versnellen/inhouden diesel

technische zaken die enkel diesel zijn

Moderator: pietsky

versnellen/inhouden diesel

Berichtdoor Islander » 23 maart 2017, 07:08

sinds kort heb ik het volgende probleem. de niva versnelt bij >2000 toeren uit zichzelf. dus zonder dat ik meer gas geef bij toeren boven 2000. vervolgens zakt ie weer in. Stationair geen issues (mooi rustig) en starten ook prima (afgezien van dat vervelende gieren van de snaar/spanrol, met name bij heel nat weer, maar dat komt in een andere topic). Ik heb het brandstoffilter vervangen, maar geen verbetering gemerkt. Het luchtfilter staat voor komend weekend op de planning als ik deze ontvang. Ik vermoed echter dat het euvel bij de brandstofpomp ligt. Iemand hier ideeën over en evt een oplossing? Ter aanvulling, begin dit jaar de niva een keer uitgeleend en die persoon heeft toen per abuis benzine getankt :ffdenken:
Islander
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.9 diesel

Re: versnellen/inhouden diesel

Berichtdoor ladanivabelgium » 23 maart 2017, 07:16

mogelijk zit het probleem daarin. De brandstofpomp wordt gesmeerd door de dieselolie en benzine is veel te schraal. Het is een stukje precisietechniek en is heel gauw zeer gedaan. Is het een Bosch of een Lucas?
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Islander » 23 maart 2017, 11:35

Het is een lucas Jan. Ik probeer later vandaag te kijken of ik het type plaatje kan vinden. Vreesde idd dat die schraalheid wellicht effect heeft gehad. Is dit middels een revisie setje op te lossen, of is een nieuwe (gebruikte) vervanger benodigd?
Islander
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 24 maart 2017, 07:10

revisie zal denk ik erg duur zijn. Beter zoek je een vervangpomp. Mogelijk heb ik nog eentje
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Islander » 24 maart 2017, 10:10

Jan, ik houd mij aanbevolen mocht je er een hebben liggen.
Islander
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 maart 2017, 22:08

Ik kijk morgen even
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Islander » 27 maart 2017, 08:34

Aanvullend op mijn brandstof/toerental probleem; afgelopen weekend geconstateerd dat dat als ik de niva parkeer op een helling met de neus hoger, hij daarna niet meer start. Hij lijkt dan geen brandstof of onvoldoende brandstof aan te zuigen. Pompen met het balgje onder de motorkap tijdens het starten krijgt m vervolgens weer aan de praat. Ik heb dit vorig jaar ook al eens ondervonden met een bijna lege tank en de niva ook op een helling geparkeerd met de neus omhoog. Zou dit puur de pomp als oorzaak kunnen zijn of speelt er wellicht iets meer? Alle ideeen zijn welkom
Islander
Lid 2015

Berichtdoor INZELL » 27 maart 2017, 13:19

Terugslagklep in brandstoffilterhuis kapot.
Je kan er iets universeel tussen steken, staat ergens opt forum ook. Ofwel een top-occasie filterhuis zien te bemachtigen.
INZELL
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.9Diesel

Berichtdoor Islander » 27 maart 2017, 17:52

Dat klinkt als een hele goede verklaring! Mijn gedachten waren al die kant uitgegaan, maar weer terzijde want kon niet bedenken dat er ergens een terugslagklep zou moeten zitten die stuk kon gaan. Is reparatie hiervan niet mogelijk? Of mogelijk schoonmaken? Enig idee hoe deze klep werkt/een geopend fiterhuis gezien? Ik ga iig zo'n klepje kopen en eens kijken of dat het brandstofverhaal oplost. houd jullie op de hoogte!
Islander
Lid 2015

Berichtdoor Islander » 08 apr 2017, 20:04

Terugslagklep ontvangen en geinstalleerd. Hierna startte hij in een keer, dus klepje werkt goed. Nog paar keer proberen na de auto met de neus omhoog te hebben geparkeerd. Laatste dagen hield de auto geen enkele keer in tijdens het rijden, maar na het installeren van de terugslagklep merkte ik het heel lichtjes weer. Opmerlelijk dat het eerst uit zichzelf is verdwenen en nu weer terug lijkt te zijn. Ik kijk het nog een paar dagen aan. Dank voor de terugslagklep tip!
Islander
Lid 2015

Keer terug naar Diesel