Mattias naar Rusland

...met de Niva...

Re: Mattias naar Rusland

Berichtdoor stefaan » 12 sep 2015, 14:22

zalig verhaal 8)

hierbij lijkt mijn reis naar de pyreneen een uitstap naar de dierentuin :oops:
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor Matdew » 12 sep 2015, 14:45

Morgen plaats ik een nieuwe update maar eerst even een vraag. ik heb sinds het laatste onderhoud in Biysk (2000 km geleden) een klein probleempje met de niva.
Soms als ik koppel heeft de pedaal geen weerstand en moet ik een paar keer pompen om het weer ok te krijgen. Ook komt het voor als ik lang de koppeling ingeduwd houd de ontkoppeling stopt en de niva toch begint te rijden en stil valt...

Echt irritant bij stadsverkeer. Ik heb gezien dat de rubber van de cilinder van de koppeling gescheurd is. morgen plaats ik foto.
maar hebben jullie enig idee?

bedankt
Matdew

Mijn Niva('s): 1.7i 2002

Berichtdoor BartVoermans » 12 sep 2015, 15:03

Klinkt als een lekkende koppeling cilinder. Je hebt alleen problemen met "ontkoppelen" toch?

Links onder de motorkap zitten de twee reservoirs voor vloeistof. 1 is er voor de remmen en de andere voor de hydraulische koppeling. kijk of deze nog op peil staat. check dan ook gelijk de leiding naar de cilinder (links onder op het blok bij je gescheurd rubber). Een gescheurd rubber is niet heel erg. Houd alleen troep bij de koppeling weg.

succes
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor Walby » 12 sep 2015, 15:04

Ik vermoed de zuiger van de hoofd koppelingspomp die blijft steken.
Als je systeem nergens olie lekt naar de buitenkant, zou ik ook de hoofd pomp verdenken ivm het langzaam koppelen als je de pedaal ingedrukt blijft houden.
Gaat een lekkend rubbertje zijn rond zuiger zijn.

De rubbertjes kan je vervangen, maar dat hij blijft steken zal roest zijn in de cilinderwand. Dit is ook mogelijk om uit te schuren, maar dan heb je weer meer kans dat hij gaat lekken.

Het blijven steken heb ik ook gezien bij versleten rubbertjes, dat de veer in de pomp langs het rubbertje schiet en verdraaid, en zo de boel vast zet.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Matdew » 12 sep 2015, 15:50

bedankt voor de snelle reacties.

Moest iemand dat nu in het Russisch kunnen vertalen zou dat een enorme hulp zijn :D

de reservoirs staan beiden op peil dus ik denk ook de hoofdkoppelingspomp.
Matdew

Berichtdoor Walby » 12 sep 2015, 16:18

Matdew schreef:Moest iemand dat nu in het Russisch kunnen vertalen zou dat een enorme hulp zijn :D

Zo staat het in het onderdelen boek:

цилиндр главный сцепления

En als dan iemand op uw oog slaat, dan hebt ge het verkeert uitgesproken. :twisted:
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Matdew » 12 sep 2015, 18:59

ik denk dat ik het verkeerd heb uitgesproken! :D
Matdew

Berichtdoor Matdew » 13 sep 2015, 07:33

Eindelijk bereiken we Ulaangom. In de bazaar gaan we op zoek naar een velg maar de maat 16 is nergens te vinden. Dus moeten we verder rijden met 1 nivawiel aan de voorkant. We hadden beter onze originele nivawielen gehouden want die vind je overal... In Ulaangom nemen we afscheid van de australiers en rijden we verder met de Unimog om afscheid van hen te nemen aan het grensdorp Tsagaannuur. Maar eerst hebben we onze laatste nacht samen aan Uuregnuur.

