Mattias naar Rusland

...met de Niva...

Re: Mattias naar Rusland

Berichtdoor stefaan » 06 jul 2015, 19:48

Afbeelding

op deze foto lijkt je wielkas al "aangepast" wat hebben ze hier gedaan?
voorstel wielkassen zijn makelijk aan te passen, maar naargelang waar je banden raken kan het niet zoveel kwaad
je kan dat meestal zien waar er verf af is :wink:

dus idd best laten weten waar ze raken. maar je banden zien er niet zo extreem groot uit om zware aanpassingen te moeten doen
4WD and not afraid to use it
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor Matdew » 07 jul 2015, 11:01

Hallo,

Ik verblijf momenteel in oasis camp en het Is hier goed. Ik kan echternog geen foto's posten, te traag internet. Ik hoop morgen een nieuwe update te kunnen plaatsen.

Heb hier in de garage van camp oasis een dichting hersteld tussen achterdiff en de achteras.

Ivm de wielkasten: de hoeken onderaan zijn reeds uitgesneden omdat de banden bij volledig overdraaien de carrosserie raakten. Bij diepe putten raken de banden de bovenkant van de wielkassen. Het Is echter zeer zelden en de aanraakpunten (waar de verf af Is) zijn zeer klein. Toch vraag ik me nog steeds af of ik het zou moeten doen. Ik zet morgen wat foto's van de wielkassen online. Laat maar weten!

Groet
Matdew
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i 2002

Berichtdoor stefaan » 07 jul 2015, 16:54

ik zie op de foto's dat je plastieken binnen wiel kassen hebt, zijn die op sommige punten doorgeschuurd?
als je je wielkassen aanpast passen deze schermen niet meer.
als het maar af en toe gebeurt zou ik er niet te veel van wakker liggen.

hier een schetsje van hoe je kan aanpassen

Afbeelding

de bovenste is voor de voorste wielkassen en de onderste voor de achterste

vooraan is redelijk makkelijk ik heb de verticale lip weggezaagd met een wipzaag +-1cm laten staan, dat stuk van 1cm heb ik dan naar binnen geklopt met een hamertje (gaat redelijk makelijk omdat het metaal de vauw van het schuine stuk wielkas volgt.

achteraan krijg je het zeer moeilijk omgeklopt en heb ik om de 4cm moeten inslijpen om stukje per stukje om te kloppen
en moet je achteraf de twee platen en de stukjes die ingeslepen zijn aan elkaar lassen (en dan nog ondersteboven)
echt miserie om deftig te doen.

is de niva niet verhoogd met die achteras aanpassing? lijkt me straf dat de banden achteraan dan nog raken bij inveren?
stefaan
Event team

Berichtdoor pietsky » 07 jul 2015, 20:52

Stefaan, Niva is rondom verhoogd in Togliatti.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Matdew » 08 jul 2015, 04:39

Door "de aantrekkingskracht en de natuurpracht van Bajkal, zijn we uiteindelijk langer gebleven dan we gepland hadden. We zijn langzaam langs de oostelijke kant naar boven gereden tot Ust-Barguzin. Bij de laatste kampplaats voor dit stadje kreeg ik de niva nt meer gestart. Ook met startkabels kreeg ik de motor niet in gang. Batterij kapot. Bij het laten warmlopen van de motor had ik geen gas gegeven waardoor de alternator niet in gang was geschoten en de draaiende motor de batterij had leeggezogen. Hierdoor moesten we ons laten slepen door de Toyota LC naar Ust-barguzin.

Afbeelding

Na de aankoop en installatie van de nieuwe batterij en wat inkopen in de plaatselijke supermarkt willen we het nationaal park "holy nose" bezoeken.

Afbeelding

Voor 200 roebel per dag mag je het park binnen met de auto en overal kamperen. Na 10 km op slechte wasbordwegen wou Tlc, die een slecht gemonteerd (rechtstreeks gelast op kader) woongedeelte heeft, niet meer verder. Wij zijn dan alleen verder gereden. Hieronder wat impressies van het park & de kampeerplaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeeldingfg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het eind van de begaanbare weg Is er een vissersdorpje (Kurbulik) die op zijn eigen manier iets moois heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na enkele dagen in dit wonderlijk landschap vertrekken we richting de grens met Mongolië om daar te slapen aan de grens. De volgende dag merken we snel dat Mongolen de pest hebben aan netjes aanschuiven in een rij. Aan de grens staan de auto's kriskras door elkaar en er wordt geroepen, gescholden en geslaan op auto's. Om stipt 12 uur staan we aan de grens. Nadat we door enkele gluiperige mongolen voorgestoken zijn, rijden we rond 14 uur door de eerste controlepost. De Russische kant ging redelijk vlot. De Mongoolse kant was vreemd. Na met onze auto door een bad te rijden, veel formulieren in te vullen en een verzekering aan te kopen zijn we om 18 uur op Mongoolse grond.

