De Rus in het klein

Hier kan je foto's plaatsen die je wil delen met anderen.

Moderator: pietsky

De Rus in het klein

Berichtdoor nivageraardsbergen » 08 jan 2012, 20:05

Weer het forum effe spammen wat mininiva's...;)

Sinds begin 2011 liep ik met het gedacht rond om de Rus in het klein na te bouwen, maar niet zomaar bouwen, hij moest volledig functioneel zijn, dus: rijdend, 4x4, met flex, werkende koplampen, beetje interieur en nog een chauffeureke erin...
maar het bleek iets minder eenvoudig als eerst gedacht. Je moet nu eenmaal 2 diffs op schaal hebben, als ook vering chasis, enz. als je al die dingen optelt, zit je algauw aan 700 euro. :?
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een RC 4x4 waarvan de afstand tussen de assen in verhouding staan tot de lengte van de assen. Ook dit bleek niet simpel te zijn. Na een halfjaar zoeken in modelbouwshops (ik doe er veel) bleek het onbegonnen werk. Tewel was de afstand goed, maar trok de aandrijving op niets en anders waren de wielen veel te breed/groot.
Met de solden ben ik weer op zoek gegaan en heb ik toch een 4x4 chasis gevonden voor een mooie prijs met een degelijke aandrijving. het enige compromis dat ik heb moeten maken is dat het een buggy chasis is en dat de wielen volledig naast de kast staan. Maar een youtube filmpje heeft mij geleerd dat de "crazy russains" er werklijk zo hebben (ze verlengen de assen en steken er dan van die gigantische ballonbanden onder).
Met al dat prachtige weer buiten, ben ik dus een halve week bezig geweest met een niva kas te bouwen uit plasticcard. Het begint er stilletjesaan uitzien zoals een niva...:)
Dus is/wordt het de Rus, met het kleine verschil van de banden, maar daar moet je niet op letten...;)

foto's
Afbeelding
het chasis

Afbeelding

Afbeelding
De kas

alles te samen (in het echt ziet het er beter uit)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu nog achterkant afwerken, lichtjes en pinkers, sidebars+bullbar+bumpers, interieur (lees: poging tot) en chauffeur (anders is het maar een spookniva)

P.S.:Voor de deelnemers van de laatste Orval verdun: volgende editie heb ik dus een niva bij, past wat beter bij de club...;)
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Re: De Rus in het klein

Berichtdoor A26O4 » 08 jan 2012, 23:02

Wel jarits, ik ben met exact hetzelfde bezig 8)

Revell 1:16 chassis?
Ik gebruik een tamiya gb-01 als chassis, een 1:16 RWD buggy chassis. Omdat ik die toevallig al had. De kap ben ik van plan vacuum te vormen uit polystyreen (blijkt hetzelfde materiaal als jouw plasticard te zijn). De mal is zo goed als klaar, nu nog experimenteren met het vacuum trekken.

Het wordt een crosser met noppenbanden die hoog op zn poten staat. De wielen komen ook buiten de kassen.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen!

Waar bestel jij je plasticard trouwens?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor hades » 08 jan 2012, 23:54

dit is echt geweldig, altijd al fan geweest van modelbouw!! Ik ga als ik in Rusland ben ook zeker wat speelgoedwinkels in en mochten er model(bouw) winkels zijn natuurlijk ook. Wellicht te overvloed maar op YouTube staan zowel de Niva als de UAZ (in metaal nagemaakt!!) in RC

Deze wil ik wel meenemen uit Rusland (en voor de modelbouwers een mooie basis)

http://www.hobby-model.ru/Hobby.asp?Catalog=121&RubId=763&BrandId=648&IdWNetNew=61095#Z61095
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor nivageraardsbergen » 09 jan 2012, 06:42

@A2604: idd, revell chasis. :D Het is een goed chasis voor hun prijs, Tamiya is natuurlijk beter en het gamma aan "tuningonderdelen" is veel groter. Die Monstertruck van de vorige orvall-Verdun was een tamiya. Ik wou die eerst gebruiken voor een niva, maar de wielbasis en de AWD waren de redenen om het niet te gebruiken.. Het nadeel voor tamiya is wel de hoge kostprijs en de lange levertijd. Mijn grootmoeder en tante baten zelf een modelbouwzaak uit en de leveringstijd van Tamiya bedraagt tot 6 maanden, dus als je iets stuk rijdt....Maar ik ben en blijf een grote fan van Tamiya. :D
Ikzelf heb Evergreen plasticcard gekocht. Ik heb die bij een modelbouwwinkel in aalst gehaald, maar iedere speciaalzaak heeft dat assortiment. Evergem ligt voor ik zover weet net boven Gent? In gent is er een modelbouwzaak, genaamd Battalion. Die hebben alles wat je zoekt om een kas te bouwen (is wel alleen maar militaire modelbouw, maar plasticcard, messing, verf, enz. heeft die wel)
een kas maken via het vacuum procedé, is handig als je er veel wilt maken en het is redlijk stevig, maar door de moeilijke werkwijze, heb ik toch gekozen om het gewoon te bouwen uit plasticcard (ik ga er toch geen 10 bouwen ;) ). Hoe wil je die vacuum trekken? :)

Misschien binnenkort een RC afdeling van de club maken? ;)
Laatst bijgewerkt door nivageraardsbergen op 09 jan 2012, 06:47, in totaal 1 keer bewerkt.
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 09 jan 2012, 06:44

hades schreef:Deze wil ik wel meenemen uit Rusland (en voor de modelbouwers een mooie basis)

http://www.hobby-model.ru/Hobby.asp?Catalog=121&RubId=763&BrandId=648&IdWNetNew=61095#Z61095

Ik ga in Rusland ook een voorraad modelniva's meedoen, ik verwacht wel dat we er wel zullen vinden, hoplijk ook die RC niva :D
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 09 jan 2012, 08:07

ff tezr info: de Rus zaliger had ook een rolkooi
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 09 jan 2012, 09:30

De mannen zijn cool bezig. Wil hier ook al een tijdje aan beginnen, maar ben te fanatiek ivm de exacte vorm van de carrosserie.
Wil ook al lange tijd de vorm eens heel nauwkeurig opmeten voor mijn 3D model op PC.

