Waar op letten bij tweedehands Niva?

Alles wat niet past in de overige rubrieken, kan je hier kwijt.

Moderator: pietsky

Waar op letten bij tweedehands Niva?

Berichtdoor ladanivabelgium » 12 jan 2009, 07:44

Regelmatig komt hier de vraag terug waar op te letten bij de aanschaf van een 2de hands Niva. Hieronder vind je een lijst met de meest relevante aandachtspunten.

Algemene staat:

- Controleer de banden op hun staat (loopvlak, droogtescheurtjes, schuin afgesleten enz)
- Kijk goed naar de carrosserienaden tussen bijv voorvleugels en deuren. Ze horen min of meer gelijk te zijn (overdrijf niet, een Niva blijft een Niva). Overdreven verschil of scheve naden kan duiden op een ongeval.
- Controleer de voorruit op steenslag en krassen.
- Controleer de koplampen op schade of doffe spiegels.
- Controleer de staat van de ruitewissers
- Controleer de werking van de elektrische verbruikers (lichten, ruitewissers enz)
- Controleer bij een 17i of diesel de werking van de hoogteverstelling van de koplampen. (zal waarschijnlijk niet werken, is geen onoverkomelijke ramp)

Koetswerk:

Roest of verborgen roest
De plekken die je zeker moet controleren:
- Aaneenzet tussen dak en de stijlen voor- en achteraan
- Op het dak rond de scharnieren van de kofferklep
- Dorpels, en dan vooral net voor de achterwielen en achter de voorwielen
- Aaneenzet tussen front en voorvleugels
- Kofferklep, en dan vooral onderaan (controleer ook de binnenkant daarvan)
- Onderkant van de deuren (controleer ook de binnenkant daarvan).
- Bij de sierstrips die rond de ramen zitten.
- Rond de pinkers vooraan op de vleugels, en vergeet daarbij de binnenkant niet (onder de motorkap).
- De kleine dwars-chassisbalkjes onderaan (net achter de voorste wielkuipen)
- De ophanging van de achterbumper (onderaan, waar de bumperbuizen tegen de bodem gevezen zijn)
- De wielranden
- De kriksteunen net onder de dorpel

Mechanisch:

Motor:

- De motor moet vlot starten en mooi lopen, zowel koud als warm.
- Een ratelende motor is niet acceptabel. Dit duidt waarschijnlijk op slecht onderhoud of zelfs schade aan distributie / cilinderkop. Mogelijk moet enkel de kettingspanner geregeld worden, maar da's geen zekerheid. Een multipoint injectie heeft hydraulisch geregelde kleppen en kettingspanner. Hij moet ten alle tijde bijna geruisloos lopen. Een monopoint injectie en vooral de 1600 kunnen rauwer lopen.
- Als er bij koudstart veel blauwe rook uit de uitlaat komt duidt dit op overmatig olieverbruik. Waarschijnlijk zijn de klepsteelhoedjes versleten. Reparatie is niet duur.
- Als er bij warme motor veel blauwe rook uit de uitlaat komt (vooral bij gas lossen en bij het schakelen) duidt dit eveneens op overmatig olieverbruik. Waarschijnlijk zijn de olieschraapveren op de zuigers versleten. Reparatie is duur en/of erg arbeidsintensief en tijdrovend. Zo'n auto laat je beter staan, of de prijs moet navanant zijn.
- Draai bij warme motor (bovenste èn onderste radiatordarm zijn warm) de stop van het expantievaatje van het koelsysteem los. Let hierbij op: verbrandingsgevaar door eventueel ontsnappend heet water!! Laat dan de motor +- 2500 toeren draaien en kijk of er geen luchtbelletjes in het vaatje opstijgen. Dit duidt meestal op een lekke koppakking. Reparatie is niet zo duur. Het koelwater moet schoon zijn en vrij van olie.
- Over het algemeen geldt: als de motor zowel koud als warm goed start en mooi loopt, is hij goed.

Aandrijflijn:

- Kruip onder de auto en controleer beide bakken en diffs op lekken. Bij een 17i is het niet abnormaal dat de tussenbak nat is.
- Controleer de aandrijfassen op overmatige speling. Een beetje speling is acceptabel.
- Kijk vooraan onder de auto en controleer de aandrijfashoezen. Een gescheurde hoes is niet duur om te repareren.
- Zet je op je knieën bij een voorwiel en grijp één voor één de stuurgewrichten vast. Laat iemand het stuur een beetje over en weer schudden. Een stuurgewricht met speling zal zich snel verraden. Speling is niet acceptabel, maar is niet duur om te repareren.

Remmen:

- Controleer de handrem op z'n werking.
- Bekijk de plaat die aan de binnenkant van het achterwiel zit. Als die nat is, duidt dat op een lekke rempomp (of een kapotte dichtingsring van de steekas)
- Controleer de staat van de metalen remleidingen (roest) en die van de kunststof remleidingen (schade en/of droogtescheurtjes). Schade/roest is niet acceptabel, maar niet duur om te repareren.

Tijdens de proefrit:

Controleer even de goede werking van de koppeling: trek de handrem aan en zet de versnellingsbak in z'n 2. Probeer nu te vertrekken met een flinke hoeveelheid gas en min of meer slippende koppeling. Als de motor stil valt of daar aanstalten toe maakt is de koppeling in orde. Als je het koppelingspedaal volledig kan loslaten zonder dat de auto vertrekt of stil valt, is de koppeling (zo goed als) versleten. Reparatie is niet zo duur.
Vertrek met de auto. Hij moet vlot vertrekken en de versnellingspoken mogen (haast) niet trillen. Trillende versnellingspoken wijzen meestal op een slecht uitgelijnde aandrijflijn. Meestal lastig om te verhelpen, maar niet onmogelijk. Een 1600 trilt sowieso meer dan een 17i.
De versnellingsbak moet goed schakelen en mag niet uit versnelling springen. Reparatie is duur.
De auto mag bij het remmen niet scheef trekken. Meestal duidt dit op vastzittende remzuigers vooraan. Reparatie is ronduit goedkoop.
Een Niva stuurt zwaar, maar dit mag ook niet overdreven zijn. Is dat wel het geval, zal uitlijnen meestal voldoende zijn om het te verhelpen. Is dat niet zo, dan zijn de fuseepennen aan vervanging toe en/of kan het stuurhuis een revisie/onderhoudsbeurt gebruiken. Dit is allemaal niet zo duur.

Regelmatig lees je in deze lijst dat reparaties niet zo duur zijn. Ik ga er dan van uit dat de onderdelen bij onze huisleverancier besteld zijn en dat je de werkzaamheden zelf kan uitvoeren.
Als één of beide zaken hierboven niet op jouw van toepassing (kunnen) zijn, en je moet bestellen via het reguliere circuit of je moet naar de dealer om de reparatie te laten uitvoeren wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Waar op letten bij tweedehands Niva?

Berichtdoor wouter76 » 12 jan 2009, 10:02

Regelmatig lees je in deze lijst dat reparaties niet zo duur zijn. Ik ga er dan van uit dat de onderdelen bij onze huisleverancier besteld zijn en dat je de werkzaamheden zelf kan uitvoeren.

En wie is dat en hoe kan ik contact met hem/haar/hen opnemen?
wouter76

Mijn Niva('s): 1989 Lada Niva 1600

Berichtdoor Walby » 12 jan 2009, 11:16

wouter76 schreef:
Ik ga er dan van uit dat de onderdelen bij onze huisleverancier besteld zijn en dat je de werkzaamheden zelf kan uitvoeren.

En wie is dat en hoe kan ik contact met hem/haar/hen opnemen?

Tist begin vant jaar, dus een ideaal moment om je steunend (betalend) lid te maken van de club.
Je haalt hier bepaalde voordelen uit, die het lidgeld echt waard zijn, onder andere de naam en adres van onze huisleverancier.

