oud exemplaar helemaal uit België naar die fabriek te rijden... En ook uit interesse lijkt het me wel tof om een poging te wagen die fabriek te bezoeken...

- Tchernobyl: Bezoek aan de site en de spooksteden errond schijnt mogelijk te zijn, ze hebben er een hele business voor opgezet met geleide tours. Blijkbaar voorzien ze je van een overall, botten en een geigerteller...
De standaard prijs voor een 6 uur durende tour zou rond de 160 euro liggen, transport vanuit Kiev inbegrepen en het wordt aangeraden goed te informeren omdat sommige travel agents nogal "dodgy" zijn en verder goed op voorhand een dergelijke trip te reserveren omdat er een speciale "visit permit" moet aangevraagd worden. Zonder begeleiding (lees: niet in zo'n georganiseerde tour) zou een bezoek niet mogelijk zijn.
Of ik me daaraan ga wagen zal ik op het moment zelf nog bekijken aangezien ik er niet echt de mens naar ben om in een tourbuske overal naartoe gereden te worden...

- Co-pilote... Ook hier klein probleempje... :(
Door de "adminstratieve eenvoudigheid" in België heeft Elena nog steeds niet de Belgische Nationaliteit en de nodige identiteitsbewijzen om makkelijk alle grensovergangen te nemen. :( :( :(
Het ziet ernaar uit dat ik stilaan moet overschakelen naar "plan B"... euh... "plan B"... to be continued...
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Spoetnik 17 » 05 apr 2007, 21:03

Voor Tchernobyl te bezoeken heb ik eventueel een soort alternatief als ik de site van die persoon terug vindt. Zij rijdt er nl regelmatig dr met haar motor als ik me niet vergis. Zal eens checken en doorsturen.
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17

Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor Lady Niva » 07 apr 2007, 15:42

@ Spoetnik 17:

Da zou tof zijn! Als je die site/info nog hebt laat maar weten...
Zoals gezegd zal't eerder een last minute beslissing zijn of ik er effectief naartoe ga maar alle info is welkom :)
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 22 apr 2007, 18:09

Mijne kilometerstand een week voor vertrek...
Nog net een weekje werken gaan (= 220 km) en dan zal hij op 00000 km (misschien enkele km's ernaast) staan als ik volgend weekend vertrek... Van toeval gesproken... :D :D

Afbeelding
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor tomber » 22 apr 2007, 19:50

Имейте славное отключение дайте им мое самое лучшее

J.
Voor wie wacht komt alles veel te laat
tomber
Lid 2015

Mijn Niva('s): ex 17i '02
1600 '92

Berichtdoor Lady Niva » 25 apr 2007, 16:55

tomber schreef:Имейте славное отключение дайте им мое самое лучшее

J.

Spaseeba!!! (cyrillisch lukt om één of andere reden niet)
En ik zal ze daar de groeten doen :wink:
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 27 apr 2007, 18:14

VERLOF !!! 8) 8) 8)
Nog 15u verwijderd van mijn vertrek... De werkweek zit er op, de laatste boodschappen zijn gedaan, Vova is in grote doen en net getankt, helemaal klaar voor de trip :D !!
en mijn kilometerstand is.........

Afbeelding

I guess this is as close as I can get... en 99999 is ook een schoon getalleke... :wink:
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor stefaan » 27 apr 2007, 18:57

dus nog een kilometertje en ge hebt terug ne nieuwe niva :lol:
en veel geluk met de reis hé :wink:
dat zal een hele belevenis worden
mischien dat ik ooit ook zoiets doe me de niva voorloopig zalt wel bij dromen blijven denk ik

succes :!:
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor Wouter » 27 apr 2007, 19:05

geniet van je reis
en kom met sterke verhalen en schone foto's terug

:S_THUM~1:
Wouter

Mijn Niva('s): heimwee

Berichtdoor ladanivabelgium » 27 apr 2007, 19:26

:wohoo:
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

logies

Berichtdoor Marnix Ongena » 28 apr 2007, 03:07

Voor goedkope logies kan je eens kijken op http://www.hospitalityclub.org
Goede reis
Marnix Ongena

Mijn Niva('s): 2012 1.7i

Berichtdoor Darkangel » 29 apr 2007, 09:46

Succes en een goeie reis he :wink:
Darkangel

Berichtdoor Lady Niva » 29 apr 2007, 19:07

Gevorderd tot op een 50km van de grens met Polen. Vova doet het nog steeds voortreffelijk, vandaag zelfs 500km "pappen" op een bijna lege Duitse Autobahn... 8) 8) 8)
De kilometerteller staat ondertussen op 880km. En zowel Vova als ik amuseren ons goed :wink: . Vandaag ideaal weertje trouwens om over die autobahn hier te sjeezen, niet te warm 8) ...

Wel al een parkeerboete aan mijn broek, pffff :( ... Maar in dit geval ga ik doen alsof ik dat Duits niet kan lezen...

En als ik er nu 1 ding is waar ik al onwaarschijnlijk veel tijd mee verloren heb, en kilometers voor rond gereden heb is het wel Autogaaaaaaz...
37 soorten naft en mazout en zelfs 1 station met aardgas, maar LPG ???
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 01 mei 2007, 19:50

Lady Niva schreef:En als ik er nu 1 ding is waar ik al onwaarschijnlijk veel tijd mee verloren heb, en kilometers voor rond gereden heb is het wel Autogaaaaaaz...
37 soorten naft en mazout en zelfs 1 station met aardgas, maar LPG ???

Ondanks hun macaber verleden is Polen een gas-land... Ze hebben gas in overvloed, gewoon overal, er zijn zelfs stations die ENKEL gas hebben :D Het rijd in elk geval een pak ontspannender nu ik niet om de 200km al stilaan moet gaan uitkijken voor gas, er is immers gelegenheid genoeg om te tanken...

In Polen ben je blijkbaar ook verplicht ALTIJD met je lichten aan te rijden. Ik wist dat niet en dus na het oversteken van de grens waren plots al die Polen met hun pharen aan plimpen naar mij... en ikke maar terugwuiven. (ik dacht dat het allemaal Niva-sympathisanten waren, mooi niet dus :oops:)

Ondertussen 1410 km op de teller en vandaag aangekomen in Krakau, morgen rustdagje en sightseeing in Krakau 8)
Lady Niva
Lid 2015

Volgende

Keer terug naar Vova's Challenge 2007