Mattias naar Rusland

...met de Niva...

Re: Mattias naar Rusland

Berichtdoor pietsky » 03 jun 2015, 11:54

Het mooie zou zijn als Mattias een foto neemt van de voorzijde van de achteras.
We zullen het wel horen van hem hoe de Niva zich gedraagt met de verhoging en de achteras constructie.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Buster » 03 jun 2015, 17:22

Piet, goed idee!

Ik hoop ook op een reply van Matthias over het rijgedrag/wegligging want deze update staat al een tijdje aangestreept bij mij.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor Matdew » 03 jun 2015, 20:37

Ok hier is de reply

Eerst nog wat foto's (met gsm...)
Afbeelding
Afbeelding
Achteraan. Het systeem zoals nivageraardsbergen geplaatst heeft.
Afbeelding
Vooraan

Vandaag testrit van 100km gedaan en ik zeg u... Het verschil Is groot!

Waar ik vroeger door elkaar geschud werd bij elke put of drempel gaat de niva er nu met sierlijkheid en zonder probleem over/door
Lawaai is verminderd met 20 decibel
De sper-pook gaat weer soepel
Echt een droom!

De garage zat enkel nog in met het feit dat de "steeringreductor" oud was en dat ik daar problemen mee zou kunnen hebben. Ze hebben me echter een adres gegeven in Novosibirsk dat als ik problemen zou hebben ik het daar moet aanpassen. Nu, wat Is dat juist?welke problemen kan ik verwachten?

Verder heb ik ook 4 nieuwe banden gekocht: yokohama geolander at s. Iemand ervaring mee?

Morgen vertrekken We uit togliatti richting Novosibirsk en krasnoyarsk. Van krasnoyarsk gaan we naar kyzyl. Als dit gaat lukken want de wegen zouden zeer slecht zijn. (volgens Duitser die We ontmoet hebben met een landcruiser onmogelijk :) We houden jullie op de hoogte)

Tot later
Groet
Matthias
Matdew
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i 2002

Berichtdoor pietsky » 04 jun 2015, 07:48

Mooie foto's Mattaias van de constructie, zoals Buster en Jarits al hadden aangegeven loopt de constructie naar de bovenste bevestigings punten aande carrosserie.
Ik ben blij dat het werkt, want in Mongolië en Kazachstan zal je hier veel voordeel van hebben.
De schokbrekers zijn de orginele dempers van Lada die ik er zelf ook heb onder zitten werken gewoon goed in het terrein waar je gaat rijden.
De yokohama's geolanders at-s, zijn gewoon goede banden die offroad ook hun diensten bewijzen, je kan daar rustig op vertrouwen.
De stuur reductor zou ik voor Mongolie laten vervangen daar je daar best wat kan verwachten aan offroad wegen.
Vanaf Ulan Bator heb je nog ongeveer 100 km asfalt naar het westen en dan is het over, dan gaat je avontuur beginnen, neem de tijd om al het moois te bekijken.

Richting Novosibirsk heb je niet veel problemen met wegen, vanaf Novosibirsk naar Krasnoyarsk weet ik niet hoe je gaat rijden maar er ligt een nieuwe autostrada naar Irkutsk.
Ik neem aan dat je hiervoor niet kiest, dus is het koffiedik kijken hoe de andere wegen er voor staan, wat ik wel weet is dat in de winter je er rustig kan rijden maar in de zomer worden het zogenaamde Swamp wegen.
In de Regio rond Krasnoyarsk he je de Kuznetsk Alatau Bergen een zeer mooi gebied en zeker een bezoek waard.
Krasnoyarsk wort in tweeen gedeeld door de Yenisei Rivier een van de langste rivieren ter wereld.
Een bezoek aan de Divnogorsk hydroelectric dam is ook de moeite waard.
Verder heb je buiten Krasnoyarsk nog het Stolby Natuur reservaat, 47.000 hectare groot en omliggende delen 13.000 hectare, zeker ook een bezoek waard.
Onderstaand foto's van de Kuznetsk Alatau bergen en het Stolby natuur reservaat.
Afbeelding
Afbeelding
fot's van Dimitri Kolenkov.
pietsky
moddereter

Berichtdoor Matdew » 07 jun 2015, 16:55

Bedankt voor de tips!

Net toegekomen in Novosibirsk. Wasberen lange rit en wat een muggen!!

Ik heb jullie advies nodig ivm auto. Alles is ok met de niva buiten 1 ding dat mij verontrust. Als ik sneller dan 80 en door putten rijd maakt de auto rechts Vooraan een krakend Lawaai. Ik vermoed dat dit de lager Is? Zoja moet ik die zo snel mogelijk vervangen of kan ik wachten tot irkutsk. Dit omdat er daar een lada-garagist Is die ons sowieso ging helpen. Weet wel dat dit nog 2500\3000 km is met soms echt slechte wegen.

