lekkende dieselpomp

technische zaken die enkel diesel zijn

Moderator: pietsky

lekkende dieselpomp

Berichtdoor sammy » 27 okt 2014, 16:25

Trouble in paradise... met z'n eerste bezoekje aan Jan in het vooruitzicht, beslist de Niva (1.9d, 1996) om (redelijk) wat olie te gaan lekken. :( Hieronder enkele plaatjes van het probleem.

Ik passeer zondag (2/11) in Kessel, maar zou graag weten of iemand het probleem al kan diagnostiseren. Ik vermoed dat de carterpakking er voor niets tussen zit, maar dat het lek zich ter hoogte van de poulies voor doet (een keerringprobleem?). Ik ben een absolute noobie in het sleutelen, dus voor hetzelfde geld zit ik er compleet naast. :oops:

Zouden jullie me ook een mening kunnen geven m.b.t. de vraag of je met dergelijk olieverlies nog veilig de baan op kan (meer bepaald een heen/terugje Brussel-Kessel). Ik ga het lek sowieso dagelijks monitoren, maar een eerste idee rond de aard van het probleem zou enorm welkom zjn!

Alvast een hartelijke merci aan de kenners!!! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher.
Antoine de Saint-Exupéry
Avatar gebruiker
sammy
Lid 2015
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 28 sep 2014, 13:41
Woonplaats: Ganshoren
Mijn Niva('s): Lada Niva 1.9d 1996

Re: Olielek

Berichtdoor pietsky » 27 okt 2014, 17:22

Sammy

Ik zou eerst even de motor reinigen, daarna gaan kijken hoe ernstig de (lekkage) is.
Het lijkt zo te zien de voorste krukaskeerring.
Kijk eens of je ook een karton onder de motor kunt leggen en dan zien of er de volgende dag iets te zien is.
Heb hier div: lada's die een aardig plekje olie hebben de volgende dag onder de motor.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: Olielek

Berichtdoor ladanivabelgium » 27 okt 2014, 18:46

Lekt hij effectief ook druppels olie op de grond? 'T is een Franse motor en helemaal droog zijn die nooit
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Olielek

Berichtdoor sammy » 28 okt 2014, 18:40

Pietsky... hartelijk bedankt voor de tip. Ik had er al een emmertje onder gezet, want die plek was wel zorgwekkend groot aan het worden! Het is de eerste keer in drie weken dat ik de olie van de carterbescherming zie druppen; het is op die manier dat ik de ev. lekkage op het spoor ben gekomen.

Jan... hij lekte inderdaad druppels.

Het oliepeil staat stabiel tussen min en max. Ik heb het carter zonet even opgeschoond. Morgen bij daglicht een testritje om te zien of het probleem terugkeert of verergert. I keep you posted!!! Vingers gekruist houden! :D
Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher.
Antoine de Saint-Exupéry
Avatar gebruiker
sammy
Lid 2015
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 28 sep 2014, 13:41
Woonplaats: Ganshoren
Mijn Niva('s): Lada Niva 1.9d 1996

Re: Olielek

Berichtdoor Buster » 29 okt 2014, 07:41

Meestal lekken de peugeot blokjes aan het kleppendeksel.
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: Olielek

Berichtdoor sammy » 03 nov 2014, 14:29

De naam van het topic mag veranderd worden naar: lekkende dieselpomp! :)

Jan wist me gisteren te vertellen dat het deksel van de dieselpomp aan vervanging toe is. Het is een Lucas CAV pomp, type 047. Probleem: de revisie in Kessel kan pas vanaf januari gebeuren... Aangezien ik de Niva dagdagelijks gebruik, verdere mechanische problemen wil vermijden en het injectiesysteem geen voer is voor onervaren handen, ben ik dus op zoek naar een snellere oplossing.

