Clubsite van de Belgische Niva vrienden

Iets interessant gevonden op internet? Je eigen (Niva)site promoten? Plaats het hier...

Moderator: pietsky

Berichtdoor Buster » 15 jul 2006, 15:52

goede samenvatting, al die tekeningen komen mij heel bekend voor 8) dit is inderdaad een samenvatting waar de leken onder ons toch hun plan mee kunnen trekken. Proficiat Steel :bravo:
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor steel » 15 jul 2006, 17:57

tja, ik moet mijn figuren toch van ergens halen he.
normaal was er een bronvermelding bij ze, kwestie van compleet te zijn.
het is wel zo dat in veel naslagwerken dezelfde afbeeldingen gebruikt worden.

LIJST FIGUREN - BRONVERMELDING

figuur 1 : Inlaat Bron : www.howstuffworks.com
figuur 2 : Compressie. Bron : www.howstuffworks.com
figuur 3 : Arbeid. Bron : www.howstuffworks.com
figuur 4 : Uitlaat. Bron : www.howstuffworks.com
figuur 5 : Krukas. Bron : www.howstuffworks.com
figuur 6 : Het kleppenmechanisme Bron : www.howstuffworks.com
figuur 7 : Het meten van de klepspeking. Bron : www.howstuffworks.com
figuur 8 : Kleppendiagram Bron : www.howstuffworks.com
figuur 9 : Vooropening en nasluiting van de inlaatklep Bron : Autotechnisch Handboek: De benzinemotor
figuur 10 : Vooropenen en nasluiten van de uitlaatklep. Bron : Autotechnisch Handboek: De benzinemotor
figuur 11 : Realistisch kleppendiagram. Bron : Autotechnisch Handboek: De benzinemotor
figuur 12 : Principiële voorstelling van de conventionele ontsteking Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 13 : Doorsnede van een bobijn. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 14 : Schematische voorstelling. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 15 : De contactpunten. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 16 : Contactpunten op contactpuntenplaat. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 17 : De condensator. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 18 : Stroomverdeler. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 19 : Schematische voorstelling stroomverdeler Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 20 : Mechanisch vervroegingsmechanisme Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 21 : Vacuümvervroegingsmechanisme. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 22 : Doorsnede bougie. Bron : Technische handleiding Lada
figuur 23 : Warm & koud type bougies Bron : www.howstuffworks.com
figuur 24 : Contacthoek. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 25: Startschakeling via contact.. Bron : Eigen tekening.
figuur 26: Startschakeling via startrelais Bron : Eigen tekening.
figuur 27 : Soorten transistoren. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 28 : Transistor in geleiding. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 29 : Basisfiguur transistorontsteking. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 30 : Passage van één nok van de impulsgenerator Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur31 : Spanningskromme en blokgolf. Bron : Technisch handboek BOSCH
figuur 32 : Principe transistor ontsteking. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 33: Aansluitinen transistor ontsteking. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 34 : Behuizing met bobijn, rekeneenheid en vacuümcapsule. Bron : Eigen foto
figuur 35 : Het opname element. Bron : Eigen foto
figuur 36 : Basisconstructie van de carburator. Bron : Autotechnisch Handboek: De benzinemotor
figuur 37 : Soorten venturi’s Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 38 : Soorten carburators. Bron : Autotechnisch Handboek: De benzinemotor
figuur 39 : De pierburg op traagloop Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 40 : Het overgangsysteem. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 41 : De eerste trap. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 42: Deellastverrijking Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 43 : De acceleratiepomp. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 44 : Vollastverrijking. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur45 : De tweede trap. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 46 : Chokeklep. Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 47 : Systeemoverzicht K-jetronic. Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 48 : Benzinepomp. Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 49 : De systeemdrukregelaar. Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 50 : De injector Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 51 : Mengselregelaar Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 52 : De luchtmeter. Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 53 : De brandstofregelaar. Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 54 : De regelplunjer in ruststand, deellast en vollast Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 55 : De verschildrukkleppen Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 56 : Koude startverrijking. Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 57 : Koude- startinjector en thermotijdschakelaar Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 58 : Warmloopregeling Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 59 : De extra luchtschuif. Bron : Motorvoertuigentechniek, opleiding IV , motoern& brandstofsystemen
figuur 60 : Standaard scope beeld, secundair & primair . Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 61 : Ontstekingsbeeld conventionele ontsteking . Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 62 : Ontstekingsbeeld elektronische ontsteking. . Bron : Cursus 2de jaar garagehouder- hersteller
figuur 62 : Compressiemeter. Bron : Eigen foto
figuur 63 : Afleesplaatje. Bron : Eigen foto
figuur 64 : Defecte cilinderkoppakking Bron : Eigen foto
figuur 65 : De intrektest.Bron : Werkplaatshandleiding Hyundai
figuur 66 : De vasthoudtest. Werkplaatshandleiding Hyundai
figuur 67 : Rondsel terugkeer test. Werkplaatshandleiding Hyundai
figuur 68 : Onderdelen van de starter. Werkplaatshandleiding Hyundai
figuur 69 : Controle collector. Werkplaatshandleiding Hyundai


Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor ladanivabelgium » 29 okt 2006, 07:21

de ledenpagina's op de site zijn weer eens bijgewerkt geraakt...
waar een zere poot al niet goed voor is :D
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 nov 2006, 06:16

de nacht van zaterdag 18/11 op zondag 19/11 wordt er een upgrade aan de server uitgevoerd. De site en het forum zullen slechts beperkt toegankelijk zijn van 0.00 u tot 8.00 u.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor TRooPER » 14 nov 2006, 11:08

ladanivabelgium schreef:de nacht van zaterdag 18/11 op zondag 19/11 wordt er een upgrade aan de server uitgevoerd. De site en het forum zullen slechts beperkt toegankelijk zijn van 0.00 u tot 8.00 u.



op dat moment hang ik :1bier: :burp: :naastbier: :kots:
TRooPER
 
Berichten: 777
Geregistreerd: 21 jun 2005, 11:16
Woonplaats: herzele

Berichtdoor Darkangel » 14 nov 2006, 11:52

Geen probleem , dan zit ik op de Activ challenge :wink:
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 maart 2008, 07:30

In de loop van deze of volgende week zal het forum regelmatig niet bereikbaar zijn. Ik hoop eindelijk de tijd te vinden om de op de ledenvergadering beloofde veranderingen en aanpassingen door te voeren
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Pafke » 27 maart 2008, 12:57

ladanivabelgium schreef:In de loop van deze of volgende week zal het forum regelmatig niet bereikbaar zijn. Ik hoop eindelijk de tijd te vinden om de op de ledenvergadering beloofde veranderingen en aanpassingen door te voeren


Welke aanpassingen
Maarssennaren doen het zonder Broek
Avatar gebruiker
Pafke
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 nov 2004, 12:48
Woonplaats: Maarssen (in het Midden van Holland)

Berichtdoor ladanivabelgium » 28 maart 2008, 07:05

wordt aan gewerkt achter de schermen :) Is alleen wat meer werk dan gedacht. Op de ALV werd voorgesteld om de sectie 'techniek' helemaal uit te vlooien en en per onderwerp te rangschikken. Dus bijv alles van motor biju mekaar, alles van versnellingsbak bij mekaar enz
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 01 apr 2008, 08:20

gisteren 31/3/2008 waren de site en het forum niet bereikbaar. De provider heeft dit snel en netjes opgelost.

Dit is de informatie die ik erover kreeg:

Beste klant,

Via deze weg willen wij u graag een update verschaffen over de problemen die zich op de avond van 31/03 hebben voorgedaan.

Door een ernstig stroomprobleem in het datacenter waar PriorWeb haar servers coloceert, namelijk LCL Diegem, hebben wij vandaag moeten vaststellen dat onze infrastructuur verschillende keer offline is gegaan. Dit had tot gevolg dat geen enkele dienst bereikbaar was, zowel de webservers, mailservers, databaseservers, colocatie en dedicated / virtuele servers.

De oorzaak van dit probleem is te wijten aan een reeks van fouten gemaakt door de uitbater van het datacenter, en ligt volledig buiten de macht en wil van PriorWeb. Deze problemen hebben niet alleen PriorWeb getroffen, maar ook talloze sectorgenoten. Zij hebben spijtig genoeg hetzelfde probleem als PriorWeb kunnen vaststellen.

Op dit moment is het stroomprobleem van de baan en werd ons gegarandeerd dat er zich geen probleem meer zou kunnen voordoen. Alle servers en services zijn opgestart en terug beschikbaar. Er tijdens de problemen verschillende PriorWeb-technici ter plaatse gegaan om de problemen en vooruitgang nauwlettend op te volgen en kort op de bal te spelen met de uitbater van het datacenter.

Wij zullen u vandaag (01/04) verder informeren over de juiste oorzaak en verloop van de problemen van vandaag. Het spreekt voor zich dat wij, in samenspraak met alle betrokken partners, tot de wortel van het probleem zullen gaan.

Via dit bericht willen we u ook hartelijk danken voor uw geduld en vertrouwen in PriorWeb.

Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor tomber » 01 apr 2008, 19:26

' tot de wortel van het probleem zullen gaan '

die wortel wil ik wel eens zien, zeker een vertaling van 'root cause' door een of andere oost-europese helpdesk :-)

J
Voor wie wacht komt alles veel te laat
Avatar gebruiker
tomber
Lid 2015
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 20 jan 2006, 20:38
Woonplaats: Kortenberg
Mijn Niva('s): ex 17i '02
1600 '92

Berichtdoor ladanivabelgium » 02 apr 2008, 06:48

vervolgmail die gisterenavond in m'n box zat:

Beste klant,

Via deze e-mail willen wij u graag informeren over de problemen die zich gisterenavond (31/03) hebben voorgedaan.