Afbeelding
In Ulaangom tijdens onze zoektocht naar de juiste velg

Afbeelding
een koeientong als geschenk :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een Mongool toont ons de openingsdans voor het worstelen

Afbeelding
rit door mysterieus landschap net voor Tsagaannuur

Het voelt vreemd aan om weer alleen te rijden. We willen het Altai nationaal park bezoeken maar daarvoor hebben we een vergunning nodig die we moeten halen in Olgii. in tegenstelling tot de rest van Mongolie, bestaat het grootste deel van de bevolking uit Kazachse moslims. De aanvraag duurt een paar dagen waardoor we hier 'vastzitten'. We vinden de tijd om postkaartjes te sturen, lekker Kazachs te eten, en we lopen onze Australische vrienden tegen het lijf. zij plannen een meerdaagse trip naar de Altai in een Uaz busje, en wij beslissen om met hen mee te gaan. Het zal de eerste keer zijn dat we onze Niva achterlaten, maar gezien haar conditie na het ongeluk denken we dat dit het beste is.

Afbeelding
karaoke. De grootste vrijetijdsbesteding in deze contreien.

Afbeelding
Het UAZbusje

Afbeelding
uitzicht op Altai

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
we logeren een nacht bij een lokale Kazachse familie in hun yurt.

Afbeelding
De Kazachse families in de Altai jagen met deze adelaars.

Afbeelding

Afbeelding
De volgende 2 nachten slapen we aan de oevers van het Khotonmeer

Aan het Khotonmeer ontmoeten we ook de Russische visser Zhenya uit Novokoeznetsk, Rusland. Na wat vodkas beginnen we te worstelen en het resultaat daarvan is te zien in het volgende filmpje. Wanneer we afscheid nemen stelt hij voor om bij hem te logeren als we in de Altai zijn.

https://fbcdn-video-k-a.akamaihd.net/hv ... 14e010c8d9

Terug in Olgii maken we ons klaar om Rusland binnen te rijden. Onze tijd in Mongolie zit er spijtig genoeg op.
Matdew

Berichtdoor pietsky » 13 sep 2015, 11:16

Weer mooie verhalen, en geweldige foto's, Mattias houd er rekening meer dat je in de russische Altai ook niet overal mag komen als buitenlander. Het wemelt er van de militaire basis en observatie posten. Veel geluk verder.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Matdew » 20 sep 2015, 08:22

De schoonheid van de Mongoolse altai loopt door tot in Rusland. Veel tijd om hiervan te genieten hebben we niet want we willen zo snel mogelijk Biysk bereiken om naar de Ladaservice te gaan. Wanneer we bij de garage aankomen leggen we onze problemen uit met Google translate en een Engels sprekende klant. Ze willen onmiddellijk starten met de werken en een van de medewerkers brengt ons naar ons hotel. De herstellingen zullen twee dagen duren en ondertussen verkennen wij de stad.Twee dagen later en 300 euro armer hebben ze de volgende zaken vervangen: twee nieuwe schokdempers, nieuwe alternator, temperatuursensor, alle olies, 4 nieuwe velgen, assen van het stuur naar wielen vervangen, de luchtfilter en een grote ladasticker op de capeau :D . We krijgen ook een 10% korting op de totale prijs omdat we een artikel zullen schrijven over onze reis voor in hun maandblad.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De nieuwe sticker

Na Biysk rijden we naar Novokoeznetsk om de Russische visser uit Mongolie te ontmoeten. Ze tonen ons hun stad, gaan een avond naar hun datsja met banya, maken een helikoptervlucht boven de stad, kijken Russische films,...

Afbeelding
De datsja

Afbeelding
Vader van Zenja toont me welke weg ik best neem door Kazachtstan

Afbeelding
Zenya helpt mij bij de aankoop van camouflagepak. een standaard item in de russische garderobe :)

Afbeelding
net voor de helikoptervlucht

Na afscheid genomen te hebben rijden we richting Kazachstan.
Laatst bijgewerkt door Matdew op 11 jul 2016, 15:27, in totaal 2 keer bewerkt.
Matdew

Berichtdoor Matdew » 20 sep 2015, 10:00

De 26ste augustus rijden we Kazachstan binnen via Semey.
Afbeelding
onze route in Kazachstan

We besluiten om eerst het Alakol meer te bezoeken. Het water heeft een aangename temperatuur, de baars laat zich vange en het is prachtig weer. Ondanks de waarschuwingen over de staat van de weg, kiezen we er toch voor om rond het meer te rijden langs de Chinese grens. De weg is inderdaad verschrikkelijk en we gaan er liever naast rijden, dan de vele putten te ontwijken. Door de erbarmelijke staat van de weg scheurt de beugel van de linkervoor-schokdemper volledig door. In het volgend dorp wordt dez terug aaneen gelast.

