Vova's Challenge 2007

Lady Niva maakt een fantastische reis naar Rusland

Berichtdoor Lady Niva » 22 mei 2007, 08:26

4800 km, terug van de Krim, rood als een kreeft en helemaal aan het vervellen ondertussen, echt geen zicht... :?
Nu ben ik in Vasilevska, een klein dorpje bij Dnipopretrovsk, met... jawel... ONVERHARDE WEGEN, ze liggen er wel krukdroog bij met het nodige stof tot gevolg en PUTTEN !!! 8) 8) 8)
Ik logeer bij Elena, laat Vova af en toe eens uit en die amuseert zich te pletter :wink:
Op de terugweg van de Krim hebben we ook ons deel in slechte weg gehad, in die mate zelfs dat we plots "airborne" waren... 3 gigantische bulten op de weg, ongeveer op een afstand van elkaar zoals de wielbasis van de niva, totaal onaangekondigd... :shock: :shock: Alles dicht gesmeten, nog ongeveer tegen 20 per uur de eerste op, tegen dat de achterwielen over de eerste gingen werden de voorwielen over de 2de gekatapulteerd en bij de 3de raakten we helemaal gene grond meer... Was dat effe spannend, ik dacht even, shit nu ploft ie dadelijk door zijn assen, maar Vova gaf geen krimp 8) ...
Maar de algemene conclusie is toch om dit maar niet te dikwijls te doen, was het niet voor Vova dan maar voor mijne rug... :wink:
Lady Niva
Lid 2015

Mijn Niva('s): VOVA I-roest in vrede
VOVA II-under construction

Berichtdoor Lady Niva » 25 mei 2007, 18:25

Update nr ??

Vandaag de terugtocht begonnen, van Vasilevska naar Vinniza. Geplande aankomst in Belgie is ten laatste 2 juni (de 4de is't weer werkendag :( )

5474 km op de teller en vandaag heb ik er daarvan 580 afgelegd...
Een hele dagreis dus want het was weer slechte weg... Ik hoop nog ergens een dagje in de Karpaten te kunnen meepikken. De Luaz-fabriek zou er ook nog van moeten komen, maar dan na't weekend. Ik vrees dat dat een beetje een probleem zal worden want van hieruit is't eigenlijk omweg en omweg betekend hier direct enkele uren... Bovendien moet ik een dag rekenen om de grens over te raken, ik moet nl terug de EG in en dat is iets moeilijker dan de EG uit...
En ook politiek gezien is het hier de laatste 2 dagen behoorlijk onstabiel geworden, er wordt luidop gevreesd voor een staatsgreep. Ik probeer de situatie zoveel mogelijk te volgen, het vervelendste dat er voor mij kan gebeuren is dat de grenzen gewoon gesloten worden voor bepaalde tijd, maar voor de rest heb ik niets te vrezen...
Vova blijft me verbazen.
Het is hier broeierig heet, temperaturen zitten overdag rond de 37 graden,... Door die hitte en de lange afstanden is Vova's verbruik echt verbazend laag, 't zit tegenwoordig zo rond de 11 a 12 liter gas :D ...
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 26 mei 2007, 18:03

In Kamyanets-Podilsky aangekomen, aan de voet van de Karpaten. Ik heb mijn voorsmaakje Karpaten dus gehad, en het smaakt naar meer, een goed excuus om nog eens terug te komen want nu heb ik echt niet veel tijd meer over.
Ondertussen ook te weten dat de Luaz-fabriek er deze keer niet inzit, maandag zal ze gesloten zijn wegens een feestdag en wachten tot dinsdag lukt ook niet meer...
Ik zal me nog moeten reppen om op tijd terug te raken :?