Zoals u wellicht hebt gemerkt, waren de PriorWeb servers en diensten gedurende verschillende uren niet bereikbaar. De reden hiervan was een ernstig stroomprobleem in het datacenter waar PriorWeb haar servers coloceert. Uiteraard zijn onze racks en servers voorzien van twee onafhankelijke stroombronnen die, in een noodsituatie, het van elkaar kunnen overnemen zonder onderbreking. Omstreeks 16.15u is er een stroomtoevoer weggevallen, en met uitzondering van enkele servers is de omschakeling naar de secundaire stroomtoevoer vlekkeloos verlopen.

Helaas hebben wij moeten vaststellen dat na ongeveer een half uur ook de tweede stroomtoevoer wegviel. Op dat moment zou een backupsysteem van batterijen en dieselgeneratoren dit onmiddellijk moeten opvangen zonder onderbreking, maar ook dit is niet verlopen zoals het hoort.
Het gevolg was dat er geen stroom beschikbaar was op geen enkele stroombron. Dit was niet alleen het geval in de ruimte van PriorWeb, maar voor heel het datacenter. Een groot aantal van onze sectorgenoten werd ook getroffen door deze panne met gigantische downtimes tot gevolg, een aanzienlijk deel van de Belgische websites waren daarom onbereikbaar.

De oorzaak van deze problemen is toe te schrijven aan een opeenvolging van gebeurtenissen in het datacenter LCL, en ligt volledig buiten de wil en macht van PriorWeb. LCL voert maandelijks uitvoerige controles uit en het heeft op dit vlak ook een goede reputatie, maar voor een nog onbekende reden heeft deze heel specifieke samenloop van omstandigheden bij hen gezorgd voor een totale blackout.

Onze technici waren bij de eerste problemen quasi onmiddelijk ter plaatse om een eerste inschatting te maken van de problemen en de gevolgen voor PriorWeb. De informatie die we ter plaatse te horen kregen was zeer beknopt en helaas niet concreet genoeg om een exact tijdstip te communiceren. We hebben iets later op de avond al het verkeer naar onze website www.priorweb.be afgeleid naar een PriorWeb- server in het buitenland, met een korte boodschap over wat er aan de hand was. Ook hebben wij ons algemeen telefoonnummer van onze helpdesk na de kantooruren beschikbaar gemaakt, zo kon u ons bellen voor meer informatie tot 22h.

Omstreeks middernacht was er een duidelijk positieve uitspraak over de stabiliteit van het elektriciteitsnet en waren de meeste PriorWeb- servers en diensten opnieuw online. Deze ochtend zijn er nog kleine problemen opgedoken in de nasleep van de downtime die wij, naar aanleiding van de feedback van onze klanten, op een bijzonder snel tempo hebben opgevolgd en opgelost.

De e-mails die tijdens de downtime naar u werden verstuurd zal u in de komende 24 uur naar alle waarschijnlijkheid nog ontvangen. Het meerendeel van de verzendende mailservers heeft namelijk het probleem met onze servers vastgesteld, en houdt uw mail vast om deze later opnieuw aan te bieden aan PriorWeb. Op dat moment aanvaarden wij de e- mail wel en zal deze worden afgeleverd in uw mailbox.

Het spreekt voor zich dat wij verontwaardigd zijn over de gang van zaken. Wij zullen, in samenspraak met alle betrokken partners en partijen, al het nodige doen om een glashelder beeld te krijgen over de situatie en de uitbater van het datacenter interpelleren over de toekomstige gang van zaken. Om verder op de hoogte te worden gehouden over meer nieuws en vooral de reactie van het datacenter, kan u terecht op onze statuspagina (http://status.priorweb.be) waar wij alle nieuwigheden zullen bekendmaken.

Wij vinden het belangrijk u over het standpunt van PriorWeb duidelijk en gedetailleerd te informeren, alsook over feit dat wij er alles aan gedaan hebben om alle servers en diensten zo snel als mogelijk weer online te brengen, maar hierdoor helaas beperkt werden door het toedoen van derde partijen.

Graag willen we van deze gelegenheid ook gebruik maken om u te bedanken voor uw geduld en vertrouwen in PriorWeb. Aarzel niet om onze helpdesk te contacteren moest u nog verdere vragen hebben.

Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 02 apr 2008, 20:03

Ivm werkzaamheden on-line aan het forum zal de sectie 'techniek' voorlopig gesloten zijn. Lezen en bekijken kan wel, maar posten niet. ik hoop de hinder zo kort mogelijk te houden. Je zal rare dingen zien gebeuren als je in deze sectie bezig bent. Hetgeen je aan het lezen bent kan bijv plotseling verdwijnen.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 03 apr 2008, 11:36

Een deel van de werkzaamheden aan het forum zijn afgerond. De sectie 'techniek' is nu opgesplitst in verschillende rubrieken.
Volledig klaar zijn de aanpassingen nog niet. Het kan dus zijn dat het forum de komende dagen soms onbereikbaar is of niet volledig zichtbaar is.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Clubsite van de Belgische Niva vrienden

Berichtdoor ladanivabelgium » 03 jun 2008, 17:35

de site zelf is ondertussen terug gedeeltelijk online. De members pages komen er waarschijnlijk deze week aan.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

VorigeVolgende

Keer terug naar WWW

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron