Ladanivabelgium gaat terug offroad!

Hier kan je foto's plaatsen die je wil delen met anderen.

Moderator: pietsky

Ladanivabelgium gaat terug offroad!

Berichtdoor ladanivabelgium » 04 feb 2011, 08:01

yesyes, ik heb van de week terug een winch. Beetje laat nieuwjaarscadeau van m'n moeder en broers en zus :D Ze hadden aan m'n vrouw gevraagd wat ik graag wilde hebben, en om diverse redenen mocht het dit jaar 'wat meer' zijn. Van de week komt deze dus binnen: een Goodwinch TDS-9.5c klik hier voor de specs
Goodwinch komt van dezelfde productieband als Superwinch, dus dat zit wel goed. Tegenwoordig ziet de kwaliteitstrap er zo uit: Warn --> Ramsey --> Superwinch/Goodwinch --> T-max --> Chinezen

Afbeelding

samen met m'n bandjes komt dat dus helemaal in orde! M'n gele Optima heb ik nog, dus da's geen probleem. Jammer da'k de H.E.L.M. niet kan meerijden :(
Dat het een winch ging worden, wist ik, dus ik mocht hem zelf uitzoeken. Mocht alleen geen Warn of zo zijn :lol:
het ding is sneller dan m'n Niva zelf :lol: 17m/min in nullast

Zou zonde zijn om deze mooie winch in het schap te leggen tot de offroad-diesel klaar is. M'n doordeweekse Niva diesel zal dus een beetje aangepast worden om road books te rijden. Terreinen en blubbertoestanden ga ik er zeker niet mee doen. Volgend weekend heb ik m'n banden ook als alles goed loopt, dus we komen kortbij!
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Terug een winch!

Berichtdoor Dr GorillaH » 04 feb 2011, 09:49

ziet er goed uit!

ge zijt blijkbaar braaf geweest.
ik krijg voor mijne verjaardag (nu zondag) een hi-lift jack cadeau. (next best thing...)

post maar veel fotos als hij derop zit.
Dr GorillaH

Mijn Niva('s): 1700i 2008 LPG

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 feb 2011, 07:38

Nog even een kanttekening: Op zich zijn de Chinezen niet slecht, maar op prijsvlak kunnen ze niet meer mee. De merken in de tussenrange zijn ook al best betaalbaar geworden en presteren een stuk beter dan bijv de GEW10000 (waar overigens niks over te zeggen valt, heb ik jaren plezier van gehad). Als je ook andere 4x4 fora volgt wordt de warn hoog de hemel in geprezen, maar zo'n ding is onbetaalbaar. Ga thuis maar eens gaan uitleggen dat 'zo'n ding met een kabel aan om u los te trekken als je vast zit' meer kost dan je Niva zelf. En met de winch alleen ben je er niet: je hebt nog een boomlint nodig, een snatch blok, handschoenen, een performante batterij (liefst een gelbatterij), een alternator die minstens 60 amp levert enz. Als je dan helemaal van 0 moet beginnen zit je met zo'n kutwarn al gauw aan een kostenplaatje van 2500€. Ik heb de laatste 2 weken heel veel gelezen over winchen en aanverwante toestanden en ook zo'n Warn gaat kapot. 'Jamaar', zeggen ze dan, 'je moet er een Bowmotor op plaatsen, en een Albright relais, dan kan dat niet meer stuk' (zijn beiden aftermarked spullen van zeer hoge kwaliteit om je winch te repareren/up te graden). Ik vraag mij dan af waarom je 2000 of zo uitgeeft aan een Warn om er meteen de helft van te vervangen. Dan betaal je wel heeeeel veel voor het stickertje van Warn.
Normaal had ik geen winch meer gekocht. Voor die paar keren dat ik off road ga gaan met m'n dieseltje is dat een kost die niet verantwoord is, maar zoals hierboven gepost is het een nieuwjaarscadeau dat om diverse redenen dit jaar een beetje de spuigaten mocht uitlopen. Ze zal natuurlijk wel een stuk zekerheid geven als ik samen met onze Laurenz (alleen) de road boeken ga controleren, zoals tijdens de vergadering gezegd is.
Op diverse 4x4 fora vroeg ik raad ivm de aanschaf van een winch. Welk gewicht ze moest kunnen trekken was geen issue, van 3800 tot 4300kg single line is prima voor een Niva. Ook de overbrengingsverhouding stond min of meer vast. Die moest minder dan 200:1 zijn, om toch een beetje snelheid i het winchen te hebben. Hieronder even een vergelijking tussen de Goodwinch en de GEW 10000 (de populaire 'Makrowinch')

GEW10000

Afbeelding

De Goodwinch

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus als je even vergelijkt:
De Goodwinch: snelheid m/min onbelast: 17 m/min, bij volle belasting: 2m/min
De GEW10000: snelheid onbelast: 5,2 m/min, bij vollast: 1,4 m/min

De GEW heeft wel een iets krachtiger motor (5,5 pk tegen 5,0 pk), dus hij trekt iets minder amperage.

De Goodwinch is volledig waterdicht (zou moeten zijn), maar dat neem ik wel met een korreltje zout.
Uiteraard, en dat is met alles zo, is het gehalte van de kwaliteit evenredig met het onderhoud dat je pleegt. Dus ieder jaar even open maken, alles schoonmaken en nieuw vet in de overbrenging.

