Vandaag weer een aantal uren bezig geweest met mijn Niva, en ik ben er zo goed als uit. Hij loopt als een trein nu. stationeer 800 toeren en de motor beweegt niet eens zo rustig loopt alles. enige is nog dat de motor een klein beetje inhoud als je van stationair naar vol gas gaat (zie onderaan dit bericht)
Even in het kort wat ik heb gedaan:
Als eerste heb ik mijn Carb uit de 84 Niva overgezet naar deze 91 Niva, deze carb heeft geen elektra aansluiting zoals de 91 carb dat wel heeft (ecg of iets dergelijks).
omdat ik in mijn 91 niva deze Electra wel had heb ik deze braaf overgezet naar mijn andere carb. verder heb ik de elektro magnetische klep verwijderd en daar een normale schroef voor terug gezet (84 carb heeft een elektronische magnetische klep op de carb de 91 carb niet)
Na veel testen ben ik erachter gekomen dat het overzetten van de Electra een grote fout was. de carb uit de 84 niva heeft een product nummer dat eindigt op 20 en de 91 Niva een nummer wat eindigt op 30. na veel zoeken op internet kwam ik op een site in Rusland die precies uitlegt wat het verschil is tussen deze twee carbs. en je raad het al, de 84 carb gebruikt het elektra systeem niet. ik heb dit dus vandaag verwijderd en ook alle bij behorende vacuüm slangen verwijderd. ik heb nu nog 1 vacuüm slang die gaat van de carb naar de ontsteking. Alles werkte daarna perfect.
Het potje op het spatbord met de stroom draden en de twee vacuum slangen is nu dus niet meer in gebruik. Ik sluit me dus aan bij de uitspraak less is more.
Ik heb echter nog 1 ding waar ik niet uitkom en dat is de twee schroeven op de carb voor het afstellen van de carb (mengverhouding benz/lucht en hoeveelheid geloof ik) het gaat om de schroeven aan de kant van het rechter spatbord (passagier kant) 1 schroef zit in het midden en de andere schroef zit aan de zijkant. kan iemand mij vertellen wat deze doen en hoe ik kan controleren of ze goed staan ? ik ben er al aan het draaien geweest maar ik merk niet direct een verschil, ik weet wel dat de Niva voor het oplossen van dit probleem 1 op 2 liep (50 op 100) en je begrijpt met huidige benzine prijzen ga ik liever naar 1 op 10 (10 op 100) of hoger.