Groetjes.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor wouter76 » 12 jan 2009, 23:08

En levert de huisleverancier ook in Nederland? Ook per post?
wouter76

Berichtdoor Walby » 12 jan 2009, 23:39

wouter76 schreef:En levert de huisleverancier ook in Nederland? Ook per post?

Die levert waar, wanneer en hoe je maar wilt.
Walby
moddereter

Berichtdoor wouter76 » 12 jan 2009, 23:49

Dan ben ik ten zeerste geneigd mij in te schrijven :D
wouter76

Berichtdoor BJB NL » 30 aug 2011, 17:53

Hoi, ik heb goed opgelet bij de aankoop van mijn Niva (vorige week).. Bijna op alle punten scoorde hij slecht, leuke auto om aan te werken!

Ik vroeg me af of er een goede werkplaatshandleiding te vinden is. Op internet kon ik geen Haynes vinden. Weet iemand of deze wel te krijgen is? Of weten jullie een goede andere handleiding? Liefst met goede foto's of plaatjes.

Alvast bedankt!
BJB NL

Mijn Niva('s): Niva 1600 - 2121 - 2 persoons

Berichtdoor ladanivabelgium » 30 aug 2011, 18:56

Ons forum staat er vol van , maar wel in de ledensectie. Dus als je je lid maakt kan je daar ook bij. (geen haynes, bestaat niet van een Niva)
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

kopen zonder keuring

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 sep 2011, 05:01

Zoals ondertussen algemeen geweten heeft onze Laurenz dus eindelijk een Niva op de kop weten te tikken. Het is een 2003 multi LV op gas van de eerste eigenaar gekocht. Onderhoudshistorie volledig gekend en uitgevoerd door een erkend dealer.
Na uitvoerige inspectie (zelfs de ecu hebben we uitgelezen) en een proefrit werd tot aankoop overgegaan. Dit was niet de eerste Niva waar we naar gingen kijken, maar wel veruit de beste. Je staat er van te kijken wat voor rommel aangeprezen wordt als 'goede auto' of 'heeft een beetje liefde nodig'. Kan je beter lezen als 'mechanisch een wrak' en 'spijsrot'. Goed, die van onze Laurenz niet, het is gewoon een goede Niva met zo goed als geen roest en mechanisch goed. Er was wel een probleem met knallen in de uitlaat bij gas los.
Hij stond wel al 2 jaar stil. Hij werd al die tijd veel te duur op tweedehands.be aangeboden maar vond dus geen nieuwe eigenaar. Na een goede week over en weer gemail en getelefoneer de Niva gekocht voor een aanvaardbare prijs. Zonder keuring...en daar begint het...
Na een nazicht werd er keuring gereden dor een bevriende garage (handelaarsplaten). Verdict: afkeur voor emissienormen. De ecu gaf een foutmelding voor de nokkenaspositiesensor en het uitlaatspruitstuk is gescheurd, dus dat zou het probleem wel zijn. Spruitstuk gelast en sensor vervangen, LPG laten afstellen met behulp van CO-meter en opnieuw keuring rijden. Weer afgekeurd :(
Nu dus op zoek naar het kleinste foutje, want keuring rijden met handelaarsplaten kost $$$ Bougies, luchtfilter, brandstoffilter en bougiekabels worden vernieuwd om eventuele problemen daar toch al uit te sluiten.
De ECU geeft geen foutmeldingen meer, maar dat wil niks zeggen. Zolang de metingen in de marge vallen en de ECU kan bijregelen naar een vast vooropgestelde waarde genereert hij geen foutmelding. Maar er kan wel een onderdeel fysiek kapot zijn en dan perfect normale (maar verkeerde) gegevens doorsturen naar de ECU. Op dat moment ben je dus aangewezen op een multimeter om elk component na te meten.
Elk onderdeel dat met emissie kan te maken hebben werd nagemeten: beide lambdasondes, de koelwatertemperatuursensor, stappenmotor en gaskleppositiesensor. Ook de snelheidssensor die op de tussenbak zit werd nagemeten. Als die sensor niet werkt gaat het brandstofsysteem bij gas los niet in closed loop en blijft het systeem brandstof inspuiten, wat het knallen in de uitlaat kan veroorzaken. Verdict: de tempsensor gaf niet altijd de juiste waarden. Aan de hand van de gegevens die die sensor naar de ecu stuurt wordt de inspuiting bijgeregeld. Vanaf 70° ging hij terug meer brandstof inspuiten ipv minder. hahhaaa, probleem gevonden! Niet dus, na vervanging was de co al wel een stuk beter, maar nog niet goed. 1 van de lambdasondes was ook niet echt goed meer. Na vervanging was het weer een stukje beter, maar nog steeds niet goed. Ten lange leste de kat eronderuit gehaald. Hier zat dus het echte probleem. Die was door de garage van de vorige eigenaar helemaal leeg gehaald. Meteen dus ook het probleem van het knallen in de uitlaat gevonden. Een nieuwe eronder en na opnieuw afstellen van de LPG keuring gereden. Ten lange leste een GROENE KAART!