Merci
Matdew
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 08 jun 2015, 07:10

Mattias het is moeilijk zo te zeggen wat er aande hand is, als het boven de 80 km is dat het geluid opduikt dan is het waarschijnlijk geen lager.
Lagers hoor je meteen vanaf het moment dat de Niva gaat rollen.
Als het mogelijk is laat iemand van een garage meerijden om te horen wat er aan de hand is, anders als het mogelijk rustig doorrijden naar irkutsk!!

Evt dit doen, de Niva rechts opkrikken en draaien aan het wiel en of kijken of er speling op zit.

Wens je veel geluk op de verdere reis!!
pietsky
moddereter

Berichtdoor Matdew » 26 jun 2015, 09:34

Momenteel zijn we aan het bajkalmeer (Ust-barguzin) en 2500 km van Novosibirsk.

In Novosibirsk verbleven we in royal hostel waar we de eerste Belgen ooit waren. Na wat foto's met de niva en alle gasten voor het gebouw mochten we vertrekken. ( https://m.vk.com/royalhostel) Via een alternatieve route wilden we naar Abakan rijden en vandaar uit naar Kyzyl, een boeddhistisch stadje in de Tuva-regio. Vanaf Novokoeznetsk begint de weg te verslechteren en na een tijd rijden we enkel op aardewegen en gravel. Het uitzicht in de bergen is prachtig. We passeren kleine dorpjes met houten huizen en behalve de kuddes runderen, geiten, paarden en straathonden zien we niet veel mensen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ongeveer 250 km voorbij Novokoeznetsk, voorbij Tashtagol toont Google maps ons de weg over een rivier via een brug. De brug is echter enkel toegankelijk voor voetgangers... Dus niet naar Abakan en hier in de buurt een kampeerplaats zoeken. Aan een rivier zetten we ons kamp op en maken kennis met een vriendengroep uit Novokoeznetsk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na enkele dagen hier verbleven te hebben willen We een andere route nemen richting Abakan maar ook deze loopt dood. Google maps dus niet echt te vertrouwen in Rusland. We keren terug naar Novokoeznetsk en bij aankomst wil de auto niet meer starten. Alternator kapot! Bij het zoeken naar het probleem komen twee jonge mannen naar ons toe. Timoer is ontwerper van het merk "I'm Siberian". Omdat hij zo onder de indruk Is van onze reis krijgen wij stickers om op onze auto en daktent te kleven. Ook helpt hij ons naar een garage, wat niet eenvoudig blijkt te zijn want het is een nationale feestdag. Ik kon de auto nog eenmaal starten en juist als we aan de garage zijn geeft de alternator volledig de geest. De volgende dag gaan We met Timoer naar een ladashop en kopen we voor 100€ een nieuwe originele alternator. Voor 10 € bouwt de garagist vervolgens de alternator in.

Afbeelding

Afbeelding

Na Novokoeznetsk gaan we richting krasnoyarsk om het Stolby National Reserve te bezoeken. Bij het kamperen onderweg worden we zot van de muggen, vliegen en bijtend ongedierte, die met miljoenen exemplaren ons bloed willen opzuigen.

Afbeelding

In Stolby National Reserve mochten we kamperen in het reservaat zelf en hebben we enkele dagen gewandeld en geluierd. Het voordeel van deze plaats was de hoogte waardoor er veel minder muggen waren.

Afbeelding

In Irkutsk wilden we de auto nog eenmaal laten nakijken door een officiële ladagarage om niet voor verrassingen te staan in Mongolië. Was blijkbaar een zeer wijs maar wel een duur besluit. Blijkbaar was er veel van wat in togliatti vervangen was van slechte kwaliteit. Zoals de alternatorriem, lagers, rubbers... Ook veel versleten onderdelen werden vervangen als enkele sensoren. Hieronder enkele foto's van wat vervangen is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto stuurt, rolt en draait als nieuw nu. Ik hoop dat dit de laatste grote kost was aan onze niva. Tot nu toe met nieuwe banden, verhoging, vervanging onderdelen hebben we ongeveer 1350 euro uitgegeven! :-o

Momenteel rond Bajkal en de laatste dagen genoten van enkele mooie zonsondergangen. We reizen nu enkele dagen samen met een Duitser om de noordelijke kant van Bajkal te ontdekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen 5 dagen steken We de grens met Mongolië over. Tot de volgende.

Groeten Matthias
Laatst bijgewerkt door Matdew op 11 jul 2016, 14:57, in totaal 2 keer bewerkt.
Matdew
Lid 2015

Berichtdoor Matdew » 26 jun 2015, 09:36

Ik zie dat de foto's er niet volledig opstaan... Kan ik dit oplossen?
Matdew
Lid 2015

Berichtdoor Matdew » 26 jun 2015, 09:44

Matdew
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 26 jun 2015, 13:58

Het bovenstaande filmpje van de pont (Parom) overgang van Mattias en Zerha. Mattias onderaan de posting een adres in Ulan Bator.