Nog even dit: ik heb het hier gehad over 'de Chinezen'. Daarmee bedoel ik de winchen die gekloond zijn (soms al van een andere cloon) en waarvan de verkrijgbaarheid van onderdelen en service niet gegarandeerd kunnen worden. Tegenwoordig worden de meeste zaken in China gebouwd, zo ook de 'betere' merken zoals Goodwinch (wordt gebouwd als King One, en in de Uk aangepast) en T-max. het zou me niet verbazen dat ook Warn en Ramsey tegenwoordig in China gebouwd worden. Eigenlijk zit het grote verschil tussen de betere merken en de cloon-Chinezen in de service en de onderdelenstock bij de invoerder/verkoper.

Vergelijk de afbeelding hieronder maar eens met de afbeelding in de eerste post. Zoek de 7 verschillen :D
De verkoper waar ik de winch haalde draaide daar ook geen doekjes rond. Hij gaf me gewoon de papieren en het stickertje van Goodwinch los mee.

Afbeelding
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor nivageraardsbergen » 05 feb 2011, 08:00

het is wel een heel chique winch :shock:
Ik heb thuis nu een GEW10000 liggen, nu alleen nog instaleren, maar wat is de beste oplossing om zo'n winch goed vast te zetten?
Voor mijn blauwtje zoek ik ook een winch(je), wat moet je minstens hebben van winch voor een niva, bv. een 5000lbs?
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 feb 2011, 08:11

Als ik m'n winch monteer zal ik foto's maken en achteraf een how to maken. Keuze winch = gewicht van de auto x2, en doe daar voor de zekerheid nog een klets bovenop. Een 3800 kg dus.
Als ze moet dienen voor de 'looks' en om uw niva over een te glibberig modderbaantje te helpen kom je met minder toe, maar het prijsverschil is niet groot.
Google eens op 'goodwinch' en T-max', en dan vooral in NL. Je zal zien dat het allemaal zo heel duur niet meer is. Ik kocht de mijne wel in België, maar na 5 minuten onderhandelen aan een NL-prijsje (60€ van de prijs af).
Hoe er rekening mee dat je ook een goede batterij nodig hebt (voor het intensievere winchwerk). Een Exide maxxima of een gele Optima is prima voor dat soort werk. Een Exide kan je op 't net al vinden voor 200€. Is best een flinke extra investering bovenop je winch, maar spijt ga je dar niet van krijgen. Ik heb mijn gele Optima nu 7 jaar, en straks hang ik daar even vrolijk terug een winch aan :D
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 feb 2011, 08:17

BTW: heb gisteren een stuk 6mm staalplaat gaan halen, daar kunnen minstens 4 of 5 Niva-winch-monteer-kits uit gemaakt worden. Ga dus niet gaan zoeken naar geschikt materiaal, voor een paar € kan je dat gewoon in Kessel komen halen.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 feb 2011, 09:54

Eerste aanpassing aan de winch die gaat gebeuren: het relaisblok wordt van de motor af gehaald en onder de motorkap gemonteerd. Moet je trouwens altijd doen, blijft je relais tenminste uit de blubber. Bijkomend voordeel: tijdens het winchen staat je kap open (je moet je bediening in het relaisblok pluggen), dus die beschermt je tegen een eventueel brekende of los schietende kabel. Tenminste als je achter de kap gaat staan...
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor stefaan » 05 feb 2011, 15:11

dat ziet er goed materiaal uit 8)

Terreinen en blubbertoestanden ga ik er zeker niet mee doen
:cheesy: :cheesy:

een winch dikke tereinbanden en dan geen blubber doen? geloof je dat zelf :twisted:
4WD and not afraid to use it
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 feb 2011, 15:27

Met blubber bedoel ik dit:

Afbeelding

dat ga ik dus zeker NIET DOEN
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Niva-sport » 05 feb 2011, 22:28

Dus voor dit soort plaatjes moeten een jaar op de Walby gaan wachten? :T_THUM~1:
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor stefaan » 06 feb 2011, 09:50

Dus voor dit soort plaatjes moeten een jaar op de Walby gaan wachten?

neen hoor, die van mij is bijna klaar :twisted:
4WD and not afraid to use it
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor twan » 06 feb 2011, 20:00

Zeer mooi liertje Jan,
En Warn is dezer dag alleen de naam... ze gaan regelmatig kapot dus dat merk heeft zijn beste tijd ook gehad
Ja tenzij je de motor en relay vervangt en nog wat andere dingen dan doet hij het goed... ja zo kan ik ook een lier verkopen haha
Zorg wel dat je extra bouten monteerd door de bumper steunen
twan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 uit 1978

Berichtdoor ladanivabelgium » 07 feb 2011, 05:54

van 't weekend wa gedaan, maar niet veel. Heb veel in 't ziekenhuis gezeten, bij onze Laurenz.
Ik ben erachter gekomen dat de 6mm plaat die ik gehaald heb om een montageplaat te maken van STAAL is. Daar is geen gat in te krijgen. Zelfs met een zware kolomboormachine (is een verhaal op zich, komt in een andere topic) en kobaltboren duurt het +30 min om één gat van 12mm erin te krijgen. Van de week wil ik de winch er graag op hebben, maar ik ga weinig tijd hebben :(
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor nivageraardsbergen » 07 feb 2011, 06:18

eens mijn nivatje terug rijdende is, wou ik graag een stukje van uw plaat overkopen om er ook een winch op te zetten, ik heb het voorgevoel dat ik dus ook lang zal kunnen boren.... :wink:
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor twan » 07 feb 2011, 15:14

Jan, is 6 mm niet te dun voor montage??? ik heb een plaat 1 cm gebruikt.... Kon gelukkig wel boren :D
twan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 uit 1978

Volgende

Keer terug naar Fotoboek