Als je hulp nodig hebt met vacuüm trekken laat het dan weten, heb hier redelijk wat ervaring mee. (het is wel al even geleden)
Hoe ga je vacuüm trekken? Heb je zelf een oven gebouwd of gekocht, of kan je ergens eentje gebruiken?
Ik kan een klein professioneel machientje gebruiken van een vriend. (de vergadering niva chocolaatjes zijn hier ook gemaakt)

De kooi van de RUS kan je thuis komen opmeten als je wil.

Je gaat dan wel nog een tijdje moeten wachten tot ik terug thuis ben.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor A26O4 » 09 jan 2012, 17:09

Ik ging gewoon een vel styreen hier in de oven steken, in een raam.

Daarna op een kist met gaatjes duwen, aangesloten op de stofzuiger.

http://www.youtube.com/watch?v=PvpHah-U3hM

Welke ditkte van materiaal gebruik jij trouwens Jarits?
A26O4
Lid 2015

1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor nivageraardsbergen » 09 jan 2012, 18:49

Walby schreef:De kooi van de RUS kan je thuis komen opmeten als je wil.

Je gaat dan wel nog een tijdje moeten wachten tot ik terug thuis ben.

De rolkooi van de Rus ga ik maken vanop foto, zoals de meeste dingen, het is wel handig dat ik voor het zware meetwerk maar de garage moet inlopen...;)
Eigenlijk ging ik zowiezo een rolkooi maken, omdat zo'n model nog wel eens "de mijne" (naam van bepaalde niva) wilt nadoen :mrgreen: :wink: en die plasticcard niet bestand is tegen alles...
Ook aan de sidebars en de bullbar die hij had zoals op het clublogo zouden erop moeten komen.
Heeft de rus ooit een dakrek gehad?
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor Niva-sport » 09 jan 2012, 18:55

hades schreef:Deze wil ik wel meenemen uit Rusland (en voor de modelbouwers een mooie basis)

Joep, wil je er ook een voor mij meenemen?
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor nivageraardsbergen » 09 jan 2012, 19:07

A26O4 schreef:Ik ging gewoon een vel styreen hier in de oven steken, in een raam.

Daarna op een kist met gaatjes duwen, aangesloten op de stofzuiger.

http://www.youtube.com/watch?v=PvpHah-U3hM

Welke ditkte van materiaal gebruik jij trouwens Jarits?

Dat is moeilijker dan het lijkt.... :? Enkele mede modelbouwers (de modeltreinbouwers) hebben dat ook geprobeerd. je moet al speciale plastiek hebben die een vervorming/uitrekking kan hebben zonder te scheuren. Bij het verwarmen mag de plastiek niet doorzakken of opplooien (zoals een schel kaas in de oven). Na het afkoelen mag de plastiek ook niet broos zijn geworden, zodat je bij de eerste kennismaking met de kast of bloembak geen nieuwe nivakas moet ineensteken...;)
Wat ik zou doen moest ik een mal maken, is er eentje maken voor giethars of glasvezel. Glasvezel gebruiken ze graag voor scheepsrompen in model, omdat deze licht en enorm sterk zijn. Voor trienmodelbouw gebruiken ze dan weer liever giethars, omdat je fijne dingen kan gieten en de details blijven.
Ikzelf gebruik voor de stukken die je wat rondingen moet geven, 0.75mm dik plasticcard (motorkap, voorruit, details,enz..) en voor de stevigere stukken (zijkant, front achterkant, dak) 1mm dik plasticcard.
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor A26O4 » 09 jan 2012, 19:24

Kheb hier al eens wat testen gedaan met 0,3mm plastiek van onbekend materiaal :lol: , en dat ging al redelijk.

Van die styreenplaten zijn niet zo duur, dus ik wil het wel eens proberen. Ik hou je op de hoogte!
A26O4
Lid 2015

1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor ladanivabelgium » 09 jan 2012, 19:26

De Rus heeft nooit een dakrek gehad, wel daklampen
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor nivageraardsbergen » 09 jan 2012, 21:15

ik ga er proberen werkende daklichten, frontlichten en achterlichten in te steken.....:)

@A2604: graag, ben nieuwsgierig of het goed zou lukken...:D (hopelijk wel)
nivageraardsbergen
moddereter

Berichtdoor jr. » 17 jan 2012, 17:21

En de kleine niva is voorzien van 1.7 deuren sinds een paar dagen ;)
Rc niva deur + houten pallet van 20cm hoog = 1.7 deuren
Afbeelding
1.7i '03
I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me.
Your car is your story, dont let someone else write the book !
jr.
Lid 2015

Mijn Niva('s): :
1.7i multi '03 op LPG
1.6 Savanne cabrio '85
2101 1200s '89

Volgende

Keer terug naar Fotoboek