denk HIER maar eens even over na

Alles wat niet past in de overige rubrieken, kan je hier kwijt.

Moderator: pietsky

denk HIER maar eens even over na

Berichtdoor ladanivabelgium » 11 apr 2014, 05:34

Neem hier je tijd voor, lees het niet vlugvlug. Dit stond al een tijdje in de moderatorsectie op het forum, na goedkeuring van de mods zet ik het nu hier neer.

'k Weet het wel, we rijden allemaal voorzichtig, we anticiperen in het verkeer en we doen er alles aan om een ongeval te vermijden. En vooral: we drinken niet te veel, niemand van ons. NOT
We moeten niet zeveren, ik zal mezelf even als voorbeeld nemen tijdens een gemiddelde zaterdag
- 5u-5u30: opstaan, sigaar in de kop, naar beneden gaan en de senseo opzetten. Terug naar boven, kakske doen en douchke pakken
- 6u: computer in gang rammelen en mezelf onledig houden met allerlei onzin
- 7u: 't is licht, wat gaan doen in de carport.
- 9u: kroeg is open. Koffietje (of 2) gaan drinken. naast het koffietje staat een cognac
- 10u-10u30: naar huis, wa tegen m'n vijs krijgen en terug de carport in.
- 's namiddags: er duikt wa volk op, we drinken een pintje, en nog een, en misschien nog een.
- Late namiddag: madam begint te zagen da'k naar de winkel moet gaan. Fuck, 'k heb alcohol in m'n lijf, geen goesting voor. Toch maar gaan, en de wegen kiezen waar 'ze' hopelijk niet gaan staan.
- Terug thuis, eten en dan m'n zetel in.

Goeie zaterdag toch? Toch niks mis mee? Ni te veel tegen m'n vijs gekregen, pintje gedronken, tof volk over de vloer gehad en geen problemen gehad onderweg ondanks het drinken.

Laten we iemand anders als voorbeeld nemen: onze Laurenz
Zijn gemiddelde zaterdag:
- late voormiddag: komt uit z'n nest
- kakske en douchke en dan computer
- uur later verschijnt hij buiten. Moeder stuurt hem om brood. Pa kan niet gaan want die hangt in de kroeg
- late namiddag: afgesproken met een kameraad om iets te gaan drinken
- Laurenz drinkt niet, hij moet in het terug naar huis rijden dan ook niet z'n weg zorgvuldig selecteren
- Komt thuis, wil nog wa tv zien maar pa ligt te pitten in de zetel. Gaat naar boven, wat op z'n PS3 rammelen.

Ook niks mis mee toch? Goeie zaterdag gehad, no probs what so ever.

Maar wat als....
Ik het in naar huis komen van de kroeg of van de winkel even verstrooid ben of even aan m'n radio zit te prutsen en ik let niet echt goed meer op?
Of Laurenz komt op de weg naar huis zo'n Pipo als ik tegen? Zo eentje die denkt dat de alcoholwetgeving in het verkeer niet voor hem is?

Dan komen we bij het verhaal van Luk... Luk is ook gewoon een brave jongen die met een Niva rijdt (reed). Ook Luk was maar gewoon op weg naar huis, niet gedronken, geen overdreven snelheid, gewoon z'n gangetje. Alles wees erop dat ook dit een goeie zaterdag zou worden. Het leven is fijn...

Maar dan...

Afbeelding

De mail die Luk me hierover stuurde:
Hey Jan,
ik las je verslag van de ncap test van de niva, met enkele opmerkingen over hoe het voor een menselijk lichaam verschillend zou zijn.
Ik heb op 15 september 2013 een frontale botsing gemaakt met mijn Niva, impact op dezelfde plek als bij de ncap test, tegenligger aan hogere snelheid, dus quasi gelijkwaardig aan een stilstaande blok. Mijn snelheid was 85km/u. Het was een model van 2003 met Renault21 Dieselmotor, en zonder reservewiel onder de motorkap.
Ik kan je enkele interessante en ook enkele gevoelige foto's doorsturen die je voor mijn part zelfs mag publiceren als aanvulling op je verslag.
De niva is wel degelijk te stijf. Ik ben wel benieuwd waar precies de dummy bestuurder het dashboard raakt, want dat is bij mij niet erg duidelijk. De klap was hard en kort, en dit zijn de verwondingen die ik opliep:
rechterknie: patellafractuur en totale dislocatie, verbrijzeling kraakbeen (stuurkolom? of dat dwarsplaatje dat niet naar binnen mocht plooien?)
borstbeen: dubbele fractuur (gordel)
ribben: fracturen links en rechts (gordel) en kneuzing van alle ribben (stuur?)
linkerhand: rupturen ligamenten van vinders aan buitenzijde (dashbord) en aan duim binnenzijde "skiduim" (stuur)
Verbrijzeling van het rechterbovenste gedeelte van het aangezicht:
bovenkaak fracturen van links tot rechts, met versplintering rechts, afbrokkeling van tanden
fractuur en dislocatie van neus, tussenschot, en inwendig tussenschot, versplintering van bovenste neusbeen (11 stukken waarvan 9 gerecupereerd)
rechter orbitafracturen (oogkas) zijdelings en bovenaan, jukbeenfracturen (1 links, meerdere rechts) en verplaatsing
rechter oogkasbodem: versplinterd en verloren
rechter sinus frontalis wand: indeukingsfractuur open door versplintering

opmerkelijk: GEEN snijwonden, steekwonden, schaafwonden of scheurwonden. De enige open wonde was een gescheurde wenkbrauw door het naar buiten treden van botsplinters bij de indeukingsfractuur van de sinus, en een schrammetje bij de gescheurde ligamenten aan m'n linkerhand. Bij een dergelijke frontale klap had een airbag dus quasi geen verschil uitgemaakt.