Goed, waarom dit verhaal? Dat je, ondanks grondige keuring van een auto, en zelfs als dat gedaan wordt door iemand die toch een beetje van techniek en de Niva in het bijzonder snapt (of dat althans denkt :oops: ) je toch nog tegen een boel problemen kan aanlopen die, als je die moet LATEN repareren, een pak geld kosten. Alles bij mekaar kostte goedkeur +- 1000€ :( , en dan hebben we alles zelf gedaan. Veel onderdelen lagen 2dehands in het schap.
Wat werd er nieuw gemonteerd en moest dus gekocht worden:
- bougies
- filters
- bougiekabels
-1 lambdasonde
- kat
- nokkenaspositiesensor

Kijk dus HEEL goed uit als je een auto koopt zonder geldige tweedehandskeuring. Eigenlijk kan/mag je dit alleen doen na grondige inspectie (en dan nog) en als de prijs meer dan gerechtvaardigd is.
Uiteraard is het probleem wat wij voorhadden niet zichtbaar en/of meetbaar bij een keuring die je zelf doet. En bij een 1600 is dit ook veel simpeler op te lossen. Bij een multi valt niks te regelen en ben je aangewezen op de goede samenwerking tussen sensoren en ecu.

just my 2 cents
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor A26O4 » 16 sep 2011, 18:07

Oei, das minder! Gelukkig uiteindelijk een groene kaart!

Die katalysator zal wel een duure vogel geweest zijn... kzou hem ook niet als eerste vervangen.

Voor de rest: Laat je niet volledig afschrikken door niet gekeurde niva's, de mijne is na een futuliteit volledig blanco gekeurd geweest.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor INZELL » 03 dec 2012, 00:04

vandaag gaan kijken naar een 1600. Spijtig genoeg spijsrot. mechanisch was ook niet zoals het hoorde.. draaide maar op 3 poten (was duidelijk te horen). na een tijdje begon hij wel met 4 zuigers te lopen maarja.. remmen ook jaak. enkel chassis was iet of wat het beste eraan. Kortom: 2 jaar lange dagen maken en dan krijg je hem terug in orde maar die tijd en mogelijkheden heb ik niet..

als iemand nog een 1600 in mind condition aanbied ==> laat het me zeker weten!

grtzz
INZELL
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.9Diesel

Berichtdoor tomber » 03 dec 2012, 20:24

Toch niet de rooie uit Tremelo ? Zonder papieren ...
Voor wie wacht komt alles veel te laat
tomber
Lid 2015

Mijn Niva('s): ex 17i '02
1600 '92

Berichtdoor dajo » 12 dec 2012, 23:32

mijn niva heeft geen originele welgen meer waardoor de banden die er nu onder staan iets naar buiten komen
kan misschien wel een probleem geven bij keuring?
dajo

Mijn Niva('s): lada niva 17i 2003

Berichtdoor Walby » 13 dec 2012, 01:29

Voor de keuring gewoon een setje van iemand anders lenen die niet uitsteken. :wink:
Walby
moddereter

Keer terug naar Varia