Vova's Challenge 2007

Lady Niva maakt een fantastische reis naar Rusland

Berichtdoor Spoetnik 17 » 31 mei 2007, 20:32

Een razende 130 over die heerlijke 'ottostrades' moeilijk om zo iets te fotograferen met zo'n stuur en van angst heb ik zelf ook eens mogen rijden, mijn schoonste 100 km on road ooit in een Niva tot nu toch (waarvoor dank) :wink: . Geslaagd collectietje trouwens!
@Brambo het duivelse plan om een grotere tour te doen rijpt reeds in enkele hoofden dus als er liefhebbers zijn 8)
Die kanten uit is echt de max : je valt gewoon van de ene verbazing in de andere op een (meestal) aangename manier.
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17

Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor Lady Niva » 31 mei 2007, 20:54

Walby schreef:Zag je Niva er van het begin zo uit, of was dit alleen na dat de spoetnik erin heeft gezeten. :twisted:

Wat die troep rommel betreft zijn Spoetnik en ik aan elkaar gewaagd, denk ik :wink: ...
Dus die komt zeker niet alleen van hem. Ik heb een paar keer met het schaamrood op mijn wangen gestaan als een vriendelijke mens mee wilde rijden om me de weg ergens naartoe te tonen, gewoon omdat die vriendelijke mens niet kon instappen van de rommel... :oops: :oops:

Walby schreef:Heel leuk avontuur trouwens, heb alles opt forum gevolgd.
Nen dikke proficiat! :S_THUM~1:

Dank je! Goed te horen dat ik jullie niet teveel verveeld heb met mijn verhalen... :wink:

Walby schreef:Nu nog eens mee op een rit in belgie, en dan kan je veel verhalen vertellen.

Dat zal er ook nog wel eens ooit van komen, maar voorlopig mag Vova (en ik ook een beetje) even rusten en me vanaf maandag weer gewoon van en naar mijn werk brengen... :wink:

Spoetnik 17 schreef:en van angst heb ik zelf ook eens mogen rijden

En ik maar denken dat jij geen angst had gehad :P ...

Spoetnik 17 schreef:mijn schoonste 100 km on road ooit in een Niva tot nu toch (waarvoor dank) . Geslaagd collectietje trouwens!

Thanks !!!
Lady Niva
Lid 2015

Mijn Niva('s): VOVA I-roest in vrede
VOVA II-under construction

Berichtdoor Spoetnik 17 » 31 mei 2007, 22:04

Der was alleen leeggoed van mij aanwezig :roll: Nu en dan een neut tegen de 'stress' :D Ik zag daar trouwens de 'routeomschrijving' nr de luchthaven aan mijn voeten liggen alsook nog 2 volle flessen lekker water.
Spoetnik 17

Berichtdoor Lady Niva » 01 jun 2007, 16:42

Lady Niva schreef:Ze hebben hier trouwens nen sticker om op uwe auto te plakken als ge een vrouw zijt, zo'ne gevarendriehoek met een damesschoen in. Misschien moet ik er mij zo ene aanschaffen dan zijn ze hopelijk wat hoffelijker... :wink:

Zojuist een bezoekje gebracht aan Elena en zij had nog een souvenirtje voor mij bij... Deze zal dus binnenkort de achterruit van Vova sieren 8) , men weze gewaarschuwd :wink: ...
Hoewel het misschien nuttiger was geweest in Oekraine, dan had ik misschien wat minder last gehad met het rijgedrag van die macho's daar :wink:

Afbeelding
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 16 jun 2007, 18:41

Epiloog:

2 weken terug in Belgie, werkroutine weer gewoon... Alles opgeruimd en reis-noteboekje net weggeborgen bij de noteboekjes van vorige trips.

- Alle info over brandstof onderweg had ik hier al vermeld, ik heb net gezien dat ik nog volgende website had genoteerd in Oekraine. 't Is een site over LPG maar tenzij je Russisch of Oekraiens kent, ben je er niet veel mee: http://www.lpg.com.ua

- De nieuwe groene kaart van mijn autoverzekering bleek achteraf ook niet helemaal gratis. Er lag een rekening hiervoor op me te wachten toen ik thuiskwam, 45 euro extra (maar dat zal niet enkel aan die groene kaart liggen maar ook aan het feit dat ik Vova had verzekerd voor minder dan 10000km per jaar waar ik ondertussen dus ruim over zit)...

- Overnachten heb ik vooral in jeugdherbergen van de International Youth Hostelling Federation gedaan, ze hebben overal op de route jeugdherbergen, vooral in Duitsland zijn deze echt heel mooi en dikwijls in historische gebouwen (zo heb ik 1 keer in een kasteel geslapen) en in Polen zijn deze ook mooi, een beetje meer "basic" maar spotgoedkoop. In Oekraine beginnen ze op te komen, er zijn er een paar in de grote steden zoals L'viv en Kiev, ze zijn niet speciaal of mooi maar vooral goedkoper (en in veel gevallen toch wel beter) dan de oude vervallen Sovjetstijl hotels.

- En omdat ik de vraag naar kosten regelmatig krijg en het ook wel een beetje "praktische info" is: de hele reis (alles inbegrepen) heeft me 1200 euro gekost, een meevaller :D !
Ik had immers voorzien dat brandstof alleen me al 1000 euro zou kosten. Dat was met in mijn achterhoofd dat ik dus vooral op benzine zou moeten rijden.
In werkelijkheid heb ik slechts 140km van de 7862km in totaal op benzine gereden, wat ervoor gezorgd heeft dat de brandstofkost tochwel aanzienlijk lager was dan oorspronkelijk gedacht.

- De volledige route heb ik ook genoteerd met de kilometerstand van Vova er telkens bij (de plaatsen waar ik de kilometerstand heb opgeschreven, zijn ook de plaatsen waar ik 1 of meerdere nachten ben gebleven):
* Sint Katelijne Waver --> Dortmund (357 km)
* Dortmund --> Bautzen (890 km)
* Bautzen --> Wroclav (1093 km)
* Wroclav --> Krakau via Birkenau en Auschwitz (1410 km)
* Krakau --> L'viv (1730 km)
* L'viv --> Kiev (2276 km)
* Kiev --> luchthaven --> Kiev (2352 km)
* Kiev --> Uman (2574 km)
* Uman --> Chernihiv (2973 km)
* Chernihiv --> Poltava (3446 km)
* Poltava --> Dnipropetrovsk --> Vasilevska (3668 km)
* Vasilevska --> Sudak (4219 km)
* Sudak --> Vasilevska (4825 km)
* Vasilevska en omgeving (4994 km)
* Vasilevska --> Vinnytsa (5574 km)
* Vinnytsa --> Kamyanits-Podolsky (5784 km)
* Kamyanits-Podolsky --> Rzeszow (6246 km)
* Rzeszow --> Opole (6592 km)
* Opole --> Colditz (7033 km)
* Colditz --> Ruthen (7531 km)
* Ruthen --> Sint Katelijne Waver (7862 km)
http://maps.google.be/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&ll=48.414619,30.585938&spn=9.599255,17.775879&z=6&om=1&msid=111382296833275735382.00000113786d225b97ac8

- En na 2 weken heb ik de indruk dat Vova zelf aan vakantie toe is :wink: ... Hij heeft dan ook aardig zijn best gedaan en heel wat krediet opgebouwd waardoor zijn kuren van deze week hem vergeven worden :wink: ...
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Lady Niva » 25 jul 2007, 19:24

Ook Vova is uitgerust... Ik ben ondertussen verhuisd en heb eindelijk plaats om mijn souvenirkes uit Oekraine een plekje in huis te geven... En er vormt zich meteen al een file :D

Afbeelding
Afbeelding

En nu stilaan beginnen dromen van een volgende vakantie...
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Spoetnik 17 » 27 jul 2007, 23:27

Oe gij hebt zo'n echte mini-ottokes gevonden daar?? Mooi!
Spoetnik 17

Berichtdoor Lady Niva » 22 aug 2007, 18:25

Spoetnik 17 schreef:@Brambo het duivelse plan om een grotere tour te doen rijpt reeds in enkele hoofden dus als er liefhebbers zijn 8)
Die kanten uit is echt de max : je valt gewoon van de ene verbazing in de andere op een (meestal) aangename manier.