didactisch materiaal: foto's niva voor het ongeval, en na de interventie (uiteraard opengeknipt, gezaagd en geslepen door brandweer die 45min nodig hadden voor wat bij een andere wagen 12min duurt), 3D beelden van CT-scan postoperatief orbitareconstructie, foto's van kwetsuren,...

En dan zit ik natuurlijk met een prangende vraag. Ik zit namelijk zonder auto nu. Is er iemand in de club die een goedgekeurde niva met dieselmotor te koop heeft? Ik weet dat ik de vorige ook via jou heb gevonden. Dat was toen bij iemand die vlak aan het Fort V woont in Edegem (ben zijn naam even kwijt) die zijn niva's van de hand moest doen van zijn vrouw (hij had de tuin er mee vol staan ooit).

Beste groeten,
Luk

Doet je wel eens nadenken, he? :shock:

mijn antwoord op zijn mail:
Luk, what the fuck??? Heb jij even geluk dat je nog leeft of dat het niet nog erger was. Bij het begin van je verhaal wist ik al dat het de ex-Niva van Roland was. Er is (was) nl maar 1 Renault Niva in België naar mijn weten.
Is goed, stuur me maar foto’s. Jammer genoeg zal ik ze als didactisch materiaal gebruiken om de jeugd binnen onze club wat af te remmen. Die spreken van niks anders dan van opfokken, turbomotoren, racenokkenassen enz.
Ik heb daaraan misschien zelf wel een beetje schuld, omdat ik mijn gewone niva diesel heb omgebouwd naar turbo met hogere druk: http://forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/ ... =67&t=4480
Diesels, en zeker een goede, is heel moeilijk te vinden. Er staan er wel ene paar op 2dehands, maar die zijn niks..
Ik weet nog wel een (omgebouwde) XUD 2.1td 12V te koop. Als je wil breng ik je in contact met de eigenaar. Of je moet gaan shoppen in Italië, daar komen regelmatig Niva’s td te koop.

Mvg

jan

en zijn antwoord hierop:
Ja, het is dus inderdaad die Niva die ten grave gedragen is. En wat betreft de jongeren afremmen: ik ben een presentatie aan't maken voor vzw Rondpunt om met hun project Getuigen Onderweg mijn verhaal te gaan brengen bij laatstejaars middelbaar, om hen bewust te maken van de verstrekkende gevolgen van een ongeval voor alle partijen.
De tegenpartij was een 24-jarige jongen die zodanig zat was dat hij niet meer wist hoe hij op dat kruispunt geraakt is. Hij wilde met zijn opgevoerde opel corsa of astra tegen hoge snelheid een grote zijweg van de N60 indraaien. Als ik er niet had geweest, zou hij wschl tegen het verkeerslicht of zelfs los in de velden zijn gevlogen. Ik was dus op de verkeerde moment op de verkeerde plaats, want hij mist dus zijn maneuver compleet, waardoor hij aan volle snelheid op mijn rijlijn terecht kwam in de tegengestelde richting. (N60 is een expressweg tussen gent en oudenaarde, met 2x2 baanvakken, en grote middenbermen met vangrails)
Jonge kerels en snelheid, he...
Hij zal alleszins wel nog veel aan me denken, want onafhankelijk van de politionele en correctionele uitspraak (buiten zijn overtredingen en het ongeval, wordt hij ook vervolgd voor poging tot doodslag, en slagen en verwondingen met blijvende handicap tot gevolg, (en nog zo een paar), gezien de ernst van de feiten) zal zijn verzekering sowieso het maximumbedrag bij hem terugvorderen, zijnde 35000EUR. En dat omdat hij wschl de taxi nemen te duur vond...

Ik weet er nu na die jaren ervaring met m'n niva'tje toch al voldoende van. Die ervaring had ik voordien niet, en heb geluk gehad een zeer eerlijke prijs te hebben betaald bij Roland. Jammer genoeg is het Nardi-stuurtje gesneuveld, maar de wielen zijn nog in perfecte staat gebleven. De rest is bij de schroothandelaar voor 23EUR verkocht aan staal...

Ik zal ns wat fotootjes samen zetten en ik stuur ze straks :)

Luk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luk stuurde nog meer foto's van z'n verwondingen. In samenspraak met de mods worden ze hier niet neergezet. M'n punt wordt zo ook wel gemaakt.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: denk HIER maar eens even over na

Berichtdoor djonieboy » 11 apr 2014, 19:31

Doet je wel effe achter de oren laten krabben als je dit leest :?
djonieboy
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: denk HIER maar eens even over na

Berichtdoor A26O4 » 15 apr 2014, 19:31

Die kerel heeft 'geluk' gehad. :shock:
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91