Nederlandse toelating als T5 (bosbouwvoertuig)

Alles wat niet past in de overige rubrieken, kan je hier kwijt.

Moderator: pietsky

Nederlandse toelating als T5 (bosbouwvoertuig)

Berichtdoor JJNIVA » 27 dec 2015, 19:55

Beste Rijders,
In Nederland bestaat de mogelijkheid om 4x4 voertuigen zoals de G Mercedes, Nissan Petrol, Land Rover etc om te laten keuren bij de Rijksdienst Voor Het Wegverkeer naar bosbouwtrekker. De voertuigen voeren aan voor en achterzijde grote reflecterende driehoeken, en kunnen voorzien zijn van kenteken type GV(grensverkeer om naar het buitenland te kunnen rijden). De auto moet voorzien zijn van terreinbanden (type tractorbandje met v groeven). Dan is de auto vrijgesteld van keurplicht(APK) en wegenbelasting.
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee in Belgie of Nederland ?
GR Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Re: Nederlandse toelating als T5 (bosbouwvoertuig)

Berichtdoor bornniva » 28 dec 2015, 17:14

he jan ik kan je uit de droom helpen , dit mag niet meer vanaf een paar maand geleden :lol:

ze keuren het niet meer bij rdw. greetz
bornniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Berichtdoor hades » 28 dec 2015, 20:01

Verklaring fabrikant nodig bij ombouw naar een land- en bosbouwtrekker per 1 september 2015
Als u een voertuig wilt ombouwen naar een land- en bosbouwtrekker moet u vanaf 1 september 2015 bij de keuringsaanvraag een verklaring van de fabrikant overleggen. Uit deze verklaring blijkt dat het voertuig ook speciaal is ontworpen voor het gebruik als land- en bosbouwtrekker.

Gebruikseisen
De RDW keurt alleen het voertuig en controleert niet of u het voertuig gebruikt waarvoor het is bedoeld. Voor motorrijtuigen met beperkte snelheid en landbouw -of bosbouwtrekkers gelden naast de toelatingseisen ook nog de gebruikseisen. Denk bijvoorbeeld aan de WA-verzekeringsplicht, de arbeidstijdenwetgeving en de rijbewijsplicht. De politie controleert deze gebruikseisen. Voordat u besluit uw voertuig om te laten keuren tot een MMBS of LBT voertuig en gebruik gaat maken van de openbare weg, adviseren wij u zich van deze verplichtingen goed op de hoogte te stellen. ​De maximum snelheid op de weg voor deze voertuigen is 25 km per uur.
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor JJNIVA » 14 mei 2018, 11:11

Bestaat er een verklaring van Lada, waaruit blijkt dat de NIVA geschikt is als landbouwtrekker in Nl?
Indiend een voertuig gekeurd is als T5 mag 45kmh.
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor BartVoermans » 15 mei 2018, 12:34

Bij mijn weten mag dit nog steeds. er wordt alleen heeeel weinig gebruik van gemaakt. De regels zijn gelijk als 45km/h karretje. hoe het process nu gaat, weet ik niet, maar "vroeger" laste we een plaatje op de versnellings bak en stelde de ontsteking slecht af. bij de keuring liep de Peugeot 205 maar 30 kmh in de eerste versnelling. deze kreeg een driehoek en werd landbouwvoertuig :-) Mooi vanaf 16 jaar met de auto de openbare weg op.
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Keer terug naar Varia