Vandaag voor het eerst er nog eens in geslaagd 43 liter gas te tanken, weliswaar terwijl er 1 oekrainer stond te tanken en 2 anderen met Vova stonden te schudden... Het tanken zelf ging onwaarschijnlijk traag, 't heeft zeker een half uur geduurd maar 't is dus gelukt :D

't Was al een geluk dat er zoveel gas inkon want waar ik vandaag terecht gekomen ben, daar zou ik in de verste verte niet meer weg raken moest ik zonder brandstof vallen. Dat geldt trouwens voor eender welke andere pech, redelijk stom dus :oops:
Maar ik dacht een shortcut te nemen naar de volgende stad en dus ben ik voortgegaan op de kaart en niet op de wegwijzers. Wist ik veel dat een dun rood lijntje zoiets in werkelijkheid was... En hoewel Vova de vorige nacht al zijn stof was kwijt gespeeld door een gigantisch onweer, zit ie nu onder een dikke laag Karpatisch slijk... 8) En in afstand had ik misschien wee een shortcut gevonden maar ik ben er zeker enkele uren extra op aan het rijden geweest, maar 't was wel lol :D Toch zal ik me vanaf nu maar aan de wegwijzers houden :wink:

Voor de rest nog wat praktische info, nu dat ik mijn note-boekje eens op zak heb...
Oekraine
- gas:
Verschillende soorten dus, propaan alleen zorgt voor wat kleine probleempjes maar niets onoverkomelijk.
Om te tanken gebruiken ze het Frans systeem, als je geen adaptor bijhebt is't geen probleem, ze hebben die gewoonlijk wel alleen moet je zelf de juiste soms aanwijzen (en die venten zijn hier zodanig macho dat ze niet graag door een vrouw verteld worden welke erop moet, ze sturen je nog liever weg met een NYET)...
Heel soms gebeurt het dat ze zelf geen adaptor hebben of ne slechte die lekt, dan heb je pech en moet je op zoek naar een andere pomp...

- benzine:
Veel meer verschillende soorten dan bij ons: 76, 80, 85, 92, 95 en 98 octaan. 80 en 92 komen het meest voor, 76 vind je in de dorpen, 95 in alle grote pompstations langs de hoofdwegen en 98 is uitzonderlijk. Benzine is heel goedkoop, de duurste is nog minder dan 1 USdollar per liter terwijl gas ongeveer gelijk bij ons is (een fractie minder misschien) maar gas blijft wel het goedkoopste, er zit wel veel verschil in de prijs (zal wel van de kwaliteit afhangen).

- diesel:
2 soorten: diesel en euro diesel, in alle grote pompstations enkel dat laatste en dat is ook het enige dat ik persoonlijk in een dieselauto zou kappen, dat ander spul is goed om uw heel dieselpomp en nog veel meer om zeep te rijden zonder extra filters...

- autoverzekering:
Je hebt wel degelijk een nieuwe groene kaart nodig waarop Oekraine expliciet staat vermeld, dit zit normaal mee in je polis en kost niets extra maar je groene kaart moet wel aangepast worden naar een die Oekraine dus expliciet vermeld. Bij mij is dat een tijdelijke aanpassing tot 31 mei omdat ik dan toch uit het land ben (normaal gezien dus). Bij het binnenrijden op de grens controleren ze deze groene kaart.

Polen
- gas:
Frans systeem, adaptors en gas overal te vinden

- benzine en diesel:
Gelijk bij ons...

- verzekering:
Gelijk bij ons...
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 27 mei 2007, 18:16

Terug in de EU, in Polen...
Was 10 km over de grens en IK HEB MOETEN SLEUTELEN...
Waterdarm gesprongen, gelukkig net na de aansluiting waardoor ik hem nadat de boel wat was afgekoeld gemakkelijk heb kunnen inkorten en terug aansluiten... En 't was van 'er zelf aan moeten beginnen', want ik stond daar in de middle of nowhere, een rechte lijn recht van de grens... Outfitjes hadden mij hier niet verder geholpen, papa's schroevendraaiers daarentegen... 8)
En het is mij gelukt, de klus was geklaard in minder dan een uur (inclusief het wachten tot de boel was afgekoeld)...! :D :D :D
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Steenezel » 27 mei 2007, 20:20