Op weg naar UB maken we een kleine omweg om een pijl en boog-atelier (1vd 3 in Mongolië) te bezoeken. De bogen worden gemaakt van steenbok- en rendierhoorns. Na heel veel rondvraag in het dorp vinden we het atelier en krijgen we een rondleiding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel zijn we zoals gezegd in camp Oasis en heb ik hier dichting vervangen tussen achterdiff en -as.

Afbeelding

Én een nieuwe sticker op de niva!

Afbeelding

@stefan: merci voor de afbeeldingen van de wielkassen. Ik ga de wielkassen vooraan aanpassen en inderdaad achteraan zitten de banden niet tegen de carrosserie.

Groetjes,

Matthias en Zehra

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Matdew op 11 jul 2016, 15:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Matdew
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 08 jul 2015, 12:36

Mattias, ben blij dat alles bij elkaar gelukkig meevalt met het probleem van aanlopen.
Geweldige mooie foto's!!
Nu veel geluk in Mongolie en ga genieten van al het moois wat Mongolie te bieden heeft.
pietsky
moddereter

Berichtdoor stefaan » 08 jul 2015, 14:46

@stefan: merci voor de afbeeldingen van de wielkassen. Ik ga de wielkassen vooraan aanpassen en inderdaad achteraan zitten de banden niet tegen de carrosserie.

jij bedankt voor het schrijven van zo'n verslag :wink:
ik krijg al zin om tot ginder te komen om uw wiel kassen aan te passen :mrgreen:
stefaan
Event team

Berichtdoor Matdew » 02 sep 2015, 09:02

Eindelijk een update na een lange stilte. Sorry daarvoor maar de tablet heeft het niet overleefd. Hieronder een kaart van de route die we in Mongolië gereden hebben.

Afbeelding

Na enkele dagen in UB rond te hangen hebben we zin om weer onderweg te zijn. Het is onze beurt om vaarwel te zeggen aan de andere overlanders in guesthouse Oasis en te vertrekken richting Gobi. We hebben de Niva gekozen om offroad te rijden en daarom besluiten we in Mandalgovi van de hoofdbaan te rijden. We kiezen de kleine wegen richting Bajanzag (flaming cliffs) & Khongoryn Els (de hoogste zandduinen in Mongolië).

Afbeelding
Na Mandalgovi op de Mongoolse pistes

Afbeelding
koelvloeistof nakijken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Om de zoveel kilometer kom je wel een kadaver tegen

Afbeelding
eerste keer in het zand met de niva en beklimming van een duintje :lol:

Afbeelding

Afbeelding
onze slaapplaats in Bajanzag of Flaming cliffs vanwege de vlammend-oranje gloed van de rotsen.

Na enkele dagen zuidwaarts te rijden in dit ruw maar magnifiek landschap bereiken we Khongoryn Els. Dit is de grootste zandduin in Mongolië, die op sommige plaatsen een hoogte haalt van 800m. Natuurlijk hebben we hem ook beklommen, wat verdomd lastig was. Bij de afdaling maakt het schuivende zand een diep gebrom waardoor het ook de bijnaam zingende duinen heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2 uur gezocht achter hout in de woestijn om 's avonds een vuurtje te kunnen maken

Afbeelding

Afbeelding
beklimming met de niva in de verte

Afbeelding

video top khongoryn Els
Laatst bijgewerkt door Matdew op 11 jul 2016, 15:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Matdew
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 02 sep 2015, 09:12

Een hele mooie route Mattias, genieten is het woord in Monglie. Ik denk er altijd met plezier aan terug een veschrikkelijk mooi land en hele aardige mensen.
pietsky
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 02 sep 2015, 09:39

Deze reis vergeten jullie nooit meer denk ik.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Matdew » 02 sep 2015, 09:59

Na Khongoryn Els rijden we richting Kuyirt en Karakorum en overnachten we langs de "baan".
Afbeelding

Onderweg horen we een luid gekletter: De uitlaat is weer losgekomen. Ik moet onder de auto kruipen om de uitlaat tijdelijk vast te zetten met ijzerdraad. Een verschrikkelijke karwei om te doen als het oude wijven regent. Daarbovenop loopt de passagierskant constant onder water en moeten we om het halfuur stoppen om het te "dweilen".
Afbeelding

Afbeelding

Aangekomen in Kuyirt willen we gebruik maken van de thermale baden. Dit dorp is hier bekend voor en heeft veel sanatoria. Deze zijn echter volledig volgeboekt maar toch krijgen we een rondleiding. Het stinkt er enorm en de kamers zijn ingekleed zoals in een ziekenhuis. Hierdoor is onze goesting volledig verdwenen. We mogen gratis overnachten op de parking van een sanatorium. De volgende morgen probeert een man met een schrift onder de arm ons toch nog geld af te luizen. Wij houden voet bij stuk en rijden weg door de poort.
Afbeelding