Eén van die hoofden is dus het mijne :wink: ...
En nu iedereen terug komt uit verlof, Vova gekeurd is, en ik bijna depri ben van de regen, zit ik weer volle bak plannen te maken...

Georgië en Armenië staan al lang (enkele jaren zelfs) op mijn verlanglijstje.
Mijn eerste idee was ernaartoe te vliegen en ginder rond te trekken met de rugzak. Maar ondertussen denk ik toch een beetje richting Niva, aangezien de vorige trip zo goed meegevallen is... Alleen begin ik daar niet alleen aan vermits het weer zoveel verder is, en zeker omdat het weer tijdens mijn jaarlijks verlof zou moeten gebeuren heb ik zowiezo een 2de chauffeur nodig om in een minimum van tijd door Duitsland en Polen te raken... Dan volgt heel Oekraine en een stukje Rusland alvorens Georgië en Armenië te bereiken. Dus ook kwa papieren en visums komt er wat bij kijken...

Een alternatief idee zijn de Baltische staten, Rusland en Wit Rusland... Dus iets en de trend van via Polen door Kalinningrad, Lithouwen, Letland, Estland, naar Sint Petersburg, Moskou, Minsk en terug... Ook hier is er redelijk wat voorbereiding en papierwerk te doen...

Nuja, 't zijn allemaal nog maar vage plannen... Maar als er mensen geïnteresseerd zijn om eventueel mee te rijden, in kolonne te rijden of info hebben over visums, autopapieren, reizen in die landen,... laat maar weten... Zoals gezegd, 't is allemaal nog heel vaag, maar ik begin toch al te dromen van "Vova's Challenge 2008" :wink:
En ja ik weet het, ik ben waarschijnlijk gewoon gek...
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Spoetnik 17 » 24 aug 2007, 09:01

Zie ik wel zitten. Hoe lang en wanneer dat zal bepalend zijn. Moet het met mijn werk en collega kunnen regelen en aankoop huis zit er aan te komen dus ik moet het financiëel rondkrijgen. Dat laatste kan geen probleem zijn gezien ik binnenkort de Lotto ga winnen in combinatie met die rode bal dus dat is dan ook al opgelost. Zal dan per vlaamse provincie een depanageniva aanschaffen :roll:
Spoetnik 17

Berichtdoor Walby » 24 aug 2007, 12:06

Spoetnik 17 schreef:Dat laatste kan geen probleem zijn gezien ik binnenkort de Lotto ga winnen in combinatie met die rode bal dus dat is dan ook al opgelost.

Gij ook al, dan zult ge het toch moeten delen met mij! :twisted:

Wat zijn uw nummerkes trouwens? Gewoon uit interressen? :idea:
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Spoetnik 17 » 27 aug 2007, 08:31

43,65, 103,602,715 en 1013 Vreemd dat ik nog nooit iets gewonnen heb :roll:
Spoetnik 17

Berichtdoor Lady Niva » 15 dec 2007, 20:16

De afgelopen 2 weken bezoek gehad uit Oekraïne en een aantal keren de vakantieplannen en mogelijkheiden voor volgend jaar besproken...

Net als vorig jaar ben ik van plan de hele maand mei verlof te nemen (vanaf het laatste weekend van april tot en met 1 juni). De voorkeur blijft Georgië en Armenië.