Lady Niva schreef:Outfitjes hadden mij hier niet verder geholpen, :D :D :D

:pics:
live your dreams, don't dream your life

check out : http://nl.netlog.com/wim_declercq/
Steenezel

Berichtdoor Lady Niva » 28 mei 2007, 17:36

Steenezel schreef:
Lady Niva schreef:Outfitjes hadden mij hier niet verder geholpen, :D :D :D

:pics:

Afbeelding
Maar zoals gezegd, ik zou daar nog steeds staan schilderen... :roll:
Foto's van hoe het er wel aan toe ging volgen nog (ik kan ze hier niet uploaden :? )...
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor brambo » 28 mei 2007, 17:38

ben wreed benieuwd. :D
brambo

Berichtdoor Lady Niva » 29 mei 2007, 19:54

7034 km en gevorderd tot op 30 km van Leipzich... En ´t is hier KOUD en BEWOLKT!!! :? :? Ik wil terug!!!
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 31 mei 2007, 17:51

En na 7862 km, back home... en al een flinke regenbui op mijn hoofd gekregen... :?

Foto's volgen, ik ben eraan bezig om de filekes wat te comprimeren...
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Wouter » 31 mei 2007, 17:55

toch een heel avontuur en iedereen blij dat je er zonder (noemenswaardige niva problemen bent geraakt.

welkom terug 8)
Wouter

Mijn Niva('s): heimwee

Berichtdoor Steenezel » 31 mei 2007, 18:01

welkom terug! :S_THUM~1: :wohoo:
live your dreams, don't dream your life

check out : http://nl.netlog.com/wim_declercq/
Steenezel

Berichtdoor Lady Niva » 31 mei 2007, 18:29

Jullie ook bedankt mannen! 't Was voor mij een hele "geruststelling" te weten dat ik via deze weg snel info en antwoorden kon krijgen indien ik ze nodig had... Dus DANK JULLIE ALLEMAAL!!! :D
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 31 mei 2007, 19:14

Dus foto's...

Om te beginnen moest ik voor Vova een geschikte parkeerplaats vinden, een Niva laat je immers niet zomaar ergens achter :wink: :wink: :wink: ...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Uman hebben ze een speciaal standbeeld dat eer betoont aan de Niva :shock: :

Afbeelding

Ik heb ook een aantal keren de weg moeten vragen :roll: ...

Afbeelding

Of verschieten jullie daarvan met zo'n "goede" aanduidingen... :?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dikwijls moeten tanken... heel dikwijls...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dus ook een keer moeten sleutelen... :?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar buiten dat ene kleine voorvalletje was Vova in grootse doen 8) 8) 8) !!!

Afbeelding
Afbeelding

En Spoetnik kan dat alleen maar bevestigen (denk ik toch) :wink:

Afbeelding

En nu kan ik beginnen met uitladen en opruimen... :(

Afbeelding
Afbeelding

En dit is de kilometerstand op dit moment...

Afbeelding
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor brambo » 31 mei 2007, 19:38

zaaaaaaaalliiiiiigggggg, wil ik ook ooit nog eens doen
brambo

Berichtdoor Walby » 31 mei 2007, 20:26

Lady Niva schreef:En Spoetnik kan dat alleen maar bevestigen (denk ik toch) :wink:

Afbeelding

En nu kan ik beginnen met uitladen en opruimen... :(

Afbeelding
Afbeelding

Zag je Niva er van het begin zo uit, of was dit alleen na dat de spoetnik erin heeft gezeten. :twisted:

Heel leuk avontuur trouwens, heb alles opt forum gevolgd.
Nen dikke proficiat! :S_THUM~1:

Nu nog eens mee op een rit in belgie, en dan kan je veel verhalen vertellen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

VorigeVolgende

Keer terug naar Vova's Challenge 2007