De route brengt ons naar Tsetserleg, een iets grotere stad. We overnachten op de parking van een hotel. Hier ontmoeten we handige Dave met zijn Unimog waardoor we niet genoodzaakt zijn om naar een garage te gaan. Hijzelf zit hier ook vast omdat hij wacht op reservestukken. Hij heeft echt alles bij waaronder een lasapparaat en al het nodige werkgerief om de volgende herstellingen te doen aan onze Niva: Uitlaat lassen, gaten boren in bodemplaat om water te draineren , Koelvloeistof vervangen, karkas van de voorwielen uitsnijden, alternator die weer eens kapot is gegaan uithalen, kuisen en terugplaatsen en wat klein werk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Unimogwiel geïnstalleerd op Niva

De laatste dag voor ons vertrek komen de onderdelen van de Unimog toe en nemen we de unimog onder handen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Matdew op 11 jul 2016, 15:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Matdew
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 02 sep 2015, 11:51

Geweldige beelden, en vooral geweldig hoe veel hulp je krijgt en geeft onderweg!
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Matdew » 02 sep 2015, 12:14

Na alle herstellingen aan beide voertuigen reizen we verder samen richting het Khovsgol Nuur meer, het diepste zoetwatermeer in Mongolië. Door de moeilijke wegen en de vele mooie kampeerplaatsen doen we over de 600km een volledige week. We passeerden via prachtige meren en rivieren en werpen vele malen onze vislijnen uit.

Afbeelding
video oversteek rivier

Afbeelding
video weg

Afbeelding

Afbeelding

Aangekomen in Hatgal kiezen we ervoor om eerst de oostelijke kant van het Khovsgolmeer te verkennen. Dit meer dat ook de kleine broer van Baikal wordt genoemd overtreft onze verwachtingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
eerste vangst in Mongolië.

Afbeelding

Afbeelding

Het is onmogelijk om rond het meer te rijden met de auto, enkel te paard, met motor of te voet. We zijn terug gekeerd naar Hatgal om de Westelijke kant te bezoeken. Deze kant is veel toeristischer en minder authentiek. Om de 5 km kom je wel een of ander gerkamp tegen. Op onze zoektocht naar een goede kampplaats heeft de Unimog -daar waar de niva als een dartele ballerina gezwind door reed- zich vastgereden. Hier hebben we ook een geïmproviseerde snorkel geïnstalleerd op de niva.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Via Moron zullen we de Noordelijke route volgen naar het westen van het land. Tijdens het inkopen ontmoeten we vier Australiers, die aan het backpacken zijn. hun pogingen om vervoer te regelen naar het westen, is zonder resultaat, want veel te duur. Het is duidelijk dat men Mongolie het best doorkruist met eigen vervoer. Zij krijgen een lift van de Unimog en tot in Ulaangom reizen we samen. De rit die normaal drie dagen zou duren, werden ervuiteindelijk tien. De aandrijfas van de Unimog was onderweg middendoor geknakt. het onderdeel moesten we eruit halen om zo op de voorste aandrijfas verder te kunnen rijden. Vervolgens ging de Niva bijna overkop door de aanrijding op een goed verborgen steen. Het resultaat: twee velgen en de stuurstabilisator kapot. Na het reservewiel er op te leggen vinden we in In het volgende dorp gelukkig een niva velg met band. Het ding had zijn beste tijd wel gehad, maar dit beter dan niets. Op onze kampeerplaats, na het sleutelwerk aan de niva, kregen we bezoek van enkele soldaten die juist een marmot hadden geschoten. Later op de avond brachten ze ons de gestoofde marmot die we samen opgegeten hebben. Ik kan je verzekeren marmot smaakt vreemd maar best ok na wat bier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
na aanrijding steen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Matdew op 11 jul 2016, 15:21, in totaal 2 keer bewerkt.
Matdew
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 02 sep 2015, 13:57

Ivm het dweilen: kijk eens of het bakje onder het rooster onder de grilletjes van de motorkap niet verstropt zit. Blaren en andere vuiligheid kunnen de afvoer blokkeren
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 03 sep 2015, 15:27

Mattias, wat is dit zo mooi, ik zit met natte ogen je verhaal te lezen en kan onze reis door mogolie meter voor meter voor me halen. Wat een land, en zoals ik heb gezegd een en al offroad. Genieten man!! Als ik morgen weg kon daarheen zou ik gelijk instappen.
En vwb je overlander vriend geweldig man, ik hoop dat je meer van dit soort mensen onderweg tegenkomt!
Wij hebben ze ook geregeld getroffen en dan van die mooie verhalen uitwisselen.
Mattias koop in Rusland als je over de grens gaat wel wat onderdelen zeker een dynamo, de mijne is in Rusland ook defect gegaan en de nieuwe is na de reis ook weer snel defect geraakt, een gevolg van stof en water onderweg.
Nu een goede reis verder en blijf je mooie verhalen posten, dan raken ze hier ook in de mood om eens lekker op pad te gaan. :bier:
pietsky
moddereter

VorigeVolgende

Keer terug naar Mattias naar Rusland