De eenvoudigste manier is om naar daar te vliegen en met de rugzak rond te trekken, de meest uitdagende is om met de niva te gaan...
Alleen er is het probleem 'afstand', vandaar zijn we tot de volgende mogelijke oplossingen gekomen:

1) Ik rijd naar Oekraïne, naar Vasilevska meer bepaald, en van daar ga ik met m'n Oekraïense vrienden door Rusland naar Georgië (ze hebben familie in Rusland en Georgië en zijn dus de perfecte gidsen). Grootste probleem is dat ik al een week nodig heb om tot Vasilevska te geraken. Reken nog een week tot Georgië (stukje Rusland en 2 moeilijke grensovergangen) en ik kan bijna als ik de grens bereikt heb rechtsomkeer maken...

2) Ik zet Vova op een transport/in een container en verstuur hem naar Oekraïne (Vasilevska), zelf vlieg ik een week ofzo later naar Kiev, pik Vova op en we rijden naar Georgië... Ik spaar zowiezo een week uit, eventueel 2 als ik voor Vova ook transport terug kan regelen...
Ik ben dus volop aan het uitzoeken hoeveel zoiets me zal kosten, hoe ik het moet regelen qua papieren (invoer, uitvoer, douane), waar ik moet zijn om dat te regelen,...
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zit het met transport firma's, containerverhuur, eventueel binnenvaart, goederentransport via spoor...? Kan je een auto bv als een groot postpak per kilopost verzenden, of via een parcel service?

3) Op het eerste zicht de interessantste mogelijkheid... Ik koop een niva in Oekraïne, schrijf hem daar in en verzeker hem er ook, vlieg naar ginder en rijd vandaar verder richting Georgië... Ook mijn vrienden leken gewonnen voor dat idee en ze zijn vandaag weer vertrokken met een verlanglijstje met bovenaan een Niva 1600 in goede staat... Er zijn daar ook enkele goeie mechaniekers in de familie dus ze moeten er wel in slagen er 1 te vinden en deze voldoende rijvaardig te maken voor de trip.
Op mijn vraag wat ik ermee moest aanvangen als ik terug in Vasilevska ben, was het antwoord: niets, we bewaren en onderhouden hem en dan kan je elk jaar terug komen om een andere ex-sovjet republiek te bezoeken...

Benieuwd wat er uit de bus komt... De eerste dingen die ik tot hiertoe al uitgezocht heb, zijn voor mezelf dat ik enkel een visum voor Rusland nodig heb, een transit visum zou moeten volstaan vermits ik doorreis... Ik moet alleen nog weten hoeveel tijd je krijgt met zo'n doorreis visum en of je dat 2 keer (heen en terug) mag gebruiken. Voor Georgië heb ik blijkbaar geen visum nodig en volstaat een gewone reispas. Voor Armenië daarentegen heb ik dan wel weer een visum nodig maar voorlopig concentreer ik me enkel op dat stukje Rusland dat ik door moet en Georgië, dat is al een hele boterham voor 5 weken verlof...

Als er iemand info heeft over het 'verzenden' van Vova, grensovergangen, visums, reizen in die streken, zin heeft om een stukje mee te gaan, eender wat... Laat maar weten! Ik ben stilaan begonnen met de eerste 'voorbereidingen'... En hopelijk krijg ik alles rond tegen mei, anders moet er nog een 'plan B' gezocht worden.
Lady Niva
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 16 dec 2007, 00:44

kwijl

Heb ik tijdens de blok van mijn eind examens weer iets om als ontspanning te volgen :wink:
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 dec 2007, 04:44

migelijkheid 3 (ginder een niva kopen) lijkt me veruit de beste oplossing
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Steenezel » 16 dec 2007, 09:06

eventueel daar een nieuwe open en daarmee terugrijden? Kandidaat overnemers genoeg hei denk ik.

Wat zou een nieuwe Niva daar kosten en welk model is het? 1.7 carburator?
live your dreams, don't dream your life

check out : http://nl.netlog.com/wim_declercq/
Steenezel

VorigeVolgende

Keer terug naar Vova's Challenge 2007