Afbeelding
schaduw niva

Afbeelding
prachtige zonsondergangen in Kazachstan

Afbeelding
De gevangen baars

Afbeelding
bbq

Afbeelding
Gescheurde beugel

Afbeelding
Herstelling voor 2,5 euro

Almaty, die ook de groene stad genoemd wordt, biedt ons een rustig en goedkoop hostel. We zijn verplicht hier enkele dagen te verblijven om het Oezbeeks en het Russisch visum aan te vragen. In tussentijds bezoeken wij twee nationale parken, het Kolsai meer en de Charyn Canyon.
Afbeelding

Afbeelding
Kolsai

Afbeelding

Afbeelding
Charyn Canyon

Bij terugkeer in Almaty worden we eraan herinnerd dat we ons moesten registreren in Kazachstan binnen de vijf dagen na aankomst. Dit hadden we vergeten en moeten we dus oplossen. In de immigratiedienst worden we doorverwezen naar de dienst in het district waar we verblijven en laten ze ons weten dat we het protocol moeten naleven. Helaas krijgen we geen verdere informatie wat dit protocol precies inhoudt en geen adres. Nu beginnen we ongerust te worden ...

Na het vinden van een tolk blijkt dat we voor een rechter moeten komen waardoor we beslissen de Belgische consul te bellen. Waar we ervoor van hier naar daar werden gestuurd, zonder dat we geholpen werden, zorgde de status van de consul ervoor dat er schot in de zaak kwam. We krijgen een tijdstip wanneer onze rechtzaak zal plaatshebben. Op de dag van onze rechtzaak worden we als de grootste staatsvijanden met een politiebusje naar de rechtbank gebracht. De rechter, een broekventje van 20 jaar oud, zegt dat hij 3 zaken kan doen. 1 : een celstraf, 2: deportatie of 3: een boete. Uiteindelijk na lang denken beslist hij voor de boete. Wat een lachwekkend circus. Toch dit zal ons geen tweede keer overkomen!

In totaal brengen we een week en een half door in de vele administratieve gebouwen die Almaty rijk is en bedraagt de boete 200 euro.

Afbeelding
op weg naar de rechtbank...

Afbeelding
Na een week bloed, zweet en tranen krijgen we eindelijk ons registratiecertificaat

Ook zijn in Almaty de twee cilinders vervangen van de koppeling.
Morgen rijden we eindelijk Kirgizië binnen! Tot later
Laatst bijgewerkt door Matdew op 11 jul 2016, 16:04, in totaal 3 keer bewerkt.
Matdew

Berichtdoor pietsky » 27 sep 2015, 08:43

Wederom mooie foto's Mattias.
Vergeet niet in alle ander ex soviet staten op tijd te regristeren!!
Anders heb je weer problemen.
pietsky

Berichtdoor pietsky » 30 jan 2016, 10:21

We hebben al heel lange tijd niets van Mattias meer gehoord op het forum.
Heeft er iemand hier op het forum evt info vwb hun verblijfplaats?
Geen bericht goed bericht, maar deze maal duurt het gewoon te lang dat zij taal of teken laten horen.
pietsky

Berichtdoor ladanivabelgium » 30 jan 2016, 16:44

Ze zijn sinds januari terug van hun reis maar zitten nu alweer in Zuid-Amerika :shock:

De Niva is een write-off. Te veel kosten om door de keuring te krijgen.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 31 jan 2016, 15:17

Ik hoop nog wat info later te krijgen van Mattias over het gebeuren na Alma Ata, het is nu een boek waar nog een einde aan geschreven moet worden.
pietsky

VorigeVolgende

Keer terug naar Mattias naar Rusland