Het baikal meer waar Mattias en Zerha op het moment verblijven is het grootste zoetwater meer ter wereld, link naar Wiki, Lake_Baikal
De rivier de Selenga die ze zijn overgestoken mondt uit in een delta en eindigt dan in het Baikal meer, een schitterend gebied aan de oostkant van het meer.
Afbeelding
De delta met in de achtergrond het Baikal meer.
Even nog een kaartje waar ze ongeveer zitten en waar ze heen gaan.
Afbeelding
Het bovenste zwarte pijltje geeft aan waar zij nu in Rusland (Siberie) zitten, dit is de Buryati Republek.
Het tweede pijltje (rood) bij Ulan Bator is waar de volgende stop is gepland.
Van daaruit gaat het naar het westen terug naar Rusland waar zij de grens overgang hebben bij het rode pijltje (links op de kaart).
Vanuit Ulan Bator heb je nog 100 km asfalt richting Kharkorum, daarna is het afgelopen met het asfalt, offroad all the way.
Laten we hopen dat alles verder goed gaat met hun avontuur.
Mattias als je dit leest voor dat je in Ulan Bator zit, een goed adres in Ulan Bator voor overlanders is guesthouse oasis ulaanbaatar, met goede bewaking en parkeer mogelijkheid voor je auto, plus bewaking. Zij hebben alles daar wat jullie nodig hebben ook wasmachines, de mensen spreken engels, ik beveel het van harte aan!!
http://www.guesthouse-oasis.mn/index.php?lang=en en het adres:
Chuluut 1-10, Bayanzurkh district, 12 khoroo Ulaanbaatar 13301 Mongolia
Coordinates:
N 47'54,706' E 106'58,875'
Laatst bijgewerkt door pietsky op 30 jun 2015, 11:04, in totaal 1 keer bewerkt.
pietsky
moddereter

Berichtdoor stefaan » 29 jun 2015, 21:28

wow 8)

weer bij met het verhaal, dat ziet er echt een geweldige reis uit :D

Te zien aan de donut kunnen we rustig stellen dat zij een hoop geluk hebben gehad onderweg, moet er niet aan denken dat deze op de snelweg de geest geeft.

been there done that... +-110 km/h tijdens het inhalen van een camion :?

ze zouden de makers van die slechte rubbers in een vat pek moeten verzuipen :x
4WD and not afraid to use it
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor Matdew » 04 jul 2015, 12:39

Net in ulaan bataar aangekomen. Morgen wat foto's. Eerst een vraag.

Ik heb gemerkt bij diepe putten dat de band tegen de carrosserie aanbotst (bovenaan). Ik overweeg om de wielkasten uit te snijden zodat de banden meer plaats hebben. Dus 2 cm van de wielkasten afsnijden rondom de band. Goed idee?

Welke gevolgen voor keuring in België? Is dit op te lossen na de reis?

Merci
Matdew
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 04 jul 2015, 20:00

Mattias ik hoop dat je een foto hebt gemaakt van de plaats waar de banden de carrosserie raken.
Ik zou alleen in het uiterste geval gaan slijpen of knippen aan de carrosserie.
Mijn Niva had geen problemen met de kuilen of gaten in Rusland, Mongolië en China. en de banden waren 235/75/15 Goodrich.
Ik hoor graag van je.
BTW waar zitten jullie in Ulan Bator?
pietsky
moddereter

Berichtdoor stefaan » 06 jul 2015, 18:54

achteraan moet je oppassen dit is dubbele plaat (moet terug dicht gelast worden)

normaal is het voldoende om vooraan een hoekje weg te slijpen.

ik heb zowel voor als achteraan de wielkassen aangepast (niet nodig met uw wielen)
geen problemen gehad op de control (wat geen garantie is)

Mijn Niva had geen problemen met de kuilen of gaten in Rusland, Mongolië en China. en de banden waren 235/75/15 Goodrich.

hangt ook van de et waarde van de velgen af hoe breder hoe sneller ze gaan raken
4WD and not afraid to use it
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor pietsky » 06 jul 2015, 19:25

Mattias ik zie op een foto van jou dat de velgen behoorlijk naar buiten gaan, geen standaard Niva velegn.
Ik denk dat daar het probleem zit waarschijnlijk.
Stefaan geeft al aan om niet zomaar te gaan knippen.
Maak er evt een foto van of post een foto welke je evt hebt om het euvel te bekijken, waar de banden de wielkasten raken.
pietsky
moddereter

VorigeVolgende

Keer terug naar Mattias naar Rusland