Vandaag twee garages bezocht: Ladaspecialist Becarren in Brussel; Boschspecialist Vertongen in Wolvertem.
    De eerste verwees me door naar een reviseur. Die reviseur liet me weten dat hij de pomp kan herstellen (en reviseren?) tegen +-250 €
    De tweede liet me weten dat ze de hele pomp demonteren en opsturen naar Bosch ter herstelling en revisie (wordt veel te kostelijk)
Jan; forum... wat denken jullie van het voorstel van de reviseur? Is een revisie van de hele pomp noodzakelijk of kan het zijn dat het louter om een dichtingprobleem gaat dat met een reparatiekit kan worden opgelost?
Ik zie dat er (vrij goedkope) reparatiekits beschikbaar zijn voor lekkages thv de acceleratoras (dat is ook de plaats waar mijn lek zich lijkt voor te doen)... De volgende site suggereert zelfs dat de reparatie vrij eenvoudig is...

http://www.liron.fr/shop/catalog/browse?shop_param=ecid%3DKIT+COUVERCLE%26
Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher.
Antoine de Saint-Exupéry
Avatar gebruiker
sammy
Lid 2015
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 28 sep 2014, 13:41
Woonplaats: Ganshoren
Mijn Niva('s): Lada Niva 1.9d 1996

Re: Olielek

Berichtdoor Buster » 04 nov 2014, 08:50

Of je kan ook zoeken naar een occassie onderdeel, deze motoren zijn veelvuldig ingebouwd geweest in peugeot en citroën wagens.
Bel eens naar De Jonghe in Deurne. Deze mannen hebben dit hoogst waarschijnlijk op stock zitten en kunnen ook pompen en injectors afstellen en reviseren.
Dan heb je een extra prijsvergelijk en mss een snellere reparatie dan je eerst voor ogen had.

p.s.: Hou me op de hoogte van de kostprijs ivm een revisie van de pomp.
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: Olielek

Berichtdoor ladanivabelgium » 04 nov 2014, 09:01

Gexoon zoals ik zei: nummer van de pomp monteren en aan de hand daarvan het deksel bestellen.

Wat het allerbeste is de lucas vervangen door een Bosch. Veel beter en opent mogelijkheden ivm alternatieve brandstof :-) Is wel een hele job, er moet dan een hoop vervangen worden. Reken op een dikke dag. Je kan dan in 1 moeite ook de distributieriem vervangen
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Olielek

Berichtdoor nivaslet » 04 nov 2014, 13:59

aan cav pompen reparaties doen kan je zelf niet,ze op motor afstellen na ze te hebben laten reviseren is moeilijk,zelfs met het goeie gereedschap
bosch pompen zijn veel sterker en beter en goed af te stellen op de motor,bij ombouw steuntjes pomp,injector leidingen en meestal zijn de injectors op een andere druk afgesteld dan bij cav pompen

de grootste miserie is echter dat er geen gaatje in uw vliegwiel zit(om paspin er in te vallen,zit achter de starter in blok) waardoor de pomp niet af te stellen is zonder demontage versnellingsbak en aanpassing vliegwiel'(gaatje op de goede plaats in te boren),of ter afstelling een origineel peugeot vliegwiel bezigen.

Als ge van een afstelling van een pomp niks kent(met meetklok) blijf er af,draaien doet em nooit meer
een revisie van een pomp zonder de/montage is een 500 euro,als het goed gedaan wordt met alle joints..
Avatar gebruiker
nivaslet
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 01 jun 2008, 09:41
Woonplaats: nederbrakel

Re: Olielek

Berichtdoor sammy » 05 nov 2014, 22:32

Jan, Buster, Nivaslet :-) ... bedankt voor 't advies!

Nivasl*t... merci om me met beide voeten op de grond te zetten :wink: en een idee te hebben gegeven van de prijs voor het opnieuw afstellen van een CAV pomp; handig om te weten voor de toekomst!

Aangezien een Boschombouw de waarde van m'n Niva hoogstwaarschijnlijk overschrijdt, wordt het investeren in dat pompdeksel en het door ons aller Jan laten installeren... ongetwijfeld nog de betrouwbaarste en eerlijkste optie! Alvast bedankt Jan; ik laat je iets weten van zodra het deksel is aangekomen!

Hopelijk houdt het blokje het nadien een tijdlang uit, want het zijn best wel stevige investeringen in een karretje waarvan ik de renovatiekost over enkele jaren wou spreiden.
Jaja, die Niva toch... :D

So long, nivalovers!
Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher.
Antoine de Saint-Exupéry
Avatar gebruiker
sammy
Lid 2015
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 28 sep 2014, 13:41
Woonplaats: Ganshoren
Mijn Niva('s): Lada Niva 1.9d 1996

Re: lekkende dieselpomp

Berichtdoor ladanivabelgium » 27 nov 2014, 07:15

topic hernoemd en verplaatst naar 'diesel'
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101


Keer terug